A Alexn72 skrev:
Jag är lite förvirrad.
Stenkista ingår inte och du har inte fått en stenkista...
Tycka vad man vill att de borde kunna göra men de har gjort de dem sa att de skulle, dvs inte fixa stenkista
Jag förstår förvirringen. Tyvärr kan jag inte redigera om det första inlägget.

I kontraktet står det mer eller mindre så här: "Finns inte dagvattenanslutning brukar husföretaget vanligtvis göra en stenkista för ändamålet".
 
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Hej.
Anmäl in via din hustillverkarens hemsida brukar finns felanmälan på det, och sköt allt via Mail så de är dokumenterat.

Om dom inte vill lösa det, gå till Arn, det är gratis men de tar tid.

Under tiden köp en dräningspump och en grov slang, ner med pumpen och koppla in slangen och dra den till ett dike. Bästa möjliga borde den va nergrävd så den inte fryser, finns även värmeslingor att sätta i rör så dom inte ska frysa om det behövs.
Prata med grannar vart det går lägga slangen så de inte blir något strul där.

Stort lycka till
Jag får tyvärr hota med ARN och jag ska såklart ta det via deras formulär på hemsidan vid ett senare tillfälle.
Just nu har jag direktkontakt med ägarna via mejl angående besiktningspunkterna, varpå denna avvikelse är en av punkterna.
 
P P-KAR skrev:
Jag kan med säkerhet säga att stenkistan inte fungerar bra nu efter att ha bott i huset i två månader, inte alls... Inte ens vid lätt regn kan stenkistan ta hand om 1 av 4 stuprör som är anslutna till systemet. Men kopplar jag bort alla stuprör och väntar lite, sjunker vattennivån sakta tillbaka och hamnar under inloppet på stenkistan. Det är på tok för mycket vatten i backen och antagligen en dåligt utformad stenkista.

Från uppsamlingsbrunnen där både takavvattning och dränering mynnar ut leds bakfallet av vatten från stenkistan tillbaks in i dräneringsrören in till husets dränering, där det dräneras ut genom stenbädden under husplattan.

I slutbesiktningsrapporten tog besiktningsmannen med detta som en punkt. Husföretaget menar på att dom inte tagit betalt för stenkistan och att detta är något kunden ska fixa i egen regi...
Detta är helt sjukt hur enkelt dom viftar bort detta.. Det här är något som jag påtalat från början, och nu står vi här med en lösning som inte fungerar. Först då börjar dom agera och säga att dom inte har något med detta att göra och att jag som kund har tagit på mig det här jobbet.

Jag har påtalat att jag inte har tagit på mig något som helst ansvar, det är till och med dom själva som signerat ALLA egenkontroller för markarbetet och även arbetet för dränering och fördröjningsmagasin(stenkista). Hade jag gjort detta arbete skulle jag satt min egna signatur på den blanketten. I vårat avtal står det dessutom att det är företaget som tar sig på ansvaret att göra en stenkista.

Det är helt otroligt hur jävla korkade en liten hustillverkare kan vara. Allt det här hade kunnat vara löst från första början om dom inte hade envisats med att dra dränering och takavvattning till en och samma uppsamlingsbrun och stenkista.
Hur lång tid tar det att sätta ned två brunnar av plast i backen och göra varsin grop för dagvattenkassetter, jämfört med att hamna i tvist i efterhand och få missnöjda kunder?

Enligt ägarna till husföretaget menar dessa på att dom aldrig fått klagomål på detta innan.. Jag kan säga att dom flesta av deras kunder inte kan ett skit om uppsamlingsbrunnar och stenkistor. Väldigt få lyfter på dessa lock till brunnarna och reflekterar över vad det är dom ser.

Suck...
Ja det kan vara lurigt med pumpbrunnar och stenkista.Tänkte själv ta en stenkista efter dränerat tomten men fick rådet att ta en 600mm pumpbrunn och en ibc tank men lurigt hur mycket vatten det blir i pumpbrunnen men annars fungerar väldigt bra.Ibc tanken till för bevattning.
 
P P-KAR skrev:
Jag förstår förvirringen. Tyvärr kan jag inte redigera om det första inlägget.

I kontraktet står det mer eller mindre så här: "Finns inte dagvattenanslutning brukar husföretaget vanligtvis göra en stenkista för ändamålet".
"Brukar" luddigt var ordet.
Det du har där skulle kunna tolkas som stenkista men då måste det finnas mer magasin runt om / under har du nån bild på där denna brunn står vad som finns runt om?
 
R
P P-KAR skrev:
Jag får tyvärr hota med ARN och jag ska såklart ta det via deras formulär på hemsidan vid ett senare tillfälle.
Just nu har jag direktkontakt med ägarna via mejl angående besiktningspunkterna, varpå denna avvikelse är en av punkterna.
Vi måste börja med avtalen:
Vad har ni för avtal?
Har du köpt en totalentreprenad?
Hade husföretaget mark och grundarbetet under sig?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
"Brukar" luddigt var ordet.
Det du har där skulle kunna tolkas som stenkista men då måste det finnas mer magasin runt om / under har du nån bild på där denna brunn står vad som finns runt om?
Luddigt eller inte, men uppsamlingsbrunnen och ledningarna till en stenkista finns där. En stenkista har ett ändamål och i det här fallet uppfylls inte det ändamålet alls.

Vad menar du med bild på brunnen och det som finns runt om? Jag har en massa bilder, men inga bilder på stenkistans utformning. Var på jobbet när det arbetet gjordes och hade inte möjligheten att se hur det gjordes.
 
Om det ska vara rätt, i första läget, så ska dräneringen komma in i brunnen ca 30 cm högre än dagvattnet och dagvattnet komma in ca 20 cm från botten, ett utlopp från brunnen ska vara ca 10 cm från botten. Allt detta om förutsättningar finns för rör ut ( i nerförsbacke ) till en stenkista som ligger lägre än brunnens botten.
Nu är det en brunn gemensam för Dag/drän det kan fungera enligt ovan, men det stora felet är att inget utlopp finns. all väta ska då stanna i brunnen och filtreras ut genom några borrade hål i brunnen. Kommer aldrig att fungera med så små och så få av dom. Om stenkistan utanför brunnen är så stor att den kan svälja den mängd vatten som kommer så måste det vara minst 50 mm hål och kanske 50 st för att vattnet ska kunna komma ut. Dagvatten kan bli flera m3 vid långtidsregn eller störtskurar av häftigare slag. I nuläget så kommer det att baklänges ( som sägs ) i dränrören och så får det inte vara.
Så det blir att påkalla som ett backjobb, finns det möjlighet att lägga en stenkista på tomten lägre än botten på nuvarande brunn, i det praktiska så ska en stenkista ligga med sin botten ca 1,5 meter under brunnens botten och vara så stor att den ta emot allt dagvatten. Allt beroende på hur marken ser ut en bit ner, lera som är tät, så blir stenkistan lång och inte bara en fyrkant, samt djup, finns berg så är det nästan till 100% ett sandlager närmast berget som kan transportera bort vattnet.
Så gör om och gör rätt är mitt svar.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vi måste börja med avtalen:
Vad har ni för avtal?
Har du köpt en totalentreprenad?
Hade husföretaget mark och grundarbetet under sig?
I kontraktet står det mer eller mindre så här: "Finns inte dagvattenanslutning brukar husföretaget vanligtvis göra en stenkista för ändamålet".
Jag har begärt att få detta avtal skickat till mig på mejl men ännu inte fått något. Allting är signerat med Bank-ID, så det finns kvar.

Vi har köpt totalentreprenad och inte tagit på oss att göra något i egen regi. Allting sköts via husföretaget.
Mark och grundarbetet har ingått. Alla egenkontroller på detta arbete är signerat av husföretagets egna ägare.
 
R
P P-KAR skrev:
I kontraktet står det mer eller mindre så här: "Finns inte dagvattenanslutning brukar husföretaget vanligtvis göra en stenkista för ändamålet".
Jag har begärt att få detta avtal skickat till mig på mejl men ännu inte fått något. Allting är signerat med Bank-ID, så det finns kvar.

Vi har köpt totalentreprenad och inte tagit på oss att göra något i egen regi. Allting sköts via husföretaget.
Mark och grundarbetet har ingått. Alla egenkontroller på detta arbete är signerat av husföretagets egna ägare.
Ok det är bra för då kan dom förmodligen inte komma undan..

Har ni betalat allt eller håller ni inne med pengar?
 
J jonaserik skrev:
Om det ska vara rätt, i första läget, så ska dräneringen komma in i brunnen ca 30 cm högre än dagvattnet och dagvattnet komma in ca 20 cm från botten, ett utlopp från brunnen ska vara ca 10 cm från botten. Allt detta om förutsättningar finns för rör ut ( i nerförsbacke ) till en stenkista som ligger lägre än brunnens botten.
Nu är det en brunn gemensam för Dag/drän det kan fungera enligt ovan, men det stora felet är att inget utlopp finns. all väta ska då stanna i brunnen och filtreras ut genom några borrade hål i brunnen. Kommer aldrig att fungera med så små och så få av dom. Om stenkistan utanför brunnen är så stor att den kan svälja den mängd vatten som kommer så måste det vara minst 50 mm hål och kanske 50 st för att vattnet ska kunna komma ut. Dagvatten kan bli flera m3 vid långtidsregn eller störtskurar av häftigare slag. I nuläget så kommer det att baklänges ( som sägs ) i dränrören och så får det inte vara.
Så det blir att påkalla som ett backjobb, finns det möjlighet att lägga en stenkista på tomten lägre än botten på nuvarande brunn, i det praktiska så ska en stenkista ligga med sin botten ca 1,5 meter under brunnens botten och vara så stor att den ta emot allt dagvatten. Allt beroende på hur marken ser ut en bit ner, lera som är tät, så blir stenkistan lång och inte bara en fyrkant, samt djup, finns berg så är det nästan till 100% ett sandlager närmast berget som kan transportera bort vattnet.
Så gör om och gör rätt är mitt svar.
Min besiktningsman har dragit ungefär samma visa för ägarna för husföretaget men ägarna står bara och tiger ihjäl problematiken. Det enda dom har bemött kritiken med är, för att citera dom ordagrant: "Det är så här vi brukar göra och det brukar inte vara något med det".
 
R Rejäl skrev:
Ok det är bra för då kan dom förmodligen inte komma undan..

Har ni betalat allt eller håller ni inne med pengar?
Vi håller inne med 25 000:-
I efterhand kanske det skulle varit lite mer, kan jag tycka. Jag vet dock inte vad ett sådant jobb skulle kunna kosta.
 
R
P P-KAR skrev:
Vi håller inne med 25 000:-
I efterhand kanske det skulle varit lite mer, kan jag tycka. Jag vet dock inte vad ett sådant jobb skulle kunna kosta.
Ok hör ar viktigt att ni reklamerar och talar om att ni håller inne dessa pengar till ni har fungerande dagvatten och dränering..

Då ni har totalentreprenad så borde dom inte kunna komma undan utan gå vidare via Arn..
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Vad menar du med bild på brunnen och det som finns runt om? Jag har en massa bilder, men inga bilder på stenkistans utformning. Var på jobbet när det arbetet gjordes och hade inte möjligheten att se hur det gjgjorde
För att brunnen enligt bild ska kunna fungera som stenkista utan något mer så behöver den stå på sand mer eller mindre.

Vet vi idag att där finns en botten på brunnen?

Om återfyllningen runt brunnen har gjorts enligt principen stenkista så behöver det inte vara fel gjort.
Men mycket talat för att de är de i detta läge... inte minst att vattennivån är hög I den...
 
R
A Alexn72 skrev:
För att brunnen enligt bild ska kunna fungera som stenkista utan något mer så behöver den stå på sand mer eller mindre.

Vet vi idag att där finns en botten på brunnen?

Om återfyllningen runt brunnen har gjorts enligt principen stenkista så behöver det inte vara fel gjort.
Men mycket talat för att de är de i detta läge... inte minst att vattennivån är hög I den...
Ja det är en tät botten enligt bilden enligt mig är detta inte rätt sätt o bygga en stenkista utan dom skulle haft ett utgående rör typ dränrör som hade ledit ut vattnet ifrån brunnenoch in i stenkistan. Det är alldeles för lite hål när det väl kommer vatten samt med tiden så kommer dessa små hål att sätta igen sig…

Enligt mig en helt fel konstruerad stenkista för brunnen är en broms som inte kan släppa ut tillräckligt med vatten..

Företaget bör ha en uträkning då dom har hittat på ett egen lösning..
 
Redigerat:
Karrock
A Alexn72 skrev:
För att brunnen enligt bild ska kunna fungera som stenkista utan något mer så behöver den stå på sand mer eller mindre
Det skrevs ju högre upp att grävaren hade uppgivit 8 kubikmeter. Då är min gissning att det är ca ett billass med singel, 8-16 runt.

Det hade ju ökat kapaciteten med ett dräneringsrör från samlingsbrunnen och ut i grusen. Oavsett spelar det mindre roll om jorden är tät och grundvattennivån hög naturligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.