Mikael_L
elmont skrev:
Det måste väl finnas nån elektriker du kan umgås med??
Finns det såna elektriker ... :D




(Men en av mina äldsta och bästa vänner är ju faktiskt ABL-behörig ... ;), fast han bor förbålt långt bort nuförtiden)
 
Varför ska man ha en kontaktor? Tryckbrytaren klarar ju ett antal ampere'. Om pumpen inte stannar så kan man ju sänka stopptrycket/differanstrycket på tryckbrytaren lite i taget tills den stannar, visar det sej att man får alldeles för lågt tryck så bör väl pumpen bytas ut. Vad är det för typ av hydrofor? Galvad eller röd plåtbehållare? Är det en röd så kanske förtrycket behöver kollas i den.
 
Jag skulle nog anlita någon som kan lösa detta snarast. Misstänker att pumpen inte håller hur länge som helst om man låter den gå dygnet runt.
 
Mikael_L
Den verkar märkligt nog ha fungerat i 14 år. :D

OK, felet kan iofs uppstått nyligen ...
 
Jag ser flera möjliga teorier:
1) Elektrikern gjorde fel när han kopplade in den gamla pumpen i det nya huset så den får konstant spänning även när den borde slå ifrån.
2) Tryckströmbrytaren har gått sönder
3) Pumpen är utsliten och når inte upp till rätt tryck, tryckströmbrytaren slår därför aldrig ifrån.
4) Det läcker vatten

3 skulle kunna orsakas av 1 eller 2.
 
Hur gick det i helgen?
 
hej, jo lördagen spenderades på sjukhus och söndag morgon 04.00 fick jag en liten dotter så jag har inte rktigt hunnit med att kika än... ska se om jag kan slita blicken ifrån henne och ta mig tid att kika nu till helgen... =)
 
Grattis!!
 
Mikael_L
GRATTIS !!!

Nu får hundarna passa sig, risk att dom kommer i andra hand. ;) :)
 
Tack!! =) ha ha, "risk att dom kommer i andrahand"? japp, bebis,sen hund, sen katt och på sistaplacering kommer kaninerna.. hehe...
 
Grattis..

Pumpen finns kvar om en vecka....
 
hej, tack för grattulationerna, har ännu inte vart ner grottat i pumpen men funderar dock ändå på att byta den, den är ju som sagt MINST 14 år gammal. Vad tror ni det skulle kosta om man lejer in någon som byter den åt en, typ en brunnsborrning firma eller liknande... så slipper jag ge mig in på något jag inte riktigt kan.
Vad kan man räkna med 20.000 kr?
 
Varför byta något när man inte vet vad det är som är trasigt?
Att ta dit någon som kan felsöka och lösa problemet måste ju vara betydligt billigare. Skulle det vara så att pumpen inte orkar ge tillräckligt med tryck kan man ju sätta en tryckhöjande pump efter.
 
Njae, det kanske inte är trasigt men är den då minst 14 år gammal så känns det ändå bättre att byta ut den mot en ny fräsch dränkpump. Skulle den nuvarande gå sönder kan jag nästan garantera att det blir när det är som mest jävligast annars.

Men, får väl försöka hitta någon ändå som kan komma ut och kika på´t och säga sin mening om det hela.... men frågan kvarstår dock om någon kan ha ett hum om vad det skulle kunna kosta?
 
Tänkte bara uppdatera lite, hade ute en som arbetar med brunnar och pumpar och för det första kunde han konstatera att det är en dränkpump jag har, och att felet troligen ligger i att hydropressen inte är korrekt inställd vilket gör att relät som ska slå av och från inte fungerar korrekt... Han ska tillbaka idag och fylla hydropressen med luft...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.