18 562 läst · 102 svar
19k läst
102 svar
stämmer det verkligen...
Du behöver inte läsa av den vid midnatt.swecul skrev:
Från 11 på förmiddagen till 11 nästa förmiddag är också ett dygn
Som nämnts tidigare är säkert din mätare mycket dålig då det gäller olinjära laster, den är tom inte rättvisande ens vid linjära fasvridande laster. Så att tro på den vid inkopplade nätagg för datorer, småladdare, LE-lampor odyl är utsiktslöst. Detta har ju som uppmärksammats i media även drabbat vissa typer av debiteringsmätare också.
ha ha, näe de e sant, men den mätaren jag har kopplat in nu visar statistikenputtrix skrev:
dyngsvis from 24.00-24.00 så därför tänkte jag att det skulle bli mer rättvist! =)
tror jag hittat boven iaf efter att ha kopplat ur ALLT som finns och succésivt
stängt ner och kollat så blev det ett dipp på cirka 0.6 kwh när vattenpumpens
sektion slogs av...
Som jag nämde tidigare så är ju den från innan jag köpte fastigheten för
4 år sedan och tidigare ägaren hade inte installerat den, vilket i sådant
fall betyder att den minst är 14 år gammal!!
det kan väl inte vara meningen att den konstant ska stå och dra så mkt?
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Fast det gör den troligen inte heller (då skulle den varit mycket varm), utan det är troligen en fasförskjuten last som lurat din mätare.
Om din pump förbrukar 720 w utan att utföra ett nyttigt pumparbete så blir hela energin värme, även om pumpen inte smälter av det så borde allt blivit väldigt varmt.
Om din pump förbrukar 720 w utan att utföra ett nyttigt pumparbete så blir hela energin värme, även om pumpen inte smälter av det så borde allt blivit väldigt varmt.
hmm... ingen värmekabel som är på ännu vid denna årstid...
jag hade annars nästan hoppats på att det skulle vara något knas nånstans
eftersom vi ligger på 22.500 kwh i förbrukning per år vilket jag tycker är
mycket för ett helt nybyggt hus med luft/vatten-vp och huset bara är 115 kvm.
jag hade annars nästan hoppats på att det skulle vara något knas nånstans
eftersom vi ligger på 22.500 kwh i förbrukning per år vilket jag tycker är
mycket för ett helt nybyggt hus med luft/vatten-vp och huset bara är 115 kvm.
När är huset byggt? Läste i Viivilla igår om energibesparande att hus på 70talet ofta byggdes med en värmeslinga i sockeln på grunden. Den är i det närmaste meningslös då det mesta går ner i marken. Testat att skruva ur proppar?
Kontrollera noga allt vad som är inkopplat elektriskt på gruppen till pumpen, ta gärna bilder och lägg upp här.
Jag skulle också kunna tänka mig att det är någon förbenad värmekabel eller nåt sånt som ligger och drar ström av dig året om.
600W kontinuerligt är som sagt mycket effekt och borde märkas som ett rejält varmt ställe.
Förresten, visst stannar pumpen efter ett tag, när hydroforen nått maxtryck?
Jag skulle också kunna tänka mig att det är någon förbenad värmekabel eller nåt sånt som ligger och drar ström av dig året om.
600W kontinuerligt är som sagt mycket effekt och borde märkas som ett rejält varmt ställe.
Hmm... njae asså om jag har förståt det hela korrket (vilket kan ifrågasättas) så är gruppen förMikael_L skrev:Kontrollera noga allt vad som är inkopplat elektriskt på gruppen till pumpen, ta gärna bilder och lägg upp här.
pumpen 3-fas, dvs 3 st automatsäkringar.Det som ligger på den är hydroforen, en frostvakt i
pumphuset, 2 st värmeledningar och sist pumpen, frostvakten och värmeledningarna
har jag stängt och dubbelkontrollerat att dem verkligen är av...
Så det är huruvida pumpen stannar eller inte, det vet jag inte hur jag ska kolla, det enda jag
har att kolla på är BAR mätaren på hydroforen men den når aldrig upp till det trycket
den är inställd på, antar att pumpen eller flödet inte är tillräckligt bra. Hur som så räcker trycket
till för allt vatten inomhus.
Däremot så vet jag inte om pumpen går konstant iom att det är vattenburen värme som pumpas runt?
Jag har en liknande mätare inkopplad i min central. Den visar korrekta värde (+-5%). Under nattetid dra mitt hus ca 120w. Då är ventilation, cirk.pump, larm, kyl, frys och klockradio igång. Alla andra eluttag/grupper stängs under natten.
Självbyggare
· halland
· 240 inlägg
Huset är nytt men pumpen är från förra ägaren???
Är det inte en vanlig cirkulationspump då (drar under 100W)? Om den nu är kopplad på vattenburen värme? Eller har du egenborrad brunn?
Vad står det på pumpen? Borde finnas en märkplåt eller dylikt.
Vad står det på pumpen? Borde finnas en märkplåt eller dylikt.