J jonaserik skrev:
Brytpinnar sitter bara på inmatningsskovlarna och går att ta en bult med mutter på. Vid den tvärgående axeln där dom sitter på så är det ett hål rakt igenom som brytpinnen ska gå igenom. Det var med brytpinne, Sen om remmen hoppat eller annat var en annan sak.
Inmatningsskovlarna, menar du då de ”spiralformade” främre skovlarna, och inte den bakre cirkelformade?

PS om brytpinna finns på inmatning så går det inte att snurra dom , om du tittar så är det snäckväxel mellan inkommande axel som är samma axel som turbin.

L longtimelurker skrev:
Inmatningsskovlarna, menar du då de ”spiralformade” främre skovlarna, och inte den bakre cirkelformade?
Jepp

• Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
nikasp
Skulle INTE sätta nån skruv och mutter istället för brytpinne, då kan det ju gå dåligt om en sten eller annat fastnar mellan hölje och skovel. Finns ju att köpa lite överallt om man kollar dimension.
Online-butiksannonser för brytpinnar till snöslungor, olika förpackningar och priser, kundbetyg och fraktkostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L longtimelurker skrev:
Tack, där lärde jag mig ett nytt ord. Testade tidigare idag.
Den bakre skoveln (?) som är cirkulär (markerat med rött) går att snurra med maskinen avslagen. De främre skovlarna (markerat med blått) går inte att rucka på.
Säger det dig något?
Ja att den inre brytbulten är kan vara av. En likadan som de båda yttre. Liiiite krångligare att byta men inga större problem.

Redigerat:
Det är väl bara att lossa plastkåpan och kolla om remmen är av så slipper du gissa.

Motoriserad snöslunga i gult och svart, med markerade delar i rött.
Skapa konto

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Ja att den inre brytbulten är kan vara av. En likadan som de båda yttre. Liiiite krångligare att byta men inga större problem.
Fel av mig. Gick ut i förrådet och kollade Stigan och den har ingen bult på inre skoveln. Däremot på min Honda så sitter det även en brytbult där(såklart).

/ LOB

• Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Det är väl bara att lossa plastkåpan och kolla om remmen är av så slipper du gissa.

[bild]
Tack, har ingen bättre koll på sånt här så det var nästa moment, att fundera ut vad jag behöver öppna. Kollar under dagen :)

Dagens skörd.
Hittade två avslitna drivband i maskinen. Sannolikt har gamla ägaren bytt och inte brytt sig om att ta ut det gamla. Tjockleken på dem är olika. Se bild.

Se även bilder på främre skovel, min tolkning är att brytbultarna är intakta?

Till sist, se video med kåpan avtagen. Ser mekanismen för driften av skovlarna oskadad ut i era ögon?

• Gul snöslunga med trasig plast och synliga inre mekaniska delar på trägolv.
    Skapa konto
  • Snöslunga på trägolv, snörester, kruka, svarta rotorblad, gula metalldelar, mekaniska komponenter.
    Skapa konto
  • Svart trasigt hörlursband ligger på ett trägolv, delad sladd och öronkuddar synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Inga brytpinnar ser ut att fattas, delarna brukar ramla bort utom den som är kvar i axeln. Och ny rem behövs som saknas..

Ska det endast vara en rem till skovlarna/utkastet? Eller är det i själva verkar två st remmar jag ska ersätta?

En plattrem innerst och en kilrip på den främre . Är olika för drivning och slunga. Sök remmar för din typ ( står på slungan eller en skylt )så hittar du var du kan köpa. Plattremmen är nog av kamtyp troligtvis. Du behöver nog bara byta slungremmen.

• Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Din innre plattrem ser ut att vara helt okej och bara kilremmen som behöver bytas ut.

Gå till din närmaste järnhandel med modellbeteckningen så kan de slå upp vilken storlek som ska användas.

• Gilla
longtimelurker och 1 till
  • Laddar…
Hej! Nu fått hem en kilrem som verkar vara korrekt modell. Förstår dock inte hur jag monterar den. Trodde naivt att jag bara skulle kunna ”trä på den” men det verkar som att jag måste demontera den delvis innan jag kommer åt tillräckligt mkt för att montera remmen. Någon som vet vart jag ska börja? Se film och bild. Bild på maskindelar, remmar och drivhjul, möjligtvis en del av en motor.
Skapa konto

Du tar remmen håller ner den och kikar, vad är i vägen och plockar bort den delen. Lite pyssligt kan det bli då det sitter en del järn som ska hålla remmen på plats så den inte ramlar bort när den är i ospänt läge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.