De sista åren har jag gått i tankarna att starta en egen firma som elektriker Är idag fast anställd och trivs jäkligt bra men tankarna har väl alltid funnits att någon gång starta eget. Kiör väldigt mycket servicejobb åt privatpersoner och gjort så i x antal år. Stortrivs med det och 7 fall av 10 så undrar kunderna om man kan kontakta mig direkt för ev nästa jobb.
Jag är lojal mot den firma jag jobbar för idag och det är inte min stil att "sno" kunder.
Samtidigt vill jag sakta göra reklam för min firma men förstår att om någon får nys om det här så finns det risk att man får foten el betraktas som illojal.

Hur ska man göra egentligen. Blir lite av ett moment 22 kan jag känna.
Funderar på om det kan vara värt att ta ett litet lån(innan man får ev snurr på firman) så man klarar sig innan man får lite snurr på firman. Tänker man knasigt?

Lite tips och råd kring det här vore väldigt tacksamt

Inga problem en bra elektriker behöver inte marknadsföra sej så mycket dom jag känner som är bra alltså har mer att göra än vad dom hinner med. Dvs helt rätt man snor inte kunder av sin arbetsgivare. Sen beror det ju på om du är verksam i storstad eller på landet?

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Rickard.
Man gör inte reklam för en firma som inte finns. Behåll kontaktuppgifterna med kunder som du tror skulle vara intresserade och skicka dom ett reklamblad av lämpligt (lagligt) slag när du väljer att ta steget att säga upp dig och startat företaget.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Man gör inte reklam för en firma som inte finns. Behåll kontaktuppgifterna med kunder som du tror skulle vara intresserade och skicka dom ett reklamblad av lämpligt slag när du väljer att ta steget att säga upp dig och startat företaget.
Hur rimmar det med GDPR? känns ju lite dumt att börja sin nya karriär med att bryta mot lagen.

Se till att skaffa egen behörighet bara, brukar kosta några sköna lax

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
D dunderhonung skrev:
Jag är lojal mot den firma jag jobbar för idag och det är inte min stil att "sno" kunder.
Samtidigt vill jag sakta göra reklam för min firma
Båda sakerna kan inte funka samtidigt. Är du lojal konkurrerar du inte med din arbetsgivare så länge du är anställd där. Så enkelt är det.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
C
R Robin Wahlman skrev:
Hur rimmar det med GDPR?
GDPR skulle jag inte vara så orolig för, däremot är det ju olagligt att "sno" en f.d. arbetsgivares kunder.
Så det gäller att sköta det diskret i så fall.
Leva på lån som nystartad företagare verkar inte heller så smart, om man ens får något lån. Du får väl spara ihop pengar så att du har ett bra startkapital?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har du kollat ditt anställningsavtal? Kan finnas en klausul som inte tillåter att du påbörjar konkurrerande verksamhet inom en viss tidsperiod efter anställningens upphörande, är den t.ex. 6 månader har du problem.

Tack för svaren. Nu så var jag ju mer intresserad om vad man bör tänka på när man ska starta en firma som det kanske inte nämns alla ggr.
Att man har behörighet ser jag som självklart när man ställer en fråga om att starta en firma. I alla fall i min värld

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Har du kollat ditt anställningsavtal? Kan finnas en klausul som inte tillåter att du påbörjar konkurrerande verksamhet inom en viss tidsperiod efter anställningens upphörande, är den t.ex. 6 månader har du problem.
Längre karantän än finansvalparna:)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
För "vanliga" elektriker finns det knappast nått hinder i form av nått förbud att starta en konkurrerande verksamhet, det brukar bara finnas lite högre upp i hierarkin, på tjänstemannanivå.
Det viktigaste som ny företagare är inte att vara duktig hantverkare (även om det är till fördel) utan att kunna sälja sig själv

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
För "vanliga" elektriker finns det knappast nått hinder i form av nått förbud att starta en konkurrerande verksamhet, det brukar bara finnas lite högre upp i hierarkin, på tjänstemannanivå.
Det viktigaste som ny företagare är inte att vara duktig hantverkare (även om det är till fördel) utan att kunna sälja sig själv
Vad gör det till om man säljer in sig själv men sen utför ett dåligt jobb? Funkar väll kortsiktigt men i längden så tror jag på kvalitet!

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom jag känner rätt många elföretagare så kan jag med säkerhet säga att dom som lyckats bäst inte är dom bästa yrkesmännen. Orsaken är troligen att "kunden" nästan alltid är helt ovetande om vad som är "bra och dåligt", men en trevlig förtroendeingivande person känner dom flesta igen.

• Gilla
-MH- och 7 till
  • Laddar…
Normalt sett får du inte ens starta ett företag som konkurrerar med din arbetsgivare.
Vill minnas att du i princip måste säga upp dig, och vänta till din sista arbetsdag innan du skickar in papperna för att registrera firman.

Nja, ett bolag kan man ju alltid skaffa sig innan bara man inte bedriver konkurrerande verksamhet.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.