hordak
Ah, såklart! Tack!
 
hordak hordak skrev:
Spontant när jag tittar på balken upplever jag att den är styvare i leden där den står som ett skrivet H pga två stöd på högkant jämfört med liggande H då bara livet utgör stödet. Är det motsvarande det ni omnämner som styva (stående H) och veka (liggande H) riktningen?
Den styva riktningen är när tvärsnittet ser ut som ett liggande H om vi betraktar vertikal last. Man inser det om man tänker på uttrycket för yttröghetsmomentet: bh^3/12. Material med höjd bidrar mer till momentet än det som har stor bredd på grund av den kubiska termen. Det kan vara lättare att förstå om man tänker sig att tröghetsmomentetet är summan av en massa små inkrement där varje inkrement har bidraget bh^3/12.
 
hordak
Ja, det säger ju sig självt, nu när du påpekade det! =)
 
hordak
Ska absolut läsa på där, tack! Efter en natts arbete får jag dock skjuta på det till morgondagen för att ha en lite klarare hjärna =)
 
hordak
Sprang av en händelse på en byggnadsingenjör som räknade på balken och kom fram till att en IPE 160 skulle vara tillräcklig, då räknad med rådande snözon (3,5), takets egenvikt (0,4) samt vindlast om 0,6. Nyttjandegrad om 57% och maximal nedböjning dryga 12 mm.
Är ju lite klenare än vad som diskuterats här tidigare, kan tycka att 12 mm känns mycket, vet inte hur känsligt det är för en takskjutsport?
 

Bästa svaret

Det är inte alltid så lätt att rekapitulera en diskussion som fördes för ett antal månader sedan.

12 mm är ju mindre än 1/300 av 4,2 meter (som är 14 mm) men ändå lite mycket med tanke på stålbalkens läge och roll. IPE är en balktyp som är smalare än HEA, men den kräver i gengäld större höjd för motsvarande böjstyvhet. Skillnaden mellan en IPE 160 och en HEA 160 är ganska stor. Yttröghetsmomentet är 869*10^4 mm4 för IP 160 och 1673*10^4 mm4 för HEA 160. Med samma parametrar som din byggnadsingenjör har använt så skulle en HEA 160 ge en nedböjning på hälften, dvs 6mm. Det tycker jag är mer rimligt
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
hordak
Förstår det, kändes dock lite tokigt att påbörja en ny tråd i forumet - min förhoppning var att någon (du) skulle se och svara utan att för den delen känna dig manad :)
Har ju varit rätt rikligt med snö här och det var först förra veckan som garagetaket blev snöfritt och teorin har kunnat börja gå över i praktik.
Tack för ditt svar Justus, går på den linjen!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.