I september 2015 köpte Jacob ett litet hus i Skölsta utanför Uppsala. Han började bygga om, men stötte på problem när husplattan hamnade för nära tomtgränsen. Det blev starten på en nio år lång byggtvist och nu stämmer han kommunen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...vadratmeter-i-fyra-ar-nu-stammer-han-kommunen
Känns inte det här ganska bortkastat?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...vadratmeter-i-fyra-ar-nu-stammer-han-kommunen
Känns inte det här ganska bortkastat?
Alltså! När ska folk som gör fel förstå att de måste lära sig att klara konsekvenserna?daddydj skrev:
Bygg huset där bygglovet säger att du ska bygga huset så blir det inga problem.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 022 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 022 inlägg
Jacob verkar ju ha nått framgång redan med stämningen han har fått uppmärksamhet.
Riktigt tråkigt när byggnadsnämndens kompetensproblem drabbar den enskilde på detta sätt. Jag tror många av medarbetarna i organisationen och ledamöterna inte riktigt förstår vad som står på spel för enskilda.
Riktigt tråkigt när byggnadsnämndens kompetensproblem drabbar den enskilde på detta sätt. Jag tror många av medarbetarna i organisationen och ledamöterna inte riktigt förstår vad som står på spel för enskilda.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 022 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 022 inlägg
Det här var ju i och för sig ett mycket lättlöst problem eftersom det bara var ett formfel. Bara att ge ett nytt bygglov för felplaceringen så skulle saken vara ur världen. Jacob får sitt straff för att hans entreprenör inte klarar av att följa ritningar genom den tunga byråkratin och avgiften för nytt bygglov och nytt startbesked.O Ossian K Olsson skrev:
Men tydligen klarade byggnadsnämnden inte av att lösa det för man inte kunde läsa detaljplanen... (Vore intressant att se just hur svårtolkad denna plan är. Ska vi gräva fram den och se om BH som kollektiv har lika svårt att läsa som Uppsalas byggnadsnämnd?)
Spännande med lite expertisutlåtande. Men att stämma kommunen känns väl 99 ggr av 100 som bortkastad tid?Claes Sörmland skrev:Det här var ju i och för sig ett mycket lättlöst problem eftersom det bara var ett formfel. Bara att ge ett nytt bygglov för felplaceringen så skulle saken vara ur världen. Jacob får sitt straff för att hans entreprenör inte klarar av att följa ritningar genom den tunga byråkratin och avgiften för nytt bygglov och nytt startbesked.
Men tydligen klarade byggnadsnämnden inte av att lösa det för man inte kunde läsa detaljplanen... (Vore intressant att se just hur svårtolkad denna plan är. Ska vi gräva fram den och se om BH som kollektiv har lika svårt att läsa som Uppsalas byggnadsnämnd?)
Allvetare
· Västra götaland
· 9 133 inlägg
Låter som att grannsämjan i området är på topp.. 🙄
Medlem
· Västra Götaland
· 2 304 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 133 inlägg
Eftersom de pratar om utbyggnad så gissar jag att man utgått från den existerande byggnaden, och sen har endera gränsen eller den ursprungligen byggnaden visat sig vara fel....
Men att man som granne bråkar om 20 cm i låter ju trist...
Men att man som granne bråkar om 20 cm i låter ju trist...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 022 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 022 inlägg
Beror väl på syftet. För att få ut pengar som ersättning för skada är det nog ingen smart väg. Men Jacob anger ju att han gör det för att få till mediauppmärksamhet och en förändring, det är alltså en del av opinionsarbete och medborgerligt ansvarstagande.daddydj skrev:
Och det tycks ju fungera! Gissa vad man pratar om på bygglovsavdelningen i dagarna och i den politiska nämnden nu efter att detta blivit en snackis i lokalmedia. Organisationen ser nu troligen ett problem och ett misslyckande som inte ska upprepas.
Vi får bidra till förbättringsprocessen genom denna tråd.
En trolig orsak är väl det att de är trötta på en granne som bara gör som denne vill och sen förväntar sig att andra ska acceptera det.Stefan Bengtsson skrev:
Vore inte första gången någon bygger fel, gnäller på att det är grannarnas fel att de inte godkänner felet och sen gråter ut i media.
Moderator
· Stockholm
· 52 457 inlägg
Undrar om hur mycket info som saknas. Kan det möjligen vara så att det från början handlade om en attefallsutbyggnad. Och där finns ju inga marginaler för fel avstånd till gränsen. Och att det kanske finns stora avvikelser mot detljplanen redan i utgångsläget. Så att nytt bygglov inte kan godkännas.
Men fortfarande orimligt av grannen att inte godkänna 4,3m.
Men fortfarande orimligt av grannen att inte godkänna 4,3m.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 022 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 022 inlägg
Nu har jag kollat. Det är en detaljplan från 1989 som är gällande. Detaljplanen är således antagen enligt PBL:
https://www.uppsala.se/contentassets/45a670a4f7374c0ea3c025698502cbd3/plankarta.pdf
Någon 4,5 m-regel finns därmed inte om så inte specificeras i planbestämmelserna. Någon sådan regel finns inte i planbestämmelserna.
Jag förstår det som att bestämmelserna BFI, e1 samt e2 gäller för fastigheten. De lyder:
Jag förstår inte vad grannarnas åsikter alls har med denna bygglovslovsansökan att göra.
https://www.uppsala.se/contentassets/45a670a4f7374c0ea3c025698502cbd3/plankarta.pdf
Någon 4,5 m-regel finns därmed inte om så inte specificeras i planbestämmelserna. Någon sådan regel finns inte i planbestämmelserna.
Jag förstår det som att bestämmelserna BFI, e1 samt e2 gäller för fastigheten. De lyder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte vad grannarnas åsikter alls har med denna bygglovslovsansökan att göra.