12 614 läst · 41 svar
13k läst
41 svar
Stiga snöslunga, bladen går inte
Inmatningsskovlarna, menar du då de ”spiralformade” främre skovlarna, och inte den bakre cirkelformade?J jonaserik skrev:
Ja att den inre brytbulten är kan vara av. En likadan som de båda yttre. Liiiite krångligare att byta men inga större problem.L longtimelurker skrev:
Redigerat:
Fel av mig. Gick ut i förrådet och kollade Stigan och den har ingen bult på inre skoveln. Däremot på min Honda så sitter det även en brytbult där(såklart).L lob skrev:
/ LOB
Dagens skörd.
Hittade två avslitna drivband i maskinen. Sannolikt har gamla ägaren bytt och inte brytt sig om att ta ut det gamla. Tjockleken på dem är olika. Se bild.
Se även bilder på främre skovel, min tolkning är att brytbultarna är intakta?
Till sist, se video med kåpan avtagen. Ser mekanismen för driften av skovlarna oskadad ut i era ögon?
Hittade två avslitna drivband i maskinen. Sannolikt har gamla ägaren bytt och inte brytt sig om att ta ut det gamla. Tjockleken på dem är olika. Se bild.
Se även bilder på främre skovel, min tolkning är att brytbultarna är intakta?
Till sist, se video med kåpan avtagen. Ser mekanismen för driften av skovlarna oskadad ut i era ögon?
Ska det endast vara en rem till skovlarna/utkastet? Eller är det i själva verkar två st remmar jag ska ersätta?
En plattrem innerst och en kilrip på den främre . Är olika för drivning och slunga. Sök remmar för din typ ( står på slungan eller en skylt )så hittar du var du kan köpa. Plattremmen är nog av kamtyp troligtvis. Du behöver nog bara byta slungremmen.
Din innre plattrem ser ut att vara helt okej och bara kilremmen som behöver bytas ut.
Gå till din närmaste järnhandel med modellbeteckningen så kan de slå upp vilken storlek som ska användas.
Gå till din närmaste järnhandel med modellbeteckningen så kan de slå upp vilken storlek som ska användas.
Hej! Nu fått hem en kilrem som verkar vara korrekt modell. Förstår dock inte hur jag monterar den. Trodde naivt att jag bara skulle kunna ”trä på den” men det verkar som att jag måste demontera den delvis innan jag kommer åt tillräckligt mkt för att montera remmen. Någon som vet vart jag ska börja? Se film och bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder