När du ska rita dina detaljer ska du titta på ett företag som heter vectric dom har olika typer av ritprogram som är lättanvända samt prisvärda.

Jag har ett program som heter v-carve som jag använder till min cnc.

Finns även en desktop variant som är relativt billig.

Vectric har även ett forum där användarna hjälper varandra.

Låter som jag säljer detta men jag är bara en nöjd användare.
Mvh
Jonas

• Gilla
stigen
  • Laddar…
K
S sweden skrev:
När du ska rita dina detaljer ska du titta på ett företag som heter vectric dom har olika typer av ritprogram som är lättanvända samt prisvärda.

Jag har ett program som heter v-carve som jag använder till min cnc.

Finns även en desktop variant som är relativt billig.

Vectric har även ett forum där användarna hjälper varandra.

Låter som jag säljer detta men jag är bara en nöjd användare.
Mvh
Jonas
Vilket format är det på filerna som man laddar in i CNCn?

Jag är rätt korkad och dåligt insatt när det gäller datorer och filformat.
Tittade på en sak jag ritat det är en crv fil om det hjälper dig.
Det jag tycker är bra med V-carve är att det är lätt att jobba med även om man inte har så stora datorkunskaper.
Mvh
Jonas

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
U
K kniv skrev:
Vilket format är det på filerna som man laddar in i CNCn?
Rent krasst är det en textfil. Olika CAM-program (beredningsbrogram) lägger egen ändelse på det. MasterCAM - .nc, Fusion - .cnc och Gibbscam - .vnc) men det är textrader som går att redigera med textprogram (typ anteckningar) med vanligen iso G-kod, finns även heidenhain och mindre vanliga språk.

Gör man lättare saker kan man skriva koden helt manuellt.

• Gilla
kniv och 1 till
  • Laddar…
K
U Utsliten och utdömd skrev:
Rent krasst är det en textfil. Olika CAM-program (beredningsbrogram) lägger egen ändelse på det. MasterCAM - .nc, Fusion - .cnc och Gibbscam - .vnc) men det är textrader som går att redigera med textprogram (typ anteckningar) med vanligen iso G-kod, finns även heidenhain och mindre vanliga språk.

Gör man lättare saker kan man skriva koden helt manuellt.
Vi fick programmera en metallsvarv i gymnasiet manuellt för att lära oss g-koder.. Var en herrans massa år sen, undrar om det är samma

• Gilla
stigen
  • Laddar…
T
Jag tror det är ett bra beslut, cnc (och tex 3d printer) är prylar som kan ta rätt mycket tid att sätta sig in i. Att det kan vara jäkligt kul är självklart - men det blir bara roligt om man har den tiden att avsätta.

Ett förslag skulle ju kunna vara någon form av studiecirkel. När jag och några polare för många år sen fick för oss att det här med arduino och 3dskrivare verkade cool tog vi kontakt med en lokal "makerspace" och så ordnade de en studiecirkel för oss. Det var intressant och givande, inte minst för att den föreningen även hade många andra "tokar" som också använde lokalen för all möjlig verksamhet så fikapauserna var fyllda av många intressanta diskussioner.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
U
K kniv skrev:
Vi fick programmera en metallsvarv i gymnasiet manuellt för att lära oss g-koder.. Var en herrans massa år sen, undrar om det är samma
Det är det garanterat, samma G-kod stog jag och knackade i Deckel-maskiner från 90-talet och även i nya DMG-maskiner från 2013.

Sen finns det om man knackar kod själv olika underprogram för att göra hålbilder, fickor osv. som är märkesspecifika, som anropas med G-koder. Men dessa använder inte CAM-programmen utan de skriver allt i ISO. Men det blir sjuhelvetes massa rader från CAM för nått man kan göra på 100-rader egensnickrat.

• Gilla
kniv och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vi gjorde det på tekniklektionerna i högstadiet.
Har en schackpjäs svarvad i aluminium jag gjorde då...

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Sonen tycks ha lagt in överväxeln!

Nyrenoverat kök med vita kakelplattor, spis, diskho och diskmaskin. Blandare och eluttag saknas, verktyg ligger på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

”Inte illa pinkat” för att vara första gången! 👍

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
Beemaster och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.