Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Själv umgås jag enbart med de personer jag gillar , de jag inte gillar skiter jag i.
Ja att ”umgås” är en sak men man kan behöva kommunicera även med de man inte tål, vissa grannar och Skatteverket exempelvis.
 
  • Gilla
Jakob Roos och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja att ”umgås” är en sak men man kan behöva kommunicera även med de man inte tål, vissa grannar och Skatteverket exempelvis.
Nja, för att bygga ett icke bygglovspliktigt staket behöver man inte kommunicera med grannarna om man inte önskar. Skatteverket är ju din vän :=)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
karinpz
P paralun skrev:
Nej det kan vara vem som helst som inte har några bindningar till de som inte kan komma överens och inte kan diskutera med varann. Det är väl klart uselt att någon väljer att flytta pga grannosämja.
Att diskutera med idioter är ingen idé. Det går inte att dalta med allt som man ofta gör här i Sverige. Nej en smäll på käften är vad som skulle behövas.
 
  • Gilla
  • Älska
Pettegroda och 11 till
  • Laddar…
karinpz
P paralun skrev:
Nej inte alls, en klok chef utser någon helt oberoende som får diskutera med de som inte kommer överens och att det inte fungerar om kollegorna inte pratar med varandra.
Precis samma sak med grannosämja.
Ren konflikthantering som det heter.
Nog skrivet om detta!
ska jag ta detta som en intresseanmälan för vårt hus 🤔
 
  • Gilla
Pettegroda och 2 till
  • Laddar…
karinpz Karin Zimmermann skrev:
Att diskutera med idioter är ingen idé. Det går inte att dalta med allt som man ofta gör här i Sverige. Nej en smäll på käften är vad som skulle behövas.
Nej jag är helt övertygad om att mer kommunikation skulle lösa mycket även om man pratar med en idiot.
Idioten kanske börjar tänka till efter lite småprat? Att göra ingenting är väl daltandet vi sysslat med i åratal.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej jag är helt övertygad om att mer kommunikation skulle lösa mycket även om man pratar med en idiot.
Idioten kanske börjar tänka till efter lite småprat? Att göra ingenting är väl daltandet vi sysslat med i åratal.
Har du träffat på en liknande person som TS granne?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du träffat på en liknande person som TS granne?
Jag har en värre alkolholiserad granne som husägare och vi har väl rykt ihop några gånger under åren men vi småpratar nu iaf med varandra... och gjort så i några år, det funkar.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
karinpz
P paralun skrev:
Nej jag är helt övertygad om att mer kommunikation skulle lösa mycket även om man pratar med en idiot.
Idioten kanske börjar tänka till efter lite småprat? Att göra ingenting är väl daltandet vi sysslat med i åratal.
Nej det går inte att diskutera med en idiot. Titta bara hur bra det går i världen och även här i Sverige..... dessa typer kan man inte ändra på. De lever i sin egen värld med sin egen sanning och det är bara de själva som kan ändra detta...... ingen medlare, psykolog, läkare, chef.... ingen annan kan ändra dem. Personer med så starkt kontrollbehov är sjuka.
 
  • Gilla
Pettegroda och 10 till
  • Laddar…
karinpz Karin Zimmermann skrev:
Nej det går inte att diskutera med en idiot. Titta bara hur bra det går i världen och även här i Sverige..... dessa typer kan man inte ändra på. De lever i sin egen värld med sin egen sanning och det är bara de själva som kan ändra detta...... ingen medlare, psykolog, läkare, chef.... ingen annan kan ändra dem.
Ok, vi kommer inte längre!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
karinpz
P paralun skrev:
Ok, vi kommer inte längre!
det är exakt så det är med denna granne. det finns dumma människor som man kan prata med men det finns även sjuka människor och dessa är okontaktbara
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
karinpz Karin Zimmermann skrev:
det är exakt så det är med denna granne. det finns dumma människor som man kan prata med men det finns även sjuka människor och dessa är okontaktbara
Du har ingen släkting som ej är så blyg?

Just fallet med min brorsa eskalerade då min brorson stod på tomgång i 3 minuter en julafton med rätt många minusgrader.
Grannkärringen kommer och skäller ut honom efter noter.
Efter att brorsans sambo fick höra detta (ca 5 minuter efter händelsen) så fick grannkärringen världens jävligaste utskällning.
Sen dess har det varit ganska tyst.

Jag står på tomgång när jag har ärende dit, stänger inte av bilen de gånger jag har saker med för ett par minuter :)

Det går som sagt inte prata med sådana idioter när de inte ger med sig. Bättre att sköta sitt egna. Att ta in utomstående är bara trams när man bor i villa, liksom hur löser det en pyskopats ovilja?
 
  • Gilla
Kjell Lundqvist
  • Laddar…
karinpz
R Rkarlsson skrev:
Du har ingen släkting som ej är så blyg?

Just fallet med min brorsa eskalerade då min brorson stod på tomgång i 3 minuter en julafton med rätt många minusgrader.
Grannkärringen kommer och skäller ut honom efter noter.
Efter att brorsans sambo fick höra detta (ca 5 minuter efter händelsen) så fick grannkärringen världens jävligaste utskällning.
Sen dess har det varit ganska tyst.

Jag står på tomgång när jag har ärende dit, stänger inte av bilen de gånger jag har saker med för ett par minuter :)

Det går som sagt inte prata med sådana idioter när de inte ger med sig. Bättre att sköta sitt egna. Att ta in utomstående är bara trams när man bor i villa, liksom hur löser det en pyskopats ovilja?
De har fått sig rejäla avhyvlingar inte bara av oss även från andra i andra sammanhang men man ser i ögonen på kärringen att hon blir som borta, inte mottaglig för något. Gubben är som en tom fågelholk, det blåser mellan öronen. Han blir tyst, går in på sin kammare, kommer ut efter några dagar då han snickrat ihop sin egen sanning, ställer sig på behörigt avstånd och skriker och gestikulerar. Under de år vi bott här har vi noterat att ingen hälsar på dem, ingen stannar o pratar med dem, de har aldrig några gäster. Hos oss är det raka motsatsen.
Så de har allvarliga problem båda två men hon värre.
 
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
karinpz Karin Zimmermann skrev:
Vi har satt upp ett staket som är 0.8 högt. Det är ett impregnerat staket som inte behöver underhåll. Vi placerade det ca 10 cm in på våran tomt.
Till saken är att grannen har tidigare haft staket där vid tomtgränsen men lämnade kvar staketstolparna när de tog bort själva staketet.

Marken mellan oss ligger först i nivå med varandra ca 15 m men de sista 8 meter ligger vår mark och där deras gamla staketstolar står mellan 15-40 cm över deras mark därefter är tomterna i nivå med varandra igen.

De har nu klagat och kräver att vårt staket bara får vara 40 cm högt dessa 8 meter.

Vad gäller? Hur ska man göra när marknivå bitvis skilljer sig?

Kommunen har ingen info om detta och chefen på bo o bygg avdelningen vet inte ens vad det är för skillnad mellan staket, plank och spalje.
Ett spjälstaket ska alltid ha vertikala spjälor, det är den enda stakettyp som passar på böljande ojämn mark. Ett "häststängsel" med stolpar men horisontella brädor är bara snyggt om alla brädorna ligger i våg, eller följer samma måttliga lutning en längre sträcka (längre än de flesta villatomtgränser). Det är inte så att ert 8 m-staket följer marklutningen denna sträcka och att det är detta grannarna har åsikter om?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
karinpz
S star_daddy skrev:
Ett spjälstaket ska alltid ha vertikala spjälor, det är den enda stakettyp som passar på böljande ojämn mark. Ett "häststängsel" med stolpar men horisontella brädor är bara snyggt om alla brädorna ligger i våg, eller följer samma måttliga lutning en längre sträcka (längre än de flesta villatomtgränser). Det är inte så att ert 8 m-staket följer marklutningen denna sträcka och att det är detta grannarna har åsikter om?
nej de eller rättare sagt kärringen vill att vi mäter från deras marknivå och från botten på däckspåren. De har haft deras barn där som experthjälp som också är en sådan som kan och vet allt bäst.

Själva har de ett skjul de byggt med olika sorters virke och lastallar de tagit på skroten som står ca 4 m från vår tomtgräns i slutet av detta staket.

Så inte är det så noga hur det ser ut.
 
Redigerat:
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ett staket måste väl ändå anses vara snyggare en ett antal stolpar som grannen lämnat stående efter att rivit sitt staket?
Skulle TS byggt staketet på grannens stolpar på grannens fastighet, då skulle TS gjort intrång på grannens fastighet.
H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.