6 776 läst · 56 svar
7k läst
56 svar
Stenkista som blivit bassäng - finns det någon form av reklamation/garanti på jobbet?
Så som det ser ut är någ så att dom bara lagt makadam runt brunnen då dom borrat hål runtom i brunnen kommer aldrig att klara större vattenmängder😢Karrock skrev:Det skrevs ju högre upp att grävaren hade uppgivit 8 kubikmeter. Då är min gissning att det är ca ett billass med singel, 8-16 runt.
Det hade ju ökat kapaciteten med ett dräneringsrör från samlingsbrunnen och ut i grusen. Oavsett spelar det mindre roll om jorden är tät och grundvattennivån hög naturligt.
Klart det fungerar under förutsättning att vattnet kan försvinna någonstans, men nu är det tveksamt att kappasiteten finns för det.P P-KAR skrev:
Det är ju den detaljen som ägarna av husföretaget inte verkar förstå. Antingen gör dom sig dumma eller så är dom bakom flötet och förstår inte enkla principer.J jonaserik skrev:
R
Raecer11
Nybyggare
· Västra Götaland
· 233 inlägg
Raecer11
Nybyggare
- Västra Götaland
- 233 inlägg
Är det hustillverkaren som börjar på J?
Grattis isåfall, helt hopplösa på att göra rätt för sig efter slutbesiktning.
Trodde vd:n på företaget skulle börja gråta under slutbesiktningen då hon tyckte min besiktningsman var dum.
Jag tog samma bes man på 2 års bes 😆
Grattis isåfall, helt hopplösa på att göra rätt för sig efter slutbesiktning.
Trodde vd:n på företaget skulle börja gråta under slutbesiktningen då hon tyckte min besiktningsman var dum.
Jag tog samma bes man på 2 års bes 😆
Slutar på B?R Raecer11 skrev:
JB-Villan... Ja, det är dom. Hur kan dessa flugit under radarn såpass länge? Dom har ju inte koll på något som dom hanterar. Montageanvisningar och fackmannamässigt utfört existerar inte i deras värld. Är kunden dessutom dum nog att ta en kontrollansvarig via JB-Villan kan du ge dig fan på att denna inte kommer göra något för att skriva upp avvikelser, varför bita handen som föder. Det är lättförtjänta pengar.
Våran KA var från Lidköpings Byggstyrning AB och han var en riktig klåpare... Hans fuktmätning som han utförde när kommunen var med på arbetsplatsbesök gick till på följande sätt: Sätta handen innanför byggfolien och konstatera "det här känns torrt". Detta var alltså "fuktmätningen" som han gjorde innan man stänger väggarna, och vad jag vet skall denna göras med fuktmätare och även mäta fukt i syllen. Enligt JB-Villans Fuktbeskrivning skall mätningarna göras konsekvent på ett och samma ställe, samt märkas ut på ritningen vart mätningen är utförd. Det finns inget sådant uppmätt eller markerat på vårat hus.
VD:n ska jag inte ens tala om hur hon uppförde sig på vår slutbesiktning. Hon stod och höll på med personliga påhopp mot mig när jag tog upp saker lugnt och sakligt. Hennes man svor åt mig.
Jag höll mig lugn och kände lite synd över hela situationen. Där och då kände jag mig elak, eftersom dom verkade ta det så personligt. Dessutom sa Christin att dom aldrig brukar få några fel på sina slutbesiktningar(kan det vara för att kunderna blir lurade att ta deras egna köpta besiktningsmän?).
I efterhand har jag förstått att det är på det viset dom gör när det inte går vägen. Jag har blivit irriterad på mig själv för att det inte var jag som hade stått där och agerat på mina känslor som jag höll inom mig. Dom har tagit fullt betalt för en hel del dåligt utfört arbete och då tänker jag inte bli behandlad på det viset.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Deras VD gråter nog när hon äter och när hon går på toaletten. Verkar vara riktigt snål.R Rejäl skrev:
En annan sak som hände på slutbesiktningen var att dom erkände att deras underentreprenör verkar ha saltat sin faktura för extraarbete och tagit för mycket betalt. Det slutade med att hon erbjöd sig att enbart ta betalt för hälften av den summan underentreprenören ville ha. Tyvärr ser utfört extraarbetet ut som det varit två glada amatörer i farten, så det var väl kanske lite därför dom strök hälften.
R
Raecer11
Nybyggare
· Västra Götaland
· 233 inlägg
Raecer11
Nybyggare
- Västra Götaland
- 233 inlägg
Alla jag kommer i kontakt med som bygger med dem uppmanar jag lösa en egen besman
Jag hade en annan KA men även denna var vän med JB
Min besiktningsman läxade upp honom också på slutbes..
Jag hade 34 punkter som skulle åtgärdas, tog dem nästan tre år.
De kom med massa undanflykter och jag stod på mig samt höll inne pengar.
Nocktätning är numera standard hos dem, tack vare min besiktningsman.
Snålar in på små grejor o tar genvägar istället för att göra rätt för sig.
Håller fortfarande inne en summa, de har en punkt kvar, en spricka i gipstaket som kommer under vintermånaderna.
De hotades med inkasso och dröjsmålsräntor men jag bestred allt via mail.
Är nöjd med huset trots allt, men deras bemötande vid problem är under all kritik.
Hade du problem med fönstermontaget hos dig? Läste nån annan tråd som du skrivit i
Står de förresten inget på va ritningen angående stenkistan? Borde varit med på ritningen
Håller fortfarande inne en summa, de har en punkt kvar, en spricka i gipstaket som kommer under vintermånaderna.
Är nöjd med huset trots allt, men deras bemötande vid problem är under all kritik.
Hade du problem med fönstermontaget hos dig? Läste nån annan tråd som du skrivit i
Står de förresten inget på va ritningen angående stenkistan? Borde varit med på ritningen
Redigerat:
Tråkigt, se till o inte vika er en mm innan allt är åtgärdat, jag tror att det räcker med Mail om att ni avser att lämna ärendet till Arn om dom är måna om sitt ryckte så åtgärdat dom problemerna hyfsat skyndsamt..P P-KAR skrev:Deras VD gråter nog när hon äter och när hon går på toaletten. Verkar vara riktigt snål.
En annan sak som hände på slutbesiktningen var att dom erkände att deras underentreprenör verkar ha saltat sin faktura för extraarbete och tagit för mycket betalt. Det slutade med att hon erbjöd sig att enbart ta betalt för hälften av den summan underentreprenören ville ha. Tyvärr ser utfört extraarbetet ut som det varit två glada amatörer i farten, så det var väl kanske lite därför dom strök hälften.
Dom har god ekonomi så du behöver inte vara orolig…
Jag är inte nöjd med dessa klåpare. Huset är jag nöjd med och det är tack vare att jag fick så bra hjälp av folk här på Byggahus. Hade jag tagit JB-villans planlösningar hade jag ångrat mig grovt nu.R Raecer11 skrev:Alla jag kommer i kontakt med som bygger med dem uppmanar jag lösa en egen besman
Ja, det är står uttryckligen på första sidan på Elitfönsters montageanvisningar att Byggherren har hela ansvaret för att Lagring, Montering och Skötsel sköts rätt för att kunna ta del av den 10-åriga garantin.
På slutbes. stod dom och berättade för mig hur noga det var att jag skötte skötsel av fönstren för att garantin skulle gälla.
Eftersom jag läst anvisningarna visste jag ju att fönstren var monterade på fel sätt, med minst två avvikelser per fönster. Jag sade till dom att det krävs att man följer anvisningarna, och att i mitt fall har man inte gjort detta. Detta var också en sådan sak jag tog upp med projektledare och J-B när jag först såg avvikelserna på plats, men fick inget gehör och dessa anvisningar inte gällde på trästommar.
Det står ingenting på VA-ritning över beräknad kapacitet eller något om exempelvis höjder på ritningen. Det enda som finns är placering på Stenkistan.
En annan intressant grej är deras icke existerande ritning för armering och betong för plattan. Det dom kallar för ritning är med två detaljbilder från två snitt.. Detaljbilder finns för att göra utförandet tydligare för just där snittet är taget. På deras ritningar finns det inget som beskriver hur armering skall göras i hörn osv. På en riktig ritning skall även betongkvalité finnas med och hur armering skall läggas ut. Min betongplatta hade på väldigt många ställen inget täckskikt alls. Jag gick dagen innan gjutning och försökte rätta till det värsta. Golvvärmeslingorna ligger ju ovanpå armeringen och flertalet ställen stack slingorna upp över ytan, hehe. Det positiva är väl att värmen kommer snabbt in i huset.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 942 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 942 inlägg
Förstår jag det rätt att detta är konstruktionen på stenkistan?
Det anläggningsfel som jag ser det är att man (1) inte har tagit hänsyn till högsta grundvattennivå vintertid och (2) att 12 mm hål är en knepig lösning långsiktigt eftersom biofilm och bös kommer att sätta igen hålen. Annars verkar ju marken vara perfekt i och med att det är sandmark.
Det är ju också ett kombinerat sandfång och stenkista. Det kan man ju ha synpunkter på, t ex att dessa funktioner kanske bäst borde vara separerade, att stenkistan borde föregås av ett sandfång.
@Rejäl verkar ju ha koll på branschreglerna för anläggning av dagvattenavlopp. Eller om jag förstod det rätt i en annan tråd, att det typ inte finns några för hur dessa saker ska anläggas. Att företagen bygger efter eget huvud.
Det anläggningsfel som jag ser det är att man (1) inte har tagit hänsyn till högsta grundvattennivå vintertid och (2) att 12 mm hål är en knepig lösning långsiktigt eftersom biofilm och bös kommer att sätta igen hålen. Annars verkar ju marken vara perfekt i och med att det är sandmark.
Det är ju också ett kombinerat sandfång och stenkista. Det kan man ju ha synpunkter på, t ex att dessa funktioner kanske bäst borde vara separerade, att stenkistan borde föregås av ett sandfång.
@Rejäl verkar ju ha koll på branschreglerna för anläggning av dagvattenavlopp. Eller om jag förstod det rätt i en annan tråd, att det typ inte finns några för hur dessa saker ska anläggas. Att företagen bygger efter eget huvud.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 942 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 942 inlägg
Här är konsultföretaget WRS förslag på lösning av kombinerat sandfång och stenkista (eller perkolationsmagasin på fackspråk).
https://www.stockholmvattenochavfall.se/globalassets/dagvatten/pdf/perkmag_h.pdf
Notera att de också sprider vattnet genom små hål, typiskt sett har spridarledningar hål som är 8 mm i diameter. Så inte helt olikt TS lösning. Hålen i sig är nog inget fel utifrån detta.
https://www.stockholmvattenochavfall.se/globalassets/dagvatten/pdf/perkmag_h.pdf
Notera att de också sprider vattnet genom små hål, typiskt sett har spridarledningar hål som är 8 mm i diameter. Så inte helt olikt TS lösning. Hålen i sig är nog inget fel utifrån detta.
Perkolation har jag för mig handlar om rening av dagvattnet samt fördelning, då vill man i så fall att vattnet ska sipra långsammare igenom skikten av flis/makadam eller sand vilket man nu använder för reningen.Claes Sörmland skrev:Här är konsultföretaget WRS förslag på lösning av kombinerat sandfång och stenkista (eller perkolationsmagasin på fackspråk).
[bild]
[länk]
Medans i en traditionell stenkista vill man fördela vattnet i omgivande mark för att bli av med det fortast möjligt utan o orsaka skador..
Men principen i ovanstående bild används vid stenkista bara att man brukar jobba med brunnar som har stängda väggar samt spridarrören brukar vara dränrör för att göra sig av med vattnet fortare..
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 942 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 942 inlägg
Även en stenkista bygger på perkulation, vattnet perkulerar ut i omgivande mark genom stenkistans botten (och till viss del väggar). Så det är same, same och samma biologi och geologi som renar vattnet.R Rejäl skrev:Perkolation har jag för mig handlar om rening av dagvattnet samt fördelning, då vill man i så fall att vattnet ska sipra långsammare igenom skikten av flis/makadam eller sand vilket man nu använder för reningen.
Medans i en traditionell stenkista vill man fördela vattnet i omgivande mark för att bli av med det fortast möjligt utan o orsaka skador..
Men principen i ovanstående bild används vid stenkista bara att man brukar jobba med brunnar som har stängda väggar samt spridarrören brukar vara dränrör för att göra sig av med vattnet fortare..
Med dränrör blir det ju inte så mycket spridning av vattnet. De har för stora håligheter. Det är nog därför WRS har ritat in spridarrör.
Då det finns dränering och perkulationsbrunnar så avser man skillnaden med snabbare och långsammare…Claes Sörmland skrev:Även en stenkista bygger på perkulation, vattnet perkulerar ut i omgivande mark genom stenkistans botten (och till viss del väggar). Så det är same, same och samma biologi och geologi som renar vattnet.
Med dränrör blir det ju inte så mycket spridning av vattnet. De har för stora håligheter. Det är nog därför WRS har ritat in spridarrör.
Ett dränrör innehåller fler hål och yta att bli av med vattnet än ett spridarrör som har riktad spridningskapacitet..
Detta speciellt vid skyfall och stora vattenmängder så fylls rören till sina bredder sedan är det i slutänden markens förmåga att ta åt sig vattnet som styr hur fort man blir av med det. De flesta stenkistor brukar anläggas med ett utlopp för att undvika översvämning bakvägen..