Startar man ett företag kan man göra när man vill det har din arbetsgivare inte med att göra. Du kan även äga aktier i företag A men vara anställd i företag B där man driver samma verksamhet så länge du inte är aktiv i företag A.
Men jag vet av erfarenhet att man kanske inte blir så populär hos företagsledningen, Mig försökte dom kasta ut men fick så småningom bita i det sura äpplet och vackert vänta på att jag frivilligt sade upp mig.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Har du några källor på det?

Jag har tidigare länkat till Unionen som skriver:
"Ett exempel på illojal aktivitet kan vara om du under anställningstiden inklusive uppsägningstiden startar ett företag där du senare - efter uppsägningstidens slut - bedriver konkurrerande verksamhet"

I elektrikernas avtal finns det inget annat än en månads uppsägningstid om elektrikern säger upp sig, elektrikern kan då efter uppsägningstiden omedelbart påbörja en ny anställning. Elektriker har NORMALT ingen information som företaget kan lida skada av, därför ingen lojalitetsklausul.
Ps
Däremot har oftast tjänstemän (Unionens medlemmar) känslig information och har ett helt annat avtal.

Ta för allt i världen inte med dig några kunduppgifter – däremot kan du använda dig av det faktum att du faktiskt vet var de tidigare kunderna bor, då kan du skapa enkla reklamblad där du presenterar din nystartade firma samtidigt som du framhåller att erfarenheten. Typ "Efter X års erfarenhet som elektriker där jag bland annat har utfört X Y och Z startar jag nu eget företag och välkomnar nya kunder. Jag har NNN-behörighet och (om det är något mer som behöver nämnas). Lägg förstås till namn, telefonnummer och e-postadress. Lägg reklambladen i brevlådor i intressanta områden så kommer det snart att börja trilla in jobb.
Om du sköter relationen med din arbetsgivare schysst så är det inte alls omöjligt att de kommer att kalla in dig som underentreprenör om de har fullt upp – även om det ger lite mindre pengar till dig att vara UE jämfört med att kunna fakturera kunden direkt så är det ett bra sätt att täcka upp när (om) du själv inte har full beläggning. Det är sannolikt också bra för dig att kunna rekommendera din före detta arbetsgivare ifall du själv inte hinner åta dig alla uppdrag som kommer in. Bättre att behålla kunder inom "vänkretsen" ;-)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
I elektrikernas avtal finns det inget annat än en månads uppsägningstid om elektrikern säger upp sig, elektrikern kan då efter uppsägningstiden omedelbart påbörja en ny anställning. Elektriker har NORMALT ingen information som företaget kan lida skada av, därför ingen lojalitetsklausul.
Ps
Däremot har oftast tjänstemän (Unionens medlemmar) känslig information och har ett helt annat avtal.
Vi pratar inte konkurrensklausul, vi pratar om lojalitetsplikten, det inte inte samma sak.
Jag har inte heller sagt emot, det är dig fritt att starta en firma efter att anställningen upphör, däremot kan det vara illojalt mot arbetsgivaren att innan dess starta en firma som kommer konkurrera med arbetsgivaren, även om du inte börjar arbeta mot kund förrän efter anställningen avslutas.
Det är ingen skillnad varesig du är hantverkare eller tjänsteman.

E elmont skrev:
Startar man ett företag kan man göra när man vill det har din arbetsgivare inte med att göra. Du kan även äga aktier i företag A men vara anställd i företag B där man driver samma verksamhet så länge du inte är aktiv i företag A.
Men jag vet av erfarenhet att man kanske inte blir så populär hos företagsledningen, Mig försökte dom kasta ut men fick så småningom bita i det sura äpplet och vackert vänta på att jag frivilligt sade upp mig.
Offentlig verksamhet har krav på att sidoverksamhet ska godkännas en gång per år, men det är för att det inte ska kunna bli en jävsfråga i efterhand när det handlar om skattepengar. Därför är det även vanlig att det står i anställningsavtalet att man inte får driva konkurrerande verksamhet. Där kan även en karenstid för att starta konkurrerande bolag efter anställning förekomma.
För privata bolag har jag svårt att tro att de får kräva karenstid mer än uppsägningstiden. Men de bör kunna ha med en klausul om att driva konkurrerande verksamhet under pågående anställning i anställningsavtalet. Bryter man då mot det så bryter man mot anställningsavtalet man har skrivit på vilket de bör kunna agera mot. Står inget sånt i anställningsavtalet lär arbetsgivaren inte ha något att komma med. Sen kan jag tycka att man ska sköta det snyggt och antingen vänta tills uppsägningstiden gått ut eller prata med chefen.

sunnis
D dunderhonung skrev:
Hur ska man göra egentligen. Blir lite av ett moment 22 kan jag känna.
Funderar på om det kan vara värt att ta ett litet lån(innan man får ev snurr på firman) så man klarar sig innan man får lite snurr på firman. Tänker man knasigt?

Lite tips och råd kring det här vore väldigt tacksamt
Har själv "stulit" kunder av min f.d arbetsgivare och varit hotad till stämning och allt möjligt. Se bara till att vara 100% lojal så länge du är anställd och under uppsägningstiden. Det viktiga är att kunderna byter leverantör precis som det skulle vara vem som helst. Sedan behöver givetvis kolla vad som står i anställningsavtalet. Är du osäker så ring en jurist, kostar några tusen i rådgivning men då kan ju den ta fram en plan hur du ska göra och agera för att de ska gå rätt till. Det är låång väg att gå som arbetsgivare att stämma en anställd för en kund som vill byta några eluttag om året....

Steg 1, köp ett färdigt lagerbolag av en redvosningsbyrå eller liknade, några underskrifter så är bolaget ditt samma dag, köp in alla redovisningstjänster du behöver för varje månad för moms, uppföljning, bokföring, programhyra etc. Nej du ska inte hitta på och tro att du kan fixa sånt själv, även om du kan så ska du inte. Ingen idé att skapa ett bolag från grunden när man kan köpa färdiga för någon tusenlapp extra.

Steg 2. Räkna ihop exakt allt du behöver, bil, verktyg inredning, kläder, rubbet. Sen går du till banken och investeringslånar till allt, du lär få skriva borgen men det kommer man aldrig ifrån i början. Köp sen allt du ska ha, det datumet du drar igång "skarpt" så ska du vara färdigkittat, pappersexercisen ska vara bortlejd till 100% och du ska fokusera på att debitera 8-10h per dag. Inte fundera hur man ska bokföra eller momsredovisa.

Steg 3. Jobba och debitera! Rör inte ett papper mer än rådgivning och påskrifter och inlämning av underlag. Sen drar du på jobb :)

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Jag är inte elektriker men arbetar däremot med redovisning och bolagsformalia.
Starta ett aktiebolag går snabbt. Enklaste sättet är att köpa ett så kallat "lagerbolag". Det är ett bolag som de har på "lager. För detta betalar du administrativa avgifter på ca 10 tkr och då kan du få ett bolag mer eller mindre samma dag som du köper det.
Värt att veta är dock att du ska stoppa in 25 tkr i företaget (kravet på aktiekapital sänktes from 1 januari från 50 tkr till 25 tkr). Således är det 35 tkr som du måste fram med.

MItt tips är att köra det som ett aktiebolag istället för som en enskild firma. Då blir det enklare att separera din ekonomi från bolagets ekonomi vilket också förenklar om du i framtiden ska anställa folk eller dyl.

Lagerbolag kan man köpa från Svenska Standardbolag.

• Gilla
sunnis
  • Laddar…
Ja man får under ansträngningen inte driva konkurrerande verksamhet, Man får däremot starta ett företag som endera är vilande ELLER sysslar med "icke konkurrerande" verksamhet.

sunnis
E elmont skrev:
Ja man får under ansträngningen inte driva konkurrerande verksamhet, Man får däremot starta ett företag som endera är vilande ELLER sysslar med "icke konkurrerande" verksamhet.
Därför kickar man igång ett lagerbolag från första dagen man är fri, bara skicka in alla bolagsändringar som namnändring, sysselsättningar, styrelse m.m samma dag. Det går ju att jobba i det från första dagen i princip. Kanske heter "Grundebulten 523 AB" första dagarna men det är skitsamma om man kolla allabolag.se osv.

E elmont skrev:
Så som jag läst det så innebär just att du startar ett nytt företag som senare kommer att konkurrera med arbetsgivaren som att du är illojal, även om företaget är vilande efter du startat.

Att ha ett företag sedan innan är inte riktigt samma sak, så som jag fick det förklarat för mig är det OK att ha sidoverksamhet, men om du vill expandera sidoverksamheten så att den konkurrerar med arbetsgivaren så får du göra det efter anställningen upphört, du får inte ens skicka in papperna innan dess då det.

Jag hänvisar återigen till det Unionen skrev. Tar tacksamt emot länkar som visar på om det jag påstår är felaktigt.

EDIT: Tillägger att detta är snudd på hårklyveri, och det inte är säkert att arbetsgivaren ens bryr sig, men det kan vara bra att känna till det.

• Gilla
dunderhonung
  • Laddar…
Jag har precis startat ett AB och förstår faktiskt inte vitsen med att köpa ett lagerbolag. Det kostar ofta runt 10k plus de 25k (minst) som behövs i aktiekapital så 35k behöver man satsa i nya bolaget.
Om man istället själv startar upp så kostar det 1900 i ansökningsavgift plus de 25k som behövs i aktiekapital så då blir det knappt 27k att satsa i det nya bolaget. Det tar kanske 15 min att svara på alla frågor för ansökan på verksamt.se och är man osäker kan man alltid ringa Bolagsverket (bra att kolla upp företagsnamn med dem). Sen är handläggningstiden oftas inte längre än 4-10 dagar och efter det tar det någon vecka att få moms och f-skatt så under den tiden kan man inte fakturera kunder (kan kan man, men ingen kund vill betala arbetsgivaravgifter) , men däremot kan man fixa lån och köpa in saker i väntan på moms och f-skatt.

De papper som behövs för att dra igång finns det mallar till och det är i princip samma uppgifter som måste in oavsett om man startar själv eller köper ett lagerbolag.

Banken skrek nästa rakt ut när vi nämnde att ev köpa ett lagerbolag när vi pratade med dem om hur vi skulle komma igång. Vi fick rådet att starta själva och enda gången det är vettigt att köpa ett lagerbolag är om man måste komma igång inom 24 timmar, men hur ofta måste man det? Annars är det bara bortkastade pengar som jag tycker är bättre att lägga på jurist, revisor, bokföringstjänster, kurser och liknande för det skapar ett mervärde vilket inte ett köp av ett lagerbolag gör.

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Vad gäller marknadsföringen så lär det vara 1000-tals procent mer effektivt både i tid och pengar att annonsera på facebook mot privatkunder än att lägga lappar i brevlådor. Det är sjukt billigt och träffsäkert.

Att du tar med dig kunder från förra arbetsgivaren är inget konstigt, men kontakta dem som sagt EFTER din sista arbetsdag.

Lån till nystartat bolag behöver inte vara fel om det gäller inventarier, men inte till personalkostnader - tror iofs knappast banken går med på det heller. Men om du har eget privat kapital att satsa genom att låna till ditt egna bolag är det så klart bättre. Du kan då också få ränta (bankens ränta plus några procent till brukar revisorerna köpa) på pengarna du lånat ut. Men som sagt sådana pengar bör användas till investeringar och tillgångar som syns i balansräkningen om du inte ska få ekonomiska problem tidigt om jobben inte ramlar in som du tänkt dig.

• Gilla
dunderhonung
  • Laddar…
Klart att du kan ta med dig kunduppgifter, även om du skulle ha något avtal som säger annat så finns inget sanktionsmedel. Förbered dig långt innan du säger upp dig, oroa dig inte för mycket över administration, (hyr in hjälp om du inte vill sitta själv med det) fokusera på skaffa kunder. Att vara egen företagare är härligt på många sätt, men det är ingen lekstuga, och ingen tycker synd om dig. TA BETALT, du ska tjäna mer som egen (eller jobba mindre) håll hårt i varenda utgift, bjuder du på något så låt kunden få reda på det. Lycka till! Sverige behöver fler företagare

• Gilla
dunderhonung och 1 till
  • Laddar…
Mig veterligen är sanktionen att du kan bli stämd av din förra arbetsgivare om du tar med kundlistor...
Men rätta mig gärna om jag har fel!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.