J justusandersson skrev:
Om man räknar med snözon 2,5 (Gävle t.ex.) så uppstår en linjelast på balken kring 3,9 kN/m. Om man sätter L/600 som max för nedböjning (portar är ju extra känsliga) så skulle en HEA 140 kunna räcka. Det skulle också fungera med en limträbalk på 190x225. Kostnaden för limträbalken uppskattar jag till ca 70 % av stålbalken.

Jag kan däremot inte förstå hur taket med sina 45x120 takreglar kan hålla. Finns det något bärande element som du inte har redovisat på ritningen?

Hur kommer du fram till 3,9kN/m, låter väldigt lite.
 
hordak
Själv tänkte jag (mot bättre vetande?) snözon 3,5 + takets egenvikt 0,4 kN/m2...
 
3,9 kN/m var under förutsättning att det rörde sig om snözon 2,5. Nu har vi kommit fram till att det är snözon 3,5 och då har ju värdena blivit betydligt högre.
 
hordak
Jaha, det var alltså inte så enkelt som att addera lasterna. Faktum kvarstår dock att utifrån tabell för limträbalk och för den jag blev rekommenderad (115x405) så blir belastningen låg även i snözon 3,5. Och den dimensionen motsvarar HEA 200-220, som tidigare nämnts. Bifogar bild från tabell, nu är ju inte garaget fristående utan vidbyggt ett stenhus, samt att alla övriga väggar i garaget är murade, således solid gavel på motsatt sida huset sett. Vilken belastningsgrad är rimlig att förhålla sig till? Exvis limträbalk 90x360 ger belastning om 55% och nedböjning L/489, 115x315 ger 56% och L/431
 
hordak
Dokument med byggbeskrivningar för dimensionering av fristående uterum inklusive tekniska specifikationer och visualisering i 3D-modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hordak
Slänger upp en bild från verkligheten också
 
  • Snötäckt garage med slitna träportar framför ett bostadshus på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När man vill jämföra olika dimensioner (av samma hållfasthetsklass) och deras egenskaper när det gäller nedböjning, så kan man jämföra dessas yttröghetsmoment. Det är en rent geometrisk storhet som beräknas enligt formeln breddxhöjd^3/12. Man kan använda vilken enhet man vill bara man är konsekvent. Själv föredrar jag cm av gammal vana. 115x315 har då värdet 29954 cm4, 90x360 34992 cm4 och 115x405 63662 cm4. Har man fått uppgift om en limträdimension kan man på detta vis enkelt räkna ut alternativa dimensioner med t.ex. lägre höjd. Ju bredare limträbalk man väljer, dest mer material går det åt, vilket påverkar priset.
 
J justusandersson skrev:
3,9 kN/m var under förutsättning att det rörde sig om snözon 2,5. Nu har vi kommit fram till att det är snözon 3,5 och då har ju värdena blivit betydligt högre.
Jag hade det i åtanke när jag skrev kommentaren, jag får nämligen linjelasten till 7,9 kN vid snölast på 2,5 kN/kvm med egenvikten. Dimensionerar du enligt Eurocode?
 
Den aktuella takhalvan är 3x5,5 m, dvs 16,5 kvm. Snölast på 3,5 + egenvikt 0,5 = 4 kN/kvm. 16,5x4=66 kN, varav hälften tas upp av nockbalken och hälften av väggen med portarna. 33/5,5 = 6 kN/m. Detta värde har jag använt i mina senaste uträkningar.
 
Eurocode eller inte spelar ingen roll då detta är mer eller mindre ett bruksproblem..
 
J justusandersson skrev:
Den aktuella takhalvan är 3x5,5 m, dvs 16,5 kvm. Snölast på 3,5 + egenvikt 0,5 = 4 kN/kvm. 16,5x4=66 kN, varav hälften tas upp av nockbalken och hälften av väggen med portarna. 33/5,5 = 6 kN/m. Detta värde har jag använt i mina senaste uträkningar.
Så enkelt är det inte när du räknar ut lasten. Du måste ju skilja på karakteristisk och dimensionerade laster, du använder ju bara karakteristiska laster i din uträkning. Desutom så måste du använda diverse säkerhetsfaktorer som höjer lasterna.
 
Beror väl på vilka materialparametrar man jämför med beroende på vilka dimensionerande laster man räknar på(norm)
 
B bossespecial skrev:
Eurocode eller inte spelar ingen roll då detta är mer eller mindre ett bruksproblem..
Fast oavsatt om du räknar bruk eller brott bör man väl räkna med rätt last?
 
Som jag nämnde ovan beror det helt och hållet på vilka dimensionerande materialparametrar man använder. I BKR låg säkerheten på materialet i eurocode ligger den på lasten.. Det viktigaste är att man är konsekvent och inte blandar normer..
 
B bossespecial skrev:
Som jag nämnde ovan beror det helt och hållet på vilka dimensionerande materialparametrar man använder. I BKR låg säkerheten på materialet i eurocode ligger den på lasten.. Det viktigaste är att man är konsekvent och inte blandar normer..
I nya BKR är det väl Eurocode som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.