Låt maskinen jobba, tryck intepegee skrev:Jaha! Det blev en tur till Jula och en Meec. Men varför skall det vara enkelt? Det behövs borr till eländet också. Det fanns två typer av borr, en för under 100-lappen (i plastfickan) och en för lite drygt 300:- (utan förpackning). På min fråga om vilket som var bäst till sten så rekommenderade man det billiga borret???????????????
[bild]
Jag köpte en av varje så får jag de vad utfallet blir.
Några rekommendationer från läsekretsen?
Man rekommenderade nog det billiga borret för att det dyra inte kommer att hålla 3 gånger så länge
Men det kändes lite dyrt med 300:- för det borret. Jag vill bestämt minnas att jag köpte ett DeWalt borr på K-Rauta, 20mm ca 400mm långt för i runda slängar 300:-
Ja, som D09 sa, pressa inte in maskinen i hålet, (vanligt fel som folk gör) utan håll den bara med lätt tryck framåt så att borren bottnar och sen jobbar maskinen själv och kastar borren fram och tillbaka så att säga. Trycker man för hårt jobbar inte borren på rätt sätt och man sliter ut maskinen istället.
Det ser dock ut som du köpt alldeles för korta borr! Du bör nog borra minst 200mm för spräckkilarna. Ser iofs att det står 210mm på ett av dem, så det kanske räcker. men lite extra djup är bra att ha om man behöver slå i kilen djupare för att få isär stenen ibland.
Men det kändes lite dyrt med 300:- för det borret. Jag vill bestämt minnas att jag köpte ett DeWalt borr på K-Rauta, 20mm ca 400mm långt för i runda slängar 300:-
Ja, som D09 sa, pressa inte in maskinen i hålet, (vanligt fel som folk gör) utan håll den bara med lätt tryck framåt så att borren bottnar och sen jobbar maskinen själv och kastar borren fram och tillbaka så att säga. Trycker man för hårt jobbar inte borren på rätt sätt och man sliter ut maskinen istället.
Det ser dock ut som du köpt alldeles för korta borr! Du bör nog borra minst 200mm för spräckkilarna. Ser iofs att det står 210mm på ett av dem, så det kanske räcker. men lite extra djup är bra att ha om man behöver slå i kilen djupare för att få isär stenen ibland.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
Jag har kört delvis med KWB (den dyrare av Julas), och den tycker jag har funkat ganska bra.pegee skrev:
Själv köper jag DeWalt på något av de stora byggvaruhusen (tror K-rauta men det var ett tag sedan nu) som är väldigt prisvärda när man ska ha långa borr, tror en 16x400 kostar under 300 kr, och min uppfattning är att DeWalten är bättre än KWB. Har också hört bra om Dalmex (http://www.dalmex.se/produkter/borrar/20/spiralborr-twister-plus-sds-/25), tydligen väldigt prisvärt, men har inte testat själv.
Det finns definitivt bättre än ovanstående, typ Hilti av bättre modell, men så mycket pengar vill jag inte hosta upp.
/U
EDIT: thomasx inlägg kom medan jag skrev, sannolikt är det alltså K-rauta jag varit på...
Enda felet med julas röda är att den är förbannat tung när man ska borra små 6mm-hål i betongvägg. Men till sten fungerar den fint.
Jag kör 12x820 borr i linje, sen går jag på med en stor slägga. Alternativt borrar jag ett hål med 20x460 borr och sen snigamit, men jag betalar inte heller för snigamiten.
Jag kör 12x820 borr i linje, sen går jag på med en stor slägga. Alternativt borrar jag ett hål med 20x460 borr och sen snigamit, men jag betalar inte heller för snigamiten.
Man får köpa maskin efter behov. Har man behov som TS satsar man på Meecen och sedan om man inte har något annat så kan man leva med att den är tung för ett eller annat enstaka 6mm hål i betongvägg.Exostor skrev:
Men om man å andra sidan ska köra en massa 6mm hål i betongvägg iställlet då köper man en metabo multi åsså om man någon enstaka gång ska spräcka en sten så lever man med att den egentligen är för fin för det men kör ett eller två hål ändå
Ja, Herre Du Milde!! Jag har jobbat med datorer i hela mitt liv. Det är ingen skola för blivande stenhuggare! De brutalaste maskinen jag handskats med är vanliga slagborrmaskiner. Jag har nu borrat fyra hål med min nya borrhammare, och skall precis sätta i kilarna. Men vilken maskin!!!!! Jag har alltid inbillat mig att borra i berg/sten är ett oändligt nötande mm för mm. Men icke så här. Det tog mindre är tjugo minuter att borra fyra hål i mitt stenblock. Jag är förstummad!! Så lätt!!
Lovar att återkomma med uppdateringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lovar att återkomma med uppdateringar.
Eldrivna borrhammare har generellt sett ingen kylning av borret. Finns dock undantag. Ett tips är att ha 4-5 borrar som du alternerar mellan. Då håller de längre när de får svalna. Jag har makitas största borrhammare och byter efter varje hål (20mm).
Det är både billigare och enklare att bara ställa en hink med vatten intill som man doppar borret i med jämna mellanrum. Man ska ju ändå hålet från borrkax med jämna mellanrum så då passar på man på att doppa ner borret i vattnet. Som grädde på moset så slipper man fippla med att byta borr.
Är det inte risk att man påverkar borrets härdning? Temperaturchocker har ju en betydande påverkan på metallen?mexitegel skrev:
Nej, du ska sluta borra innan det blir så varmt. En härdning går för övrigt ur när metallen svalnar långsamt. Det är ju just när man kyler metallen kraftigt som det uppstår en härdning men det är en hel vetenskap hur det ska gå till för att det ska bli bra.pegee skrev:
Som alltid! Man skall inte ropa hej förrän hela jobbet är gjort! Det första lilla hörnet var enkelt att få bort, men sen...
Min tanke var att skiva stenen, ungefär som en limpa:
Men icke! Eländet beter sig ungefär som ett wienerbröd. Det skivar sig i flagor på tvären i stället.
Se allt material som ligger nedanför brottytan. Flagor!
Jag måste alldeles uppenbart byta angreppsmetod. Skiva stenen efter de blå strecken i stället.
Det blir betydligt tyngre att borra nu. Det går inte längre att låta tyngdkraften sköta jobbet, utan nu
måste jag själv sköta pressen.
Min tanke var att skiva stenen, ungefär som en limpa:
Logga in
Skapa konto
Men icke! Eländet beter sig ungefär som ett wienerbröd. Det skivar sig i flagor på tvären i stället.
Se allt material som ligger nedanför brottytan. Flagor!
Logga in
Skapa konto
Jag måste alldeles uppenbart byta angreppsmetod. Skiva stenen efter de blå strecken i stället.
Det blir betydligt tyngre att borra nu. Det går inte längre att låta tyngdkraften sköta jobbet, utan nu
måste jag själv sköta pressen.