Borrar du djupare nu?
Min erfarenhet är att det är lättare att skriva om man borrar djupt. Samt att man måste frilägga stenen runt om så den har plats att expandera.
Man får efter ett tag ett öga för att läsa stenen och hitta naturliga sprickor som hjälper till i delningen.
 
kan du inte ta en borr linje på tvären mot det du har gjort alltså längst med och du måste gå en bit in nästan hälften på stenen annars är det väldigt väldigt lätt att det blir så som du fått, kämpa även lite mer med spaden så du får en inteannliggandeyta mot stenen då påverkar du också klyvningen.
 
såg på bilderna igen, du har förlitet borr till dom kilarna du måste ner ända till blecken ca 0.5 - 1 cm från bleck.
 
Du har på egen hand upptäckt en sak som är viktig att ta hänsyn till när man spräcker, nämligen stenens "riktning". Ofta spricker stenarna hellre åt ett håll än ett annat, och efter ett tag lär du dig att se på stenen hur den kommer att spricka. Det är bara att se sig styrd av naturkrafterna ;) och göra precis som du gör, angripa stenen från dess svaga sida ;)

Kör hårt! :)

Viktigt också att tänka på är att du inte ska pressa på maskinen, bara hålla den och trycka lätt, maskinen gör jobbet själv.

Vad gör rörtången där? Den ska du inte ha någon nytta av ;) Om kilarna kör fast så banka på sidorna så lossar de som regel. annars sätt andra kilar runtikring och spräck loss ;)
 
Redigerat:
Jag har gjort en del försök att borra i stenblock på min tomt. Jag tycker att det går jättelångsamt! Jag har en elektrisk Milwaukee-maskin som heter PH 30 Power X, som skall ha en slageffekt på 3,5 J (se länk nedan). Jag kör med ett 22 mm borr av hög kvalitet men det tar evigheter att borra de djupa hål som behövs för att kunns präcka större block.

Alla andra verkar tycka att det går lätt att borra i sten, jag tycker att det går trögt. Gör jag något fel? Man skall ju ha ungefär en killängd mellan hålen (om man kör med spräckkilar), och hålen behöver ofta vara 30-40 cm djupa. Det blir ju flera meters hållängd per block, och det är bara en spräckning. Stora block kan man ju behöva spräcka flera gånger.

Skulle en maskin med slageffekt på 4 J göra stor skillnad? Eller behövs det helt andra maskiner?

Min maskin: http://www.proffsmagasinet.se/verkt...rrhammare/milwaukee-ph-30-power-x-borrhammare
 
3,5 eller 4 J gör ingen större skillnad. Det tar väl 10-15 minuter åtminstone för ett borrhål i gråsten, men det varierar väldigt mycket beroende på vad det är för stensort.
 
Så där ja. Hur gick det sedan, brukar alltid vara efterfrågat, så här en uppdatering.

Stenen3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg stenen ut innan jag började.
Och efteråt ser det ut så här.

Stenen1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halva stenen borta och det räcker. Nu finns det nog med plats för att lägga på
ett par dm 0-8 och skapa en passage mellan stenen och altanen. Rådet att köpa en
Meec var lysande. Den har skött sig klanderfritt hela vägen. Maskinen och sex kilar
samt en liten handslägga var vad som behövdes. Att min beundran för stenhuggarna
som i gamla tider satt och handknackade sten har stigit till närmast episka nivåer
kommer automatiskt.

Stenen2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstoden är dels ett antal stora flata bitar som blir perfekta att lägga som gångstenar i
rabatter och planteringar. Därutöver ett par kärrlass småskrot som får bli fylle i något
hål på tomten.

Vad har jag då lärt mig?

Ta det lungt! Att stå böjd över en borrhammare en hel dag känns i ryggen!!!
Placera borrhålen med eftertanke. Ett par gånger har jag fastnat med en kil eller två.
Har då fått borra "runt" de fastsittande kilarna för att spräcka stenen runt dem.
Att ha minst två borr att växla mellan och att kyla dem förlänger borrets livslängd
flerfalt.
Tryck inte när du borrar. Använd fjädringen i maskinen. Mitt första borr förstörde jag ganska
omgående på det sättet.
Ett spett och ett litet bräckjärn är bra att ha när man skall få loss de spräckta bitarna.
Ibland spricker stenen men bitarna sitter där de sitter. Då måste man kunna till andra metoder
för att bända bort dem.
Ett par rejäla fodrade läderhandskar är oumbärliga. Stenbitarna kan vara sylvassa.
Ett visir är oumbärligt när man går loss på större bitar med släggan för att spräcka dem.
 
  • Gilla
Remne och 2 till
  • Laddar…
Se där ja, bra jobbat! :)

Ursäkta att jag inte hört av mig, har varit lite fullt upp med annat senaste tiden. Men nu behövs det inte längre, förmodar jag :)
 
Exostor skrev:
3,5 eller 4 J gör ingen större skillnad. Det tar väl 10-15 minuter åtminstone för ett borrhål i gråsten, men det varierar väldigt mycket beroende på vad det är för stensort.
Hyr man en tryckluftsdriven borr tar ett hål ca 1-2 minuter. Har man många hål att borra är det absolut värt det.
 
thomasx skrev:
Se där ja, bra jobbat! :)

Ursäkta att jag inte hört av mig, har varit lite fullt upp med annat senaste tiden. Men nu behövs det inte längre, förmodar jag :)
Det är OK. Inser att ibland styr man inte själv över sin tid!!
 
Stefan N skrev:
Hyr man en tryckluftsdriven borr tar ett hål ca 1-2 minuter. Har man många hål att borra är det absolut värt det.
Jo så är det förvisso. Men det förutsätter att man kan jobba kontinuerligt tills det är klart. Det går inte att ha en hyrmaskin stående medan man själv är på jobbet. En köpt mindre maskin kan ligga och vila tills nästa gång jag tar tag i borrandet.
 
Jag tog tiden till ganska precis 3 minuter när jag hyrde "kompressorpaket" på Cramo. Kan det ha varit med 600mm borr då kanske, minns inte riktitg längden. Gick undan väldigt mycket mer än med meecen i alla fall, och då dessutom med grövre borr. Typ 30mm.
 
Jag har trimmat mitt borrande lite. Först köpte jag Jula-maskinen, och den borrade faktiskt fortare än den betydligt dyrare Milwaukee-maskinen. Sedan slipade jag spetsen på borret lite så att det blev vassare. Detta gjorde jag med diamantslipstift och en Dremel. Resultatet av dessa två åtgärder blev att borrhastigheten nästan fördubblades! Nu är det mycket roligare att borra, och fler block kommer att bli spräckta.

Block1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Uffe_xx och 2 till
  • Laddar…
Se där!! Att hugga i sten betyder inte nödvändigtvis betyda ett misslyckande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.