Det finns ett par olika system, jag gillar Omas. TB90 är nog vanligare och funkar också bra.

Då tänker du typ en sånhär att börja med: http://www.swedendro-tools.se/shop/...ktyg/for-stationara-maskiner/universalkuttrar

Och sen så köper man en sånhär (antar att de kommer i par): http://www.swedendro-tools.se/shop/...rktyg/for-stationara-maskiner/fonsterfras-set
Av någon anledning var de dyrare än de andra profilstålen...

Ju högre desto högre ämnen antar jag att man kan arbeta med. Och diametern desto djupare in i ämnet? Eller är det viktigt för något annat? Sen finns det något som heter räffelkutter som ser more or less likadan ut, men med lite längre "knivar".

=)

Redigerat:
Nu har jag tittat på bilderna fram och till baka. Jag förstår inte vilken del som är fräs anhållet. Div lösa tillbehör ser jag. Men hur främre och bakre anhåll ser ut får jag inte till.

pär h skrev:
Nu har jag tittat på bilderna fram och till baka. Jag förstår inte vilken del som är fräs anhållet. Div lösa tillbehör ser jag. Men hur främre och bakre anhåll ser ut får jag inte till.
Jag har alltid tänkt att det är det här som är fräsanhållet: Grönt fräsanhåll med skruvstycke och metalldelar på gul slitna verkstadsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det där är fräsanslaget. De avlånga hålen är för bultarna som håller fast det i bordet.

Om du lossar spännskruvarna med svarta handtag kan du dra plattorna framåt eller bakåt oberoende av varandra.

Du kan troligen vända plattorna antingen med raka kanten mot mitten eller med den falsade kanten mot mitten. Den falsade kanten används ihop med en brygga som täcker utrymmet ovanför kuttern.

Om du postar en bild i gången här kan jag försöka förklara vart delarna hör och hur de skall monteras. Det gäller de delarna som jag känner igen. När jag inte vet säger jag till.

Skall se om det går att plocka in dina bilder.

Redigerar....det gick inte

Det var den. Fick inte i hopp det. Men nu är det klart som korvspad.

Är absolut ingen expert men vill ändå kast in ett par saker, tro inte att hyveln är "någorlunda ofarlig" som du skrev. I alla fall inte om du anser att fingrar är bra att ha.
Baserat på det du skrev i tidigare inlägg så har "gubben" bara använt rikt inte planhyvel. Visst är det så heimlaga att planen ligger ovan på denna maskin, man kör alltså på samma bord som rikten. Jag lånade en sån en gång var väldigt svårt måste jag säga att få de bra men säkert en träningsfråga.
Jag har gjort som du köpt maskiner som jag inte hade större kunskap om, att alla fingrar etc sitter kvart är mer tur än skicklighet, var rädd om din och börja med lätta saker. Att fräsa tappar och inte riktigt fått förstått att det materialet måste sitta ordentligt fast kan bli minst sagt överraskande... Jag har tittat på filmer på youtube, har hjälpt mig en hel del. Lycka till med snickrande men ta det sakta och var rädd om dina lemmar..

Ja man planhyvlar upp och ned så att säga. Ovanpå kuttern.

Jag tycker planhyveln på Stenberg fungerar relativt bra. Inte alls så bra som en riktig separat Jonsered planhyvel i 1000-kilosklassen men alldeles tillräckligt bra.
Det är väldigt stor skillnad på maskinmodellerna....... och så krävs det litet träning innan det blir bra.

• Gilla
leby
  • Laddar…
Känns inte som att det får plats något matarverk här riktigt väl?

Vet heller inte hur jag ska få till att byta från hyvel till fräs, den där pinnen det står om i manualen hittar jag inte =/
Gamla trähantverksverktyg och remdrift, med en hänvisning till svårigheter att hitta en del.
Skapa konto

Kombinerad hyvel och fräsmaskin med tillbehör och sladd på arbetsbänk i verkstad.
Skapa konto

Vad är den där svarta knoppen ovanför gröna remskivan?

Skruva ihop fräsen och rikthyvelskyddet med alla delar så ser vi vad som ryms och passar.

Det är en spak som frikopplar cylindrarna som matar in och ut ämnet vid planhyvling. Om jag drar bak den så roterar inte det som tvingar in träet i kuttern.

Ska se om jag får tid att skruva ihop allt imorgon =) Grannen kommer med frontlastare och hjälper mig få ned maskinen i stallet.

Förresten, är det någon som vet vad pinnen på det gula fästet har varit till?

En ny fråga har dykt upp, de två skivorna som är precis nedanför den gröna skivan verkar vara för att driva antingen fräsen eller hyveln. Dock så är de inte ihopkopplade, det verkar som man kan ha en pinne eller liknande i mitten. Problemet blir när jag bromsar maskinen, då tar den som är lös fart och går inte att få stopp på.

Går det att sätta in någon vanlig bult där eller vad tror ni?

Jag vet inte i detalj hur de fungerar men jag har försökt läsa på.
På något vis låser man tydligen den ena skivan vid axeln medan den andra snurrar fritt och på det viset väljer man om sågen eller hyveln snurrar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.