S Soltorp40 skrev:
Först: Grattis till "beslutet" att bli Din egen!

Sedan: Beklagar - nu är det slut på tryggheten...

Du verkar tänka i banor att ta det lite lugnt och inte ta onödiga risker - lite samma stil som jag. Man blir inte kommunens "komet 2020" på det viset, men inte heller kommunens "stjärnfallskonkurs"...

Som elinstallatör är det väldigt lite utrustning man MÅSTE ha - men massor av hajar till försäljare som vill övertyga Dig om att utan deras fantastiska nödvändighets-maskiner/verktyg/utrustningar kommer Du aldrig upp i tempo och lönsamhet... Lyssna inte på dumpratet! Anmäl Din mobil (alltså bolagets) till Nix från dag 1, Du kan inte ana hur tjatiga Dagens Industri är när de ringer och vill att Du skall teckna abonnemang...

En riktigt bra slagborr man trivs med, ett par bra stegar/pallar och lite handverktyg gör mycket. Idag behöver man ha en Megger/uttagsprovare också, men det behöver inte vara en lyx med extra allt. Att läsa över till dator och skriva ut låter fint, men tar tid som Du sällan får betalt för, och därför kommer Du snart att tröttna på det... Satsa på basprylar och sådant som Du är van vid.

Min ekonomikille har avrått mig från att köpa bil i bolaget - massor av redovisning med körjournaler, risk för förmånsbeskattning etc. Jag kör med min egen bil och bolaget ger mig milersättning mot redovisning. Hoppas Du har en kombi... Takräcke för långgods och stegen bara, kanske en "pirra", och dragkrok för en kärra om Du skall köra bort någon spis och tvättmaskin ...

Mitt råd är att göra en del av ekonomin själv - i alla fall att göra fakturorna och skicka ut dem - det tar lika mycket tid att göra "underlag" som en betald kontorsråtta sedan skall renskriva och lägga i kuvert som att Du själv gör jobbet. Sedan blir det lite fixa med att logga in till Skatteverket och begära ROT-utbetalning också.
Tänk på att skicka fakturorna snabbt, helst i samma vecka som jobbet gjordes. Kunderna är ofta glada över att få jobbet gjort och räknar med att det kommer en räkning, men en månad senare har de glömt hur nöjda de var och kanske låtit pengarna gå till något annat...

Bokföring är egentligen inte svårt. Det är som en kassabok för privatekonomin - man skriver upp vad man köper och säljer. Lite mer fix vid slutet av månaden eller kvartalet med att redovisa uttagen lön och betala in MOMS o, arbetsgivaravgift och skatt. Man kan lägga tiden på att förklara för en firma vad lapparna betyder och sedan gör de jobbet, mot räkning, eller så lär man sig själv.

Men man måste ha disciplinen att göra det - 1 dag sent med MOMS-rapporten kostar 625:-...

Tänk på att ha en anteckningsbok där Du noga och omgående noterar såväl tider, resor, material och allt som Du skall komma ihåg till "sen".

Räkna med att det kommer att bli pengar som läggs i lager - när Du måste köpa en ring EQLQ 2 x 1,5, men bara får sålt 5 m till den kunden, Udda klammer i hel kartong etc. Om Du har ett rum i källaren som bara är firmalager/verkstad så kan firman betala hyra till Dig som husägare (oskattade pengar till Dig).
Ha koll på inköpspriser, lagermängd, och åtgång. Du vill ta rimligt betalt, och samtidigt ha lagom mycket hemma. Och om det är en bit att åka till grossen sparar det tid att ha basgrejer hemma.

Tänk också på att Du behöver dra in mer än lön för månaden - det är normalt att ta semester/ledighet ("röda dagar", klämdagar) 4-5 veckor., Den tiden har firman ingen inkomst, men Din lön vill Du gärna ta ut... Om Du blir sjuk så skall arbetsgivaren betala full lön (menar 86%) i 2 veckor innan sjukförsäkringen träder in. Efter 4 arbetade dagar början en ny 14-dagars "betala själv- period".

När Du sitter vid skrivbordet, för att göra räkningar, prata med grossisten om rabatter, den där felleveransen etc blir det också timmar som inte någon kund direkt kan betala för - det behöver ligga som "overhead" i alla jobben. Glöm inte den dolda skatten - det kostar bolaget 13 200 kr att ge Dig 10 000 i lön. Sedan går prel-skatten bort och Du får 7000 i handen. (Räkna grovt med 1/3 i arbetsgivaravgift/egenavgift, 1/3 i skatt och 1/3 får Du ut att leva på.)

Fastna inte heller i grossisternas snack om att det är så effektivt att kunna köpa allt på ett ställe. Köp rätt verktyg där Du får bra priser. Tiden det tar att springa in på järnhandeln i större städer och få rätt skruv till rätt pris klår utan problem tiden det tar att grubbla över elgrossens katalog... Och välj rätt elgross. Som liten får Du inte något värst bra rabattavtal - jag har ett par olika, men elbutik.se är inte sällan billigare att handla från. Rätt vanligt är att elbutik säljer varor för ungefär samma pengar som grossen, men där läggs sedan MOMS på med 25%... Internet är då alltså 20% billigare...
X-grossen är dyr på allt utom X-varor, så köp på rätt ställe. Sådant som kaffe, kakor, såpa och toapapper är MYCKET billigare på ICA, och kan ofta köpas på separat kvitto när man handlar sin egen mat.

En av elgrossisterna kör utan volymavtal - det är många små som gillar dom .

Elmaterialbranschen är rätt smutsig - mycket skitsnack, planterade rykten etc. Lyssna inte på det, bedöm själv om prylarna på stora varuhuset är är sämre än samma kabel från samma tillverkare på grossisten till 50% högre pris.

Med dåliga inköp kommer Du inte att kunna ha så mycket pålägg förrän kunderna morrar, och då blir det ofta svårt att få materialen att betala sig själv, dvs materialpålägget skall betala för tiden att handla, hantera fakturan etc.

Om man kör "litet" och försiktigt måste man vara lite om sig och kring sig. Köpa ny jacka för att man glömt den gamla hos en kund funkar inte.

Ha adekvata försäkringar! Titta på föreningen Företagarna; deras rabatter, bland annat på försäkring, kan vara lönsamma. Du måste ha ansvarsförsäkring. Se över sjuk- och livförsäkringar. De från arbetsgivaren blir Ditt eget ansvar. Firmalokal och verktyg behöver också försäkras.Tänk på att verktyg i bil sällan omfattas om man inte ha "godkänd bur" med lås inuti bilen.

Pensioner behöver också betalas till. Betala tjänstepension till samma nivå som Du har som anställd, minst.

Ha privata besparingar. Vid lågkonjunktur kan det bli snålt om jobb, och om Du (Gud förbjude) blir sjuk behövs det också pengar. Du kan inte få A-kassa utan att firman är nedlagd. Ett AB kan dock överlåtas lättare än en enskild firma.

Ha besparingar i firman också. Även om den inte har inkomster behövs pengar för fasta utgifter plus semesterlön, sjukersättning,....

Glöm inte att anmäla Dig till aktuella elnätsägare så snart Du har alla papper i ordning. Även de i grannområdena kan det vara bra att vara registrerad hos - det har hänt att någon ringer för en desperat jobbarkompis... (Och ha papperna när Du blev registrerad hos vem på ett bra ställe; jag har såväl blivit borttappad (!) som en lördagskväll plötsligt fått fundera på om jag umpton år tidigare registrerat mig i en tidigare kunds sommarstugas hemvist.)

Angående kundraggning: Har Du någon kompis som är röris, snickare eller liknande? De behöver ofta få tag på elektriker kvickt när de hittar ett elproblem "mitt i jobbet".
Ett annat förslag om Du kan jobba lördagar är att specialisera Dig på installationer av tvättmaskiner, spisar mm. Många har svårt att vara borta från jobbet för att invänta en behörig yrkesman. (Som egen blir det normalt med mer än 40 timmar i veckan - det hör till baksidorna.)

Gör en bunt visitkort med namn, telefonnummer, e-post, hemsida, facebooksida, typ av jobb Du utför,...att dela ut till de kunder som Du får. (Om Du väljer att göra brevlådereklam, använd dessa, och sikta på områden nära Dig - med låg framkörning blir Ditt pris mer konkurrenskraftigt). Undvika dyra e-handelslösningar och alla företagskataloger. Det är dyrt, Din verksamhet säljer inte prylar på e-handel, och Dina kunder använder med stor sannolikhet bara telefonkatalogen (Eniro/Hitta), Facebook, eller djungeltrumman. Överväg en dekal på Din bil med firmanamn och telefonnummer.

Vad gäller datorer, ha en vanlig enkel "bruksdator" - det behövs inte mycket för att köra firmaprylar. "Riktig " skärm är bra, men det kan vara en lap-top som gör jobbet. Att köpa datorn, internet till den och programvaror, mobiltelefon mm är givetvis utgifter som firman har för att kunna göra sitt jobb. Därmed köps de för oskattade pengar. Undvik dock att köra piratkopior i firman, det kan bli oönskade räkningar om det skulle upptäckas. Jag använder i stället gratisprogram, bland annat "LibreOffice" som är en gratis efterapare - funkar som Microsoft Office, men utan att kosta... Jag var lat och har betalat för Windows i datorn, men i princip borde Linux fungera utmärkt, i alla fall när det inte skall CADdas.

Att göra elritningar, schemor etc är säkert roligt (för en del), men om Du inte gör det i jobbet Du har nu, och Du tänker fortsätta i samma hjulspår, då behöver Du inget CAD-program sedan heller.
Dessutom är det /de CAD-program som vore rimliga i liten skala inte särskilt krävande på dator ändå.

Du bör ha en extra hårddisk som Du väldigt ofta låter kopiera filer till - om den första disken i datorn lägger av. Den kan sitta via USB eller via ett hem-nätverk. Med nätverket kan Du ställa kopieringsdisken i källaren/liknande - ökar chansen att en liten eldsvåda eller tjuv inte skulle ta båda. Och spara med jämna mellanrum en kopia på brandsäkert vis.

Jag har stor glädje av en bra laserskrivare med scanner/kopiering, men fax har jag inte använt på flera år.

Det är krav på att vissa bokföringspapper skall lagras "brandsäkert" i 7 eller 10 år, så det kan vara bra med ett brandskyddsskåp. Jag fick mitt gratis om jag bara tog ut det, och att knuffa tunga saker på rullar var det länge sedan jag fick lära mig, men vaktmästaren tittade på med stora ögon...

Lycka till!
Väldigt mycket bra tips!

Vad gäller firmadekal på bil så går det på vistaprint mfl att köpa magnetdekaler med eget tryck på som man då kan sätta på bilen under jobb och sen ta bort dem (om man kör sin privata bil i jobbet).
Och tänk på att så fort du har firmanamnet på bilen så är du en rullande reklampelare så kör därefter! Jag har strukit ett antal företag då de har kört som extrema idioter och en försökte tom preja mig med firmanamnet på bilen. Hur tänkte han där?!

Om du funderar på att trycka firmanamnet på lite kläder så kolla runt lite mellan de olika firmorna. Många tar ut en avgift för att ta fram trycken och ibland behöver man även trycka 20-30 plagg på en gång. På Swedol (i Uppsala i alla fall) betalar man en startavgift och köper minst 20 tryck (har jag för mig) första gången, men man behöver inte trycka alla på en gång utan kan låta resten av trycken ligga i en kundmapp hos dem och när man nästa gång köper kläder kan de använda dina sparade tryck.
Ska du bara trycka upp några t-shirts och tjocktröjor så kan det bli billigare att beställa från ex spreadshirt, vistaprint, noisebot mfl. Men jag tror inte att de har arbetskläder, men i början så tror jag att det räcker bra med t-shirts med tryck för att hålla nere kostnaderna
 
  • Gilla
Berrabus123 och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för superbra tips och för engagemanget!
Jag har fått en hel del att tänka på.

Mina tankar går att jag först och främst vill registrera min firma. Jag tänker att den än så länge kan vara "vilande" Har ju själv någonstans själv förstått att det blir nog svårt att starta något vid sidan om t ex helger. Mest för rädslan att om det skulle komma fram att jag gör det så finns risken att man nog får gå. Jag har ju själv inte haft någon tanke på att "ta" några kunder ifrån min arbetsgivare utan hade väl tänkt att själv göra reklam i närområdet och då på min fritid. Men visst, jag förstår ju att man då undrar var min lojalitet finns någonstans?

Någon tipsade mig om att varför inte prata med min arbetsgivare direkt. Den tanken har väl funnits men å andra sidan tänker jag att det nog är att spela väldigt högt. Antingen säger dom - inga problem eller att man måste gå. Samtidigt har man sått ett frö att jag kommer kanske att sluta? Ett vågspel.

Det är ett dilemma men jag tror ändå att man kanske får satsa mer fullt ut när man har sagt upp sig. Min tanke var att "lägga ut en stänkare" för att se hur många som ev skulle vara intresserade. Men det blir nog svårt?

Får tänka igenom det hela men är sjukt taggat att försöka starta något i alla fall så mycket vet jag
 
D dunderhonung skrev:
Tack alla för superbra tips och för engagemanget!
Jag har fått en hel del att tänka på.

Mina tankar går att jag först och främst vill registrera min firma. Jag tänker att den än så länge kan vara "vilande" Har ju själv någonstans själv förstått att det blir nog svårt att starta något vid sidan om t ex helger. Mest för rädslan att om det skulle komma fram att jag gör det så finns risken att man nog får gå. Jag har ju själv inte haft någon tanke på att "ta" några kunder ifrån min arbetsgivare utan hade väl tänkt att själv göra reklam i närområdet och då på min fritid. Men visst, jag förstår ju att man då undrar var min lojalitet finns någonstans?

Någon tipsade mig om att varför inte prata med min arbetsgivare direkt. Den tanken har väl funnits men å andra sidan tänker jag att det nog är att spela väldigt högt. Antingen säger dom - inga problem eller att man måste gå. Samtidigt har man sått ett frö att jag kommer kanske att sluta? Ett vågspel.

Det är ett dilemma men jag tror ändå att man kanske får satsa mer fullt ut när man har sagt upp sig. Min tanke var att "lägga ut en stänkare" för att se hur många som ev skulle vara intresserade. Men det blir nog svårt?

Får tänka igenom det hela men är sjukt taggat att försöka starta något i alla fall så mycket vet jag
Ja, prata med nuvarande AG kan vara ett vågspel beroende på relation och deras synsätt. Har man bra kontakt med chefen och kanske även är vänner så bör det inte vara problem med att ta upp det. Samma sak om de ofta är tillmötesgående om att avsluta anställningen innan uppsägningstiden är slut. Har det dock trasslat med tidigare anställda som har slutat eller att man inte har en tillräckligt bra relation så att man inte vet hur de reagerar kan det vara dumt att föreslå en sån lösning.

Ett annat alternativ är att starta med småjobb på helger inom en annan bransch eller som inte är konkurrerande. Förutsatt att du kommer på något sånt jobb som du vill/kan göra
 
Jag har väldigt bra relation och skulle nog våga påstå att jag är en av nyckelpersonerna. Så jag tänker mig att de skulle förstå men det är ju ett vågspel helt klart. Får tänka på saken helt klart
 
Svårt att ha kakan och äta den. Antingen får du knega vidare eller starta eget. Att försöka göra båda är nog svårt, i alla fall i längden.

Vill du hålla risken nere finns kanske en väg med nuvarande arbetsgivare. Säg att du säljer 50 % av din tid till dem ett år för vad du kostar dem nu eller däromkring. Går det bra i början kanske du orkar jobba 150 % ett tag, går det knackigt har du i alla fall viss försörjning tryggad.

Men det bygger förstås på att nuvarande arbetsgivare ser uppsidan också.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle som arbetsgivare ha lite svårt för det upplägget, Har jag jobb för en heltid anställer jag naturligtvis en som vill jobba heltid.
Det handlar ju inte bara om arbetstid utan även om matr.hantering, jag vill ju absolut inte att den som startat eget har tillgång till mitt "lager" och fritt kan plocka åt sig lite då och då.
 
tommib
Det är faktiskt inte alls ett dumt upplägg som Nötegårdsgubben kommer med. Föreslå för arbetsgivaren att du startar eget och att de får ta in dig som underleverantör under en viss tid för ett visst pris (samma som din lön nu då). Glöm inte bort att de har kostnader för dig som är utöver din lön (som Soltorp40 föredömligt redovisade). Det gör att det ofta är billigare/enklare att ta in "F-skattare" som underleverantörer. Arbetsgivaren slipper dessutom risken med att ha en anställd, även om du nu har visat vad du går för.

En av grannarna gjorde just så. Hon jobbade som konsult (fastighetsbranschen) via en av de större drakarna mot en större kund. Ville starta eget och gjorde det. Hennes dåvarande arbetsgivare tog helt sonika in henne som underkonsult och hon satt kvar hos samma kund. Numera gör hon annat också men det var vad jag förstår en ganska bra och trygg start på firman.

Edit: Skulle uppdaterat innan svaret....
Det elmont säger stämmer förstås också. I grannens fall var det bara kompetens som såldes, inte prylar. Om det går att genomföra beror helt på hur arbetsgivaren ställer sig till det hela. Där lär det också spela in hur konkurrenssituationen ser ut på orten. Om det är en liten ort kanske inte din arbetsgivare vill underlätta för dig att starta en konkurrerande verksamhet men om de har mer jobb än vad de hinner med kanske de bara är glada.

Som i första hand konsument vill jag särskilt trycka på en sak som Soltorp40 tar upp och det är tidig fakturering. Jag personligen, och troligen många andra, uppskattar att få fakturan så fort som möjligt efter avslutat arbete. Jag vill veta vad kostnaden blev och samtidigt få jobbet ur min mentala kö. Om jag inte får betala för ett utfört jobb ligger det kvar och irriterar mig tills fakturan kommer. Jag håller också helt med om att det är bättre att få fakturan direkt när du har gjort ett bra jobb och man kommer ihåg det. Räkna med att sitta på kvällarna och göra detta. Risken är dessutom att den där arbetsordern blir liggande i bilen och du helt glömmer bort den. Vad är din skamgräns för att skicka en faktura? Jag har faktiskt vid ett tillfälle inte betalat för en hantverkare. Då ringde jag och påminde typ tre gånger om att jag inte hade betalat och ville ha fakturan. Efter det gav jag upp. Nu har det gått många år sedan dess så några pengar fick de inte för det jobbet. Synd egentligen, det var en vettig kille.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Tanken är god men jag håller med. Den lösning jag ser är att arbetsgivaren godkänner att jag får göra det här på min fritid dvs helger.
Även om jag har en väldigt god relation så är det lite vågat att berätta vilka tankar man har. Det kan gå bra men jag tror man skulle börja undra lite.
 
tommib
Om du kör elinstallationer på helger så kan jag lova att det kommer vara uppskattat hos privatkunder. Däremot tycker jag personligen att du också ska fundera på dig själv. Just nu kanske det känns som att du kan jobba hur mycket som helst men du ska hålla ett helt arbetsliv. En kortare period är det väl oftast ok men det bör inte bli en vana.
 
Bygg upp ett kapital som du kan nalla på, för som heltidsarbetande elektriker måste du ha möjlighet att sätta undan lite varje månad. När du sedan kör igång ska du sätta dig med några grossister och förhandla fram minst två månaders kredit (torde inte vara nått problem) det är värt mycket för då hinner du få betalt innan du själv behöver betala matr.
 
D dunderhonung skrev:
Tanken är god men jag håller med. Den lösning jag ser är att arbetsgivaren godkänner att jag får göra det här på min fritid dvs helger.
Även om jag har en väldigt god relation så är det lite vågat att berätta vilka tankar man har. Det kan gå bra men jag tror man skulle börja undra lite.
Eftersom du har en nyckelroll och bra relation till AG så kan ju ett alternativ vara att du börjar prata lite löst om företag på en lunchrast eller något. Kanske fråga hur de gjorde när de började och mer prata om det i allmänt ordalag och inte direkt första gången säga att du tänker starta företag. Då kan du säkert få ännu bättre koll på vad AG tycker och tänker om att starta firma under tiden.

tommib tommib skrev:
Jag har faktiskt vid ett tillfälle inte betalat för en hantverkare. Då ringde jag och påminde typ tre gånger om att jag inte hade betalat och ville ha fakturan. Efter det gav jag upp
Jag har faktiskt gjort precis samma sak två gånger. Ena gången var det en jurist som jag var sådär nöjd med återkopplingen men avtalet de tog fram var bra. Fick det färdiga avtalet och de skulle skicka fakturan så fort jag bekräftade att jag var nöjd. Bekräftade med vändande post, men fick ingen faktura. Påminde någon gång efter ett halvår eller så men sen sket jag i det och nu har det gått några år.

Andra gången var det en arkitekt som tog fram ritningar på en planerad utbyggnad vilket skulle ha kostat 12-14 000 kr. Även där fick jag ritningarna och då jag var väldigt nöjd både med jobbet och kommunikationen så påminde jag säkert 3-4 gånger om fakturan (sista gången 1,5 år efter jobbet), men det dök aldrig upp en faktura. Utbyggnaden blev aldrig heller av pga kommunen så av den anledningen hade det känts lite surt att behöva betala 12-14 000 kr för ritningarna, men det var ju inte arkitektens fel och jag fick vad jag beställde så hade jag fått en faktura hade jag självklart betalat.

Så se till att fakturera så fort som bara möjligt. Några hantverkare jag har tagit in verkar ha bestämt en kväll varje vecka som de sitter med fakturor så de alltid dyker upp samma veckodag och det tar aldrig mer än en vecka innan den dyker upp. Jätteskönt att veta precis vad man ska betala i princip så fort jobbet är klart
 
E elmont skrev:
Jag skulle som arbetsgivare ha lite svårt för det upplägget, Har jag jobb för en heltid anställer jag naturligtvis en som vill jobba heltid.
Det handlar ju inte bara om arbetstid utan även om matr.hantering, jag vill ju absolut inte att den som startat eget har tillgång till mitt "lager" och fritt kan plocka åt sig lite då och då.
Tror man så om sina potentiella underleverantörer ska man självfallet inte jobba med dem. I någon mån gäller det förstås anställda också, men problemet är väl iofs. mindre om någon plockar något litet för egen konsumtion än om det är för kommersiell verksamhet.

Vi har ett antal f.d. anställda som konsulter nu, likväl som någon f.d. konsult nu är anställd. Bra folk är ofta svårt att få tag på oavsett bransch, så att anställningsförhållanden ändras utan att helt brytas är inte jätteovanligt.

Det kan förstås vara så att TS arbetsgivare av ena eller andra anledningen inte har en så flexibel inställning (det finns flera rimliga skäl för det), men som många av oss varit inne på tidigare går det inte att starta eget helt utan risk.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
D dunderhonung skrev:
Tack alla för superbra tips och för engagemanget!
Jag har fått en hel del att tänka på.

Mina tankar går att jag först och främst vill registrera min firma. Jag tänker att den än så länge kan vara "vilande" Har ju själv någonstans själv förstått att det blir nog svårt att starta något vid sidan om t ex helger. Mest för rädslan att om det skulle komma fram att jag gör det så finns risken att man nog får gå. Jag har ju själv inte haft någon tanke på att "ta" några kunder ifrån min arbetsgivare utan hade väl tänkt att själv göra reklam i närområdet och då på min fritid. Men visst, jag förstår ju att man då undrar var min lojalitet finns någonstans?

Någon tipsade mig om att varför inte prata med min arbetsgivare direkt. Den tanken har väl funnits men å andra sidan tänker jag att det nog är att spela väldigt högt. Antingen säger dom - inga problem eller att man måste gå. Samtidigt har man sått ett frö att jag kommer kanske att sluta? Ett vågspel.

Det är ett dilemma men jag tror ändå att man kanske får satsa mer fullt ut när man har sagt upp sig. Min tanke var att "lägga ut en stänkare" för att se hur många som ev skulle vara intresserade. Men det blir nog svårt?

Får tänka igenom det hela men är sjukt taggat att försöka starta något i alla fall så mycket vet jag
Varför vill du starta eget? Är det mer pengar, mer ansvar, att få driva en firma, eller något annat som lockar?
Jag tycker att om detta är något du verkligen vill göra så ska du ska ladda upp med lite sparkapital, kolla in vad det finns för bidrag (har för mig att det finns något man kan få som hjälp för att starta eget), lägga upp en plan för uppstarten och sedan köra på fullt ut.
Att ha kvar ett "extrajobb" vid sidan som i allt väsentligt är detsamma som det man försöker starta upp själv känns som att det kommer bli onödigt tungt och svårt att få ordning på, jag tror man behöver våga satsa lite också och gå in i helhjärtat i det man vill göra.
Att "konsulta" under din nuvarande arbetsgivare är i sådana fall en mycket rakare och bättre lösning i mina ögon. Vill de inte gå med på ett sådant upplägg så löser du det på annat vis, då är det där lilla sparandet bra att ha tills du kommit igång, men om du har lite av en nyckelroll som du säger så är det mycket troligt att de åtminstone kommer vilja ha kvar dig tills det finns en ersättare och på den tiden kan du bygga upp en fin grund för ditt företag.
 
Jag startade för tre år sen mest för att jag trivs med att va min egen chef och får bestämma hur verksamheten ska drivas. Sen är det ju för mej som kör 160 timmar i månaden åt samma företag lite mer anställningslikt fast jag har även lite egna jobb i samma bransch som min största uppdragsgivare fast även lite andra uppdrag bland annat på service jobb år min gamla chef
 
  • Gilla
dunderhonung
  • Laddar…
Drog igång eget för 4 månader sen, pluggar även på universitetet. Så lever på studielån och de allra mesta som kommer in på firman läggs på hög. Tanken är att kunna betala av studierna direkt vid student, samtidigt ha byggt upp en kundkrets och att vara egen väger tungt på cv, så kör ! Ha en plan bara, o räkna med att de går ut massor med pengar i början. Ja fick nog lägga in närmare 80-90 k i uppstart + aktiebolaget
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.