När du ska rita dina detaljer ska du titta på ett företag som heter vectric dom har olika typer av ritprogram som är lättanvända samt prisvärda.

Jag har ett program som heter v-carve som jag använder till min cnc.

Finns även en desktop variant som är relativt billig.

Vectric har även ett forum där användarna hjälper varandra.

Låter som jag säljer detta men jag är bara en nöjd användare.
Mvh
Jonas

• Gilla
stigen
  • Laddar…
K
S sweden skrev:
När du ska rita dina detaljer ska du titta på ett företag som heter vectric dom har olika typer av ritprogram som är lättanvända samt prisvärda.

Jag har ett program som heter v-carve som jag använder till min cnc.

Finns även en desktop variant som är relativt billig.

Vectric har även ett forum där användarna hjälper varandra.

Låter som jag säljer detta men jag är bara en nöjd användare.
Mvh
Jonas
Vilket format är det på filerna som man laddar in i CNCn?

Jag är rätt korkad och dåligt insatt när det gäller datorer och filformat.
Tittade på en sak jag ritat det är en crv fil om det hjälper dig.
Det jag tycker är bra med V-carve är att det är lätt att jobba med även om man inte har så stora datorkunskaper.
Mvh
Jonas

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
U
K kniv skrev:
Vilket format är det på filerna som man laddar in i CNCn?
Rent krasst är det en textfil. Olika CAM-program (beredningsbrogram) lägger egen ändelse på det. MasterCAM - .nc, Fusion - .cnc och Gibbscam - .vnc) men det är textrader som går att redigera med textprogram (typ anteckningar) med vanligen iso G-kod, finns även heidenhain och mindre vanliga språk.

Gör man lättare saker kan man skriva koden helt manuellt.

• Gilla
kniv och 1 till
  • Laddar…
K
U Utsliten och utdömd skrev:
Rent krasst är det en textfil. Olika CAM-program (beredningsbrogram) lägger egen ändelse på det. MasterCAM - .nc, Fusion - .cnc och Gibbscam - .vnc) men det är textrader som går att redigera med textprogram (typ anteckningar) med vanligen iso G-kod, finns även heidenhain och mindre vanliga språk.

Gör man lättare saker kan man skriva koden helt manuellt.
Vi fick programmera en metallsvarv i gymnasiet manuellt för att lära oss g-koder.. Var en herrans massa år sen, undrar om det är samma

• Gilla
stigen
  • Laddar…
T
Jag tror det är ett bra beslut, cnc (och tex 3d printer) är prylar som kan ta rätt mycket tid att sätta sig in i. Att det kan vara jäkligt kul är självklart - men det blir bara roligt om man har den tiden att avsätta.

Ett förslag skulle ju kunna vara någon form av studiecirkel. När jag och några polare för många år sen fick för oss att det här med arduino och 3dskrivare verkade cool tog vi kontakt med en lokal "makerspace" och så ordnade de en studiecirkel för oss. Det var intressant och givande, inte minst för att den föreningen även hade många andra "tokar" som också använde lokalen för all möjlig verksamhet så fikapauserna var fyllda av många intressanta diskussioner.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
U
K kniv skrev:
Vi fick programmera en metallsvarv i gymnasiet manuellt för att lära oss g-koder.. Var en herrans massa år sen, undrar om det är samma
Det är det garanterat, samma G-kod stog jag och knackade i Deckel-maskiner från 90-talet och även i nya DMG-maskiner från 2013.

Sen finns det om man knackar kod själv olika underprogram för att göra hålbilder, fickor osv. som är märkesspecifika, som anropas med G-koder. Men dessa använder inte CAM-programmen utan de skriver allt i ISO. Men det blir sjuhelvetes massa rader från CAM för nått man kan göra på 100-rader egensnickrat.

• Gilla
kniv och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vi gjorde det på tekniklektionerna i högstadiet.
Har en schackpjäs svarvad i aluminium jag gjorde då...

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Sonen tycks ha lagt in överväxeln!

Nyrenoverat kök med vita kakelplattor, spis, diskho och diskmaskin. Blandare och eluttag saknas, verktyg ligger på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

”Inte illa pinkat” för att vara första gången! 👍

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
Dan_Johansson och 13 till
  • Laddar…
”Impediment”

Det ständiga arbetet att organisera och hitta ytor i en alltid för liten ”Snickerboa” med för mycket verktyg och maskiner har tagit ett nytt steg i väntan på dom större projekten. December, julmånaden, är väldigt sönderhackad med mycket som skall fixas innan Tomten knackar på dörren.

Då passar det bra med mindre men ack så viktiga projekt. Ett nytt genomskinligt backsystem för mindre prylar sväljer mycket. Fler utrymmen står på tur.

Genomskinliga plastbackar fyllda med olika verktyg och material står organiserade på hyllor i en snickeriverkstad.
Skapa konto

Två specialhållare för maskintillbehör har tillverkats för en outnyttjad plats.

Två specialtillverkade träplattor med metallhållare och magneter, avsedda för maskintillbehör, ligger på en svart yta.
Skapa konto

Två specialtillverkade trähållare för maskintillbehör ligger på ett svart arbetsbord med hål.
Skapa konto

Måttanpassade och fästa på säkerhetsskåpet med kraftiga magneter är placeringen lätt att ändra på om så behövs.

Verktygsskåp med två specialhållare för maskintillbehör, monterade på dörrarna med kraftiga magneter, i organiserad snickerboa.
Skapa konto

Specialgjord hållare för maskintillbehör, fäst med magneter mot säkerhetsskåp, innehåller geringslinjal och verktyg i snickerboa.
Skapa konto

Mätverktyg monterat på säkerhetsskåp med magneter, med gradskiva och linjal för precision, organiserat i snickerboa.
Skapa konto

Geringslinjalerna används inte varje dag men nu är dom lätta att ta fram och använda.

Nu blir det barnbarn för hela slanten. Först skolhämtning i närheten och sen en timmes bilfärd till en dansuppvisning i Sigtuna. Roligt att se utvecklingen genom åren.

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 13 till
  • Laddar…
T
Har konstaterat efter att läst/följt denna tråd ett tag at jag borde ta tag i mina utrymmen och förvaringar
Har flera gånger mer utrymme och kvadratmetrar än dig och mindre maskiner men ändå "mindre rum"😳

Edit: tack för alla tips du har gett😀

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Helgjobbet rullar på hos sonen.
Nu är två ”F” klara! Fogning och fläkten!

Kök under renovering med kaklade väggar, nyinstallerad fläkt och fogning klar. Verktyg och material syns på bänken.
Skapa konto

Nu blir det upphåll till nästa helg.

Dag

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
”Hålla på hanen”

Under Black Week var det nära att jag hade tryckt på köpknappen till en CNC-fräs. Men verkligheten vann över ” Villhöverkänslan”. CNC-världen är en alldeles för stort tröskel att kliva över om inte tiden finns. Projektlistan är fulltecknad till nästa höst. Då får det bli ett nytt beslut.

Men under forskningen på hårdvaran var det några tillbehör som väckte intresse. Ett nytt maskinskruvstycke trycktes hem

Maskinskruvstycke från Genmitsu, svart metall med justerbara delar, inkl. mätlinjal och gängad stång, placerad mot träbakgrund.
Skapa konto

Två maskinskruvstycken på ett arbetsbord; det ena är märkt "Genmitsu" och det andra är omärkt, med borrhål i bakgrunden.
Skapa konto

och en liten frässats med annorlunda vinklar på stålen fick också följa med. 6mm skaft fungerar i alla mina olika fräsmaskiner. Det blir inte några djupare skär med stålen men vinklarna på stålen är intressanta!

Sats med olika CNC-frästål i en låda, inklusive röda koniska stål i olika vinklar som 60°, 90° och 120°, på ett träbord.

Frässats med fem olika fräsbitar i ett träställ med dimensioner markerade. Fräsbitar i olika vinklar för träbearbetning.
Skapa konto

Då ljuset inte ville titta fram idag så blev det tid i ”Snickerboa” att lösa en säkerhetsuppdatering av Kapex 120 sågen.
Jag har länge förundrats över hur primitiva lösningarna är för att spänna fast olika träämnen som man vill såga. Oftast bara en pinne av något slag bakom anhållet med en liten metallbit där en lång gängad stång skall skruvas i oändlighet innan tryckplattan träffar sågämnet. Det verkar vara väldigt låg prioritet hos maskintillverkarna på denna funktionen.
Festool har gått lite längre i utvecklingen hos sina kap/ger-sågar men tryckpunkten hamnar oftast för långt borta från klingan. En bättre och säkrare lösning på detta problem har länge snurrat runt på ”hjärnkontoret”. I helgen blev det äntligen tid att att testa olika tankar och göra olika prototyper.

Det är ”Prototyp 7” som visas här. Alla delar hittade i ”Baochhalådan”.

Prototyp 7 av en snabbspännare för kap/ger-såg, med Bessy 0-50mm modell, liggande på svart arbetsbänk med hål.
Skapa konto

Fungera över förväntan! Snabb att montera! Bessy 0-50mm snabbspännaren är beroendeframkallande att använda! Tryckpunkten på ämnet har flyttats 16cm närmare sågsnittet!

Träkloss fastspänd med en snabbspännare och mätstock på arbetsbänk. Prototyp för säkrare sågning av trästycken nära sågsnittet.
Skapa konto

Festool Kapex 120 sågs prototyp 7 med en snabbspännare som håller en träbit nära klingan för förbättrad säkerhet vid sågning.
Skapa konto

Prototyp 7 av en snabbspännare med svart rattmontering på en maskinbas, med metallskalor och fästen synliga, skapat för Kapex 120 såg.
Skapa konto

Närbild av prototyp för förbättrad snabbspännare på en Kapex 120 kap- och geringssåg med ett orangefärgat handtag och en monterad träbit.
Skapa konto

Originalklämman kan fortfarande användas som komplement när lite längre ämnen skall bearbetas.

Prototyp av säkringslösning på Festool Kapex 120 såg med snabbspännare, träkloss och metallkonstruktion för att förbättra tryckpunkten vid sågning.
Skapa konto

Kap- och geringssåg Festool Kapex 120 med prototyp 7 av snabbspännare monterad, för förbättrad tryckpunkt nära sågsnittet.
Skapa konto

Ettan kom - tvåan kom - trean kom………o.s.v.
Åttan snurra redan i huvudet. Det tar aldrig slut!
Det gäller hela tiden att tänka ”utanför boxen”!

Ett snett träd stöttas upp av en enkel, fyrkantig trästruktur på en trottoar med betongplattor.
Skapa konto

Det kommer fler uppdateringar! Allting kan förbättras!

Dag

• Gilla
Lilllen och 11 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Helgjobbet rullar på hos sonen.
Nu är två ”F” klara! Fogning och fläkten!

[bild]

Nu blir det upphåll till nästa helg.

Dag
Min OCD hoppas *intensivt* på att fläkten inte är klar utan att den även ska få en kåpa över slangen. :D

• Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Stämmer! Fläkten är monterad på sin plats men resten är ett jobb för mig nästa gång det bär västerut!

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.