U
Lathundsjiggen blir ju mindre komplicerad nu när du vände på den så fasta ”backen” klämmer mot plana sidan på järnen.
Samma utstick kommer alltid ge samma vinkel. Så det räcker med en enkel mät-sticka med markering för varje vinkel.
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Lathundsjiggen blir ju mindre komplicerad nu när du vände på den så fasta ”backen” klämmer mot plana sidan på järnen.
Samma utstick kommer alltid ge samma vinkel. Så det räcker med en enkel mät-sticka med markering för varje vinkel.
Tack för den passningen! Nu har jag någonting att drömma om i natt! :sleep:
 
  • Älska
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Mjölken slut på Lidl! :surprised:

Så det fick bli lite kompensationsköp istället! ;)

Verktygstillbehör för slipning och polering på en arbetsskiva med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
”Work in progress”

Arbetet med den nya ”slipbrickan” som skall hysa alla dom olika slipämnen med tillbehör fortsätter. Som vanligt är målet att samla alla dom olika funktionerna på ett ställe och få det så kompakt och rationellt som möjligt. Många idéer testas så därför ser arbetsbordet ut
som om ”Hela havet stormar”.:surprised:

Sliptstenar på verkstadsbänk omgivna av verktyg. Olika kornstorlekar, professionell brynen, stökig arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På den vita lediga rutan uppe till höger kommer jiggen för att snabbt och enkelt ställa in rätt bryningsvinkel placeras. Jag är ännu inte riktigt överens med mig själv om utformningen men kvällens reflektionstid med en ”Pelarborr” kommer nog få poletten att ramla ner.
Jag har ju hela helgen på mig!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
För att snabbt och enkelt kunna få till samma vinkel varje gång kan det vara en bra idé att montera ett stopp (per önskad slipvinkel) så det blir smidigt att montera stämjärnen lika långt in i jiggen varje gång.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
För att snabbt och enkelt kunna få till samma vinkel varje gång kan det vara en bra idé att montera ett stopp (per önskad slipvinkel) så det blir smidigt att montera stämjärnen lika långt in i jiggen varje gång.
Hej @Dheri!

Det är tanken och så kommer det att bli. Men efter att ha kollat runt på nätet så inser jag att det finns många olika sätt att nå dit. Jag skall testa några olika metoder och enklast vinner!
Dag
 
  • Gilla
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Work in progress”

Arbetet med den nya ”slipbrickan” som skall hysa alla dom olika slipämnen med tillbehör fortsätter. Som vanligt är målet att samla alla dom olika funktionerna på ett ställe och få det så kompakt och rationellt som möjligt. Många idéer testas så därför ser arbetsbordet ut
som om ”Hela havet stormar”.:surprised:

[bild]

På den vita lediga rutan uppe till höger kommer jiggen för att snabbt och enkelt ställa in rätt bryningsvinkel placeras. Jag är ännu inte riktigt överens med mig själv om utformningen men kvällens reflektionstid med en ”Pelarborr” kommer nog få poletten att ramla ner.
Jag har ju hela helgen på mig!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
Hade du inte någon sorts jigg från Veritas för att slipa stämjärnen förut? Har för mig du sålde en då du hade två, eller så :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
T TriNitro skrev:
Hade du inte någon sorts jigg från Veritas för att slipa stämjärnen förut? Har för mig du sålde en då du hade två, eller så :)
Stämmer! Jag beställde en ny från killen i Italien som har gjort mitt fräsanhåll och lite andra saker och jag tyckte att det var betydligt enklare att använda.
Väldigt fint gjort i rostfritt med kullagrad rulle i mässing. Så Veritas gick till en medlem här på BH. Jag prioriterar alltid enkelheten. Egentligen är det väl bara lite ”nörderi” från min sida när jag ger mig f-n på att försöka förverkliga alla konstiga idéer som snurrar på kontoret. Det är lätt att fastna i magnetismens spännande värld!
Dag
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Testing - Testing

Arbetet med jiggen för bryningsvinkeln fortsätter. Efter många olika prototyper och tester kör jag vidare med denna. Under aluminiumplattan har jag gömt 2 stycken kraftiga magneter som skall hålla järnet lätt på plats när man justerar insticksändan mot den skalan som kommer att fästas på plattan. Hoppas att den håller ända in i mål.
Trevlig Helg! :beer:
Dag

Ölflaska, verktyg, metallplattor, skruvstäd, arbetsbänk – en scen från en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på träklossar i metallklämma, gulaktiga och silverfärgade metalldelar, verkstadsomgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Brickan klar!

Verktygsbänk med olika slipstenar, slipklots, pennor, kniv och T-knopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade inte ”Hela Helgen” på mig att få brickan klar. Ett födelsekalas kom i mellan och det var positiv! Några nya små detaljer processades på kontoret och hamnade på plats.

På brickan sitter nu dom tre olika japanska vattenstenarna i sina hållare. Två diamantbrynen med tillsammans fyra olika kornstorlekar får också plats i raden.

Fyra olika japanska brynen för knivslipning i olika grovlekar med plastfodral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vässningsstenar för slipning, kornstorlek 1000 och 1200, ligger på en arbetsbänk med graderingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden visar två vattenslipstenar med graderingarna #400 och #600.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom dessa brynen kommer lite mindre saker. En justeringssten för vattenstenarna, olika mindre handbrynen och längs ut på kanten är jiggen för att enkelt ställa in rätt vinkel.

Tvådelad bryne i träställ, knivspets syns till höger, prisangivelse i förgrunden på bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg för slipning och polering på träställ, inklusive polerfiler och ett märkpennor, verktygspriser synliga nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jiggen är gjord så enkel som möjligt. Under den flata aluminiumytan döljer sig två starka magneter som hjälper till att hålla stålet på rätt plats. Dom vanligaste vinklarna har egna instansade linjer. Linjeplattan är lätt utbytbar då den sitter med en tunn dubbelhäftande tejp.

Verktyg fastsatt i skruvstäd, svart handtag, justerbara vred, metallbit, arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg och träbitar på bord, möjligtvis för hantverk eller tillverkning. Metallknopp och numrerade papperslappar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mörkgrå plattor med uppmätta markeringar, numrerade från 22 till 34, synliga repor och dammpartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En maskindel med svart handtag och metallkomponent på träbas, på ett industriellt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipstödet har också fått lite uppdatering. Ett anhåll sitter exakt i 90˚ mellan plattorna så att stämjärnen alltid monteras i 90˚ och spännskruvarna har var sin fjäder mellan plattorna för att inte vara i vägen då järnen fästes.

Mässingkropp, svart plastdel, skruv, fjäder och metalltappar på ett slitet svart underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att fästa hela brickan på MFT- bordet utnyttjar jag bordets hålmönstret och fäster med två korta VP rör.

Svart handtag, skrivbordsyta, färgpalett, svamp, stenmaterial, nummer 320, köks- eller arbetsrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart cylinderformad objekt på en vit yta, omgiven av metallkomponenter och trämaterial i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snabbt, stabilt och enkelt!

Så var ”optimeringen” i stort sätt klar. Två sorters nya järn. Bägge sorterna rektangulära i formen så dom enkelt passar i jiggarna. Enkel att snabbt slipa och bryna fram exakt önskad vinkel. Innan jag slipa in alla järnen behöver dom planslipas och poleras på undersidan. Det gör jag med våtslippapper monterat på en 5mm tjock glasskiva. Enformigt jobb men det görs ju bara en gång. Jag har börjat så smått med ett järn.

Två mejslar mot mörk bakgrund, ovanpå en mätsticka, en nyslipad och en oanvänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag får väl ”ta mig ett järn om dagen”, så blir det snabbt klart!
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 18 till
  • Laddar…
”Plötsligt händer det”

Ibland dyker det plötsligt upp små men meningsfulla projekt. Ett stort problem för någon men ett litet problem för ”Snickerboa”. Förra veckan mitt i slutfasen av Optimeringsprojektet hände det.

Grannens ena barn, för övrigt en tidigare elev till mig, har börjat sin ”bostadskarriär” och flyttat in i en liten tvåa. En spännande ny fas i livet har börjat. Inte många kvadratmeter att leva på så all inredning måste vara av det mindre formatet men funktionellt.
Han hade redan beställt en mindre bardisk med hyllor över nätet och han frågade om jag skulle kunna hjälpa honom med att fixa till rätt mått så att den skulle passa på den uttänkta platsen.

Minimalistiskt kök med vitt fällbart bord, barstol, soffa och växt dekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordsskivan 102cm skulle kortad till 80cm och höjden justeras efter dom nya barstolarna. Inga problem! Kom in med paketet!

Så kom han in i ”Snickerboa” med sitt plockepinn. Materialet var spånplatta med låg täthet och belagt med ytterst tunn melaminyta. Svårt att såga utan att få utslag i ytan. Jag ifrågasatte lite försynt den tunna melaminytan i bordsytan och hur han tänkte om det. Han hade redan en plan att framöver hitta någon form av ekskiva som skulle matcha kökets bänkskivor i ek. Den skulle han då klistra ovanpå originalskivan.
Intressant, men inte bra var mitt svar. Kaka på kaka och inte ens snyggt. Varför inte fixa en ekskiva redan nu? Skippa melaminskivan och fästa underredet i den nya ekskivan i stället? Då blir det färdigt med en gång och betydligt snyggare! Efter en kort tankepaus köpte han idéen och jakten på en passande ekskiva började.
En mycket viktig del i att hjälpa någon att lösa ett problem är att ge olika förslag men personen får alltid ta beslutet! Det stärker självkänslan!
Forts……………
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Plötsligt händer det”

Ibland dyker det plötsligt upp små men meningsfulla projekt. Ett stort problem för någon men ett litet problem för ”Snickerboa”. Förra veckan mitt i slutfasen av Optimeringsprojektet hände det.

Grannens ena barn, för övrigt en tidigare elev till mig, har börjat sin ”bostadskarriär” och flyttat in i en liten tvåa. En spännande ny fas i livet har börjat. Inte många kvadratmeter att leva på så all inredning måste vara av det mindre formatet men funktionellt.
Han hade redan beställt en mindre bardisk med hyllor över nätet och han frågade om jag skulle kunna hjälpa honom med att fixa till rätt mått så att den skulle passa på den uttänkta platsen.

[bild]

Bordsskivan 102cm skulle kortad till 80cm och höjden justeras efter dom nya barstolarna. Inga problem! Kom in med paketet!

Så kom han in i ”Snickerboa” med sitt plockepinn. Materialet var spånplatta med låg täthet och belagt med ytterst tunn melaminyta. Svårt att såga utan att få utslag i ytan. Jag ifrågasatte lite försynt den tunna melaminytan i bordsytan och hur han tänkte om det. Han hade redan en plan att framöver hitta någon form av ekskiva som skulle matcha kökets bänkskivor i ek. Den skulle han då klistra ovanpå originalskivan.
Intressant, men inte bra var mitt svar. Kaka på kaka och inte ens snyggt. Varför inte fixa en ekskiva redan nu? Skippa melaminskivan och fästa underredet i den nya ekskivan i stället? Då blir det färdigt med en gång och betydligt snyggare! Efter en kort tankepaus köpte han idéen och jakten på en passande ekskiva började.
En mycket viktig del i att hjälpa någon att lösa ett problem är att ge olika förslag men personen får alltid ta beslutet! Det stärker självkänslan!
Forts……………
Bauhaus har 20mm ek limträ (hyllplan) i olika storlekar, kanske kan vara ett allternativ. :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Jakten på bänkskivan”

Vi började kolla runt i närområdet om det fanns någon lämplig bit på hyllan. Att hitta en liten bänkskiva i måtten 80cm X 45cm var inte lätt. Det var faktiskt omöjligt. Att utöka sökområdet till Stor Stockholm skulle innebära extra körande och dessutom började priserna skena iväg.

Så vi fick ändra fokus till hyllplan av ek i stället.
Vi hade tur! ClasOlle i vårt köpcentrumet hade 800 X 300 X 18 hemma på hyllan för 190kr styck! Snabbt inköp av två hyllplan, klöv den ena skivan på hälften och fram med Domino maskinen och limmet. Efter torktiden kunde vi konstatera att vi nu hade en stavlimmad bänkskiva i rätt format, under 1/3 av det förväntade priset och 2mm tjockare än melaminskivan samt en spillbit på 800 X 150. Han var mycket nöjd med både utseendet och priset.

Den gamla toppskivan fick nu i stället agera mall till den nya när det gällde att föra över alla skruv/plugghål på rätt ställe.
Efter lite borrövningar blev det dags att slipa den nya skivan. 80-120 papper först. Han var nöjd. Vill du bli ännu mer nöjd frågade jag? Kan jag det sa han? Då satte jag på mina Festool slutpapper. Först 500 och därefter en lätt körning med ett 1200 papper. Efter ytbehandlingen med hårdvaxolja fick ytan ett fint lyster med mycket djup. Polerad ekskiva!

Så efter montering av Legobygget blev det hemtransport och utprovning med dom nya barstolarna för att hitta rätt höjd. Sänkning av bardisken med 12cm skulle bli bra.
Tillbaks till ”Snickerboa” med bardisken. Han hade själv gjort ett försökt att korta benskivorna hemma men insåg efter 5mm att det inte skulle bli så bra. Mycket flisning i det tunna materialet!
Det blev till att skilja Legobygget igen. 12cm skulle bort men jag föreslog en avkortning på 14cm. ?. Men jag har ju mätt 12cm sa han. Helt rätt och 12cm blir det när vi är klara sa jag.
Nu var det läge att växla över till kunskapsförmedling. En avkortad melaminskiva med helt öppen yta mot golvet innebär att skivan/benet kommer att suga mycket fukt framöver. Lägg därtill liten söt hund, våttorkning av golvet varje vecka och tappade drinkar. Krackeleringen skulle gå fort.Han sög snabbt i sig den informationen.
Två stycken små ekbitar något större än skivgaveln gjordes snabbt. Två omgångar trälim på ändytan och slutligen limmades/dyckert ekbitarna på plats och skivbenen var skodda och säkrade.

Vit pelare med trätopp, industriellt tak, ventilationssystem, oskarpa bakgrundsobjekt i arbetslokal eller garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två timmar senare fick jag interiörbilder på det hela. Han var mer än jättenöjd och fint såg det ut.

Inomhusmiljö med en TV som visar en padelmatch, modern inredning, trägolv, vita väggar, och en arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modernt kök med vita skåp, trämönstrad bänkskiva, rostfria vitvaror och öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredning, träskrivbord, fönster, kvällsljus, inomhusplanta, dator, vit hylla, grå matta, gardiner, radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det kunde bli ännu bättre insåg jag.
Forts……………

Trevlig Helg!:beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
Du kanske skulle kapat 20cm på grannbarnets TV också när du ändå var igång....:geek:
 
  • Haha
  • Gilla
Immobil och 7 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Du kanske skulle kapat 20cm på grannbarnets TV också när du ändå var igång....:geek:
Den är väl bara satt på fel håll, 90gradets rotation löser problemet.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.