218 läst · 8 svar
218 läst
8 svar
Starta eget arkitektkontor - programvaror
Jag har (i lågkonjunkturen) bestämt mig för att testa att starta eget arkitektkontor. Jag har nästan 20 års erfarenhet och har ritat i autocad, revit och nu senaste åren archicad. Men nu vet jag inte riktigt vad jag ska satsa på. Priserna för licenser är ju skyhöga och känns orimliga i en uppstartsfas. Vet att många egenföretagare använder sig av sketchup för att hålla nere kostnaderna.
Nån som har andra tips? Kan man komma över billiga licenser i övrigt?
Du kan ju köpa månads- eller tokenlicens. Det blir iof en dyrare totalkostnad om du använder dagligen, men du fördelar kostnaden lite bättre kanske… du har ju Autocad Web också till en lägre månadskostnad, eventuellt kan du växla mellan Autocad Web och riktiga Autocad med tokens för att få ner kostnaden men ändå kunna göra allt du behöver.
Okej, så det finns en webbversion av autocad. Det visste jag inte.
Jag har ju möjligheten att rita för hand också, det är ändå så jag skissar. Men man har ju vant sig vid härliga 3D-program också
Jag har ju möjligheten att rita för hand också, det är ändå så jag skissar. Men man har ju vant sig vid härliga 3D-program också
Ja, många egenföretagare inom arkitektur använder SketchUp Pro (billigare än Revit/Archicad) eller Blender (gratis) för 3D. För 2D kan DraftSight eller BricsCAD vara billigare alternativ till AutoCAD.
Du kan också:
Du kan också:
- Hyra licenser månadsvis (t.ex. Archicad Solo, Revit LT)
- Köpa begagnade licenser (kolla villkor)
- Använda open-source som FreeCAD eller LibreCAD
Tack! Mycket bra att kolla upp 👍🏼
Tycker att du tänker rätt när det gäller ekonomin, starta mjukt med så lite kostnader som möjligt. Janne Carlzon på SAS så något mycket bra, man kan dra ner på kostnader men inte så långt ner att det blir kostnader utan det fortfarande är investeringar.V Vaktislina skrev:Jag har (i lågkonjunkturen) bestämt mig för att testa att starta eget arkitektkontor. Jag har nästan 20 års erfarenhet och har ritat i autocad, revit och nu senaste åren archicad. Men nu vet jag inte riktigt vad jag ska satsa på. Priserna för licenser är ju skyhöga och känns orimliga i en uppstartsfas. Vet att många egenföretagare använder sig av sketchup för att hålla nere kostnaderna.
Remember that in the EU reselling software licenses is legal! so you can buy software on the secondary market. I also recommend FormZ. It reads ACad and Sketchup formats and others very well. It is much more functional than SketchUp, although the latter has many extensions. Unfortunately, the more valuable ones are not free. A! You can buy Form Z as a permanent license, Sketchup is now only a subscription. Unless you buy a second-hand perpetual license. If I had to start from scratch now... I think FormZ.
Tack! Ska kolla upp detta. Ja, man kan köpa licenser second hand här jag också hört. Kan va värt att söka efter det.
In Poland there are many offers for ArchiCad at a price of around 10k PLN, i.e. around 30k SEK
Edit
One note about Sketchup. The Sketchup GO web version, although paid, is devoid of LayOut, i.e. the ability to create technical documentation, and you can't use extensions that are the "power" of Sketchup.
Edit
One note about Sketchup. The Sketchup GO web version, although paid, is devoid of LayOut, i.e. the ability to create technical documentation, and you can't use extensions that are the "power" of Sketchup.
Redigerat:
Klicka här för att svara