Jag tror att alla är överens om att den här historien är ganska rutten, och visar på både husföretagets och Ekens tveksamma metoder. Att övertalas skriva på vad som i praktiken blir en blanco-offert är ytterst lurigt.
I värsta fall skulle jag utan att tveka skriva ner händelseförloppet punktvis, sakligt. Sedan skriva en "press release" till det hela, addresserat till PLUS-redaktionen, Lokaltidningen, Vi-i-Villa och andra liknande..som först skickas till Eken med frågan om de håller med om de faktiska förhållanden i händelseförloppet....
 
Om man tar in en offert, binder man då också ett avtal på det offerten avser?
Är inte en offert ett pris på begärd tjänst / vara?

I så fall har man bundigt sig på första offerten.
 
Thomas59
Andy78 skrev:
Om man tar in en offert, binder man då också ett avtal på det offerten avser?
Är inte en offert ett pris på begärd tjänst / vara?

I så fall har man bundigt sig på första offerten.
Nej, givet att inte andra bindande avtal finns så är man givetvis inte bunden av en offert, innan man acceptat den. Normalt är dock den som lämnar en offert bunden en viss tid men det är ju en annan sak,

I detta fall hade väl TS skrivit på ett avtal utan pris angivet och då kan det ju bli lite svårt att häva avtalet pga högt pris, men det är svårt att uttala sig utan att ha sett avtalet ifråga.

TS hävdar iofs att han hävt/sagt upp avtalet men det kan ju bli lite svårt att bevisa och även om TS kan visa detta kan motparten ha rätt till "skadestånd", lite beoende på hur avtalet är utformat.
 
Jo men TS har inte bara tagit in en offert utan skrivit på och därmed ingått avtal. Efter att det faktiskt skapats ett avtal så har man ändrat förutsättningarna och då blev priset inte attraktivt så man har då ingått avtal med någon annan.

Så ser det ut rent juridiskt, däremot var väl parterna aldrig intresserade av standardavtalet då det från början stod klart att man vill bygga badrummet annorlunda. Men trivselhus plus entreprenör har väl lyckats stressa fram TS till en dålig lösning. Då är det som oftast tyvärr svindyrt med andra val i entreprenaden så det är inget oväntat att andra gav bättre pris

I mina ögon så är trivselhus till stor del insyltade moraliskt men tyvärr inte juridiskt....


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171244,15.855638
 
Jag har precis köpt en tomt i Lerum och håller på att projekterar för ett nytt hus - så jag måste säga att diskussionen är ytterst intressant.

Förstår jag rätt om jag säger att Trivselhus ställde ultimatum till TS att skriva på ett blancoavtal om inte hela bygget skulle bli försenat och sen tvår sina händer?

Är detta ett vanligt förfarande bland hustillverkarna eller är det enskilda rötägg vi talar om?
 
"ställde ultimatum"? Om ni inte använder standardkontraktet blir det förseningar, det tycker jag låter som ett mycket rimligt påpekande.
 
jag har uppfattat att det är ett ganska vanlig förfarande från landets husleverantörer. De använder en uppsjö av argument för att få dig att skriva på olika former av tidiga avtal som på olika sätt binder dig till en process som helst (ur deras synvinkel) skall innehålla så många ofärdiga tillval och andra oklarheter som möjligt.

I samma ögonblick som du skriver på det första avtalet så försvinner i praktiken dina möjligehter att förhandla, både om pris på tillval och andra delar som inte var klara, och val av entrepenörer. De entrepenörer de föreslår betalar i många fall komission till husföretaget eller direkt till säljaren, de väljs alltså inte utifrån att de är bra, har lång erfarenhet av husmodellen osv. Och försöker du välja ngn. annan så kommer bygget att drabbas av förseningar, böldpest och dåligt väder osv.

Enda sättet att vara någorlunda säker är att se till att precis allt är färdigt innan man skriver på det första avtalet, varenda skruv skall vara vald. Och om det ä delad entrepenad så färdiga avtal med åtminstonde de viktigaste entrepenörerna. och då är det inte bara de största entrepenaddelarna utan också alla moment som kan försena de stora. Annars kommer någon pinannande med ett kontrakt på 50 000 för att gräva ned avloppsledningen 10 meter som "glömdes" bort i den stora markentrepenaden, och det "måste" göras NU, annars är det ditt fel att alla byggarna blir stående utan arbetsuppgifter.

jag har ingen personlig erfarenehet av att köpa en nybyggnadsentrepenad.


Man skall komma ihåg att när mäklarmarknaden i någon mån "sanerades" (?!) för 10--15 år sedan, den obligatoriska registreringen infördes, med krav på viss kunskapsnivå och så vidare, så var det många av de allra mest oseriösa mäklarna som flyttade över till nybyggnadsförsäljning, efterssom där finns det inga krav på certifiering. Så husföretagen fick ett tillskott till säljkåren i form av de allra skummaste fastighetsmäklarna.

Nu finns det iofs många hussäljare som verkligen brinner för sina byggen och kunder också, men det är jättesvårt att sortera ut om säljaren du har framför dig borde sitta i fängelse, eller om han är lika bra som han ger sken av.
 
Utifrån min begränsade erfarenhet hänger det mycket på husföretag. I mitt fall hade jag en generalentreprenad, mark och bygg delat, och fick snickare som byggt ca 50 hus från tillverkaren tidigare, och "rimliga" påslag på tillval av kakel, klinker, el och målning/tapetsering.
 
Hade hoppats att detta skulle bedarra och att de skulle inse det dumma att ta detta vidare till tingsrätten, men idag blev jag uppringd av Ekens Rot&Våtrumsrenovering:s jurist som sa att han skulle lämna in stämningsansökan. Fy vad trist, men jag vägrade gå med på hans förlikningsförslag på attbetala 30KSEK istället för 39KSEK.

Fy, ny börjar cirkusen igen.
För övrigt har jag funderat en hel del på vad som skrivits ang. Trivselhus ansvar i det hela. Kanske inte ur ett juridiskt perspektiv men dock moraliskt. Det finns faktiskt en fortsättning på eländet, det slutar inte här. Men det får bli en anna tråd. Denna handlar om "Ekens".
 
Fy f*n vad de beter sig. Ifall nån från Trivselhus läser detta, så har jag nu strukit er från listan över potentiella husleverantörer.

Även om Trivselhus inte är juridiskt ansvariga, så skulle de lätt, om de ville, kunna få Ekens att lägga ner sina trakasserier. De bryr sig helt enkelt uppenbarligen inte om sina kunder.
 
Jahapp. Idag blev det klart. Vi hade muntlig förhandlig i tingsrätten. Ekens hade yrkat på 35KSEK för diverse kostnader de tycker att vårt beslut att avsluta kontraktet hade kostat dem. Vi hamnade på dryga 20KSEK som jag valde att betala. Varför? För att jag inte hade möjlighet att riskera att behöva betala deras rättegångskostnader. Även om jag anser mig ha ganska torrt på fötterna kvarstår faktumet att VI bröt kontraktet och således hade VI bevisbördan. Det är en uppförsbacke som var ganska tung. Vad har vi lärt oss av allt detta?

Skulle inte rekomendera ens min värsta fiende att bygga ett Trivselhus. Du är så ensam när det blåser, även om du tror dig betala just för att slippa stå där ensam och frysa.
Mer? Jo- se till att ta ordentligt med referenser på entrepenören INNAN du skriver kontrakt. Och se för guds skull till att lägga betydligt mycket mer tid på att formulera kontraktet än vad Trivselhus verkar ha gjort...

Jag får sätta upp dessa 20500SEK på lärokontot.
 
Trist men låter som ett rimligt beslut att ta - tråkigt och visst hade ni haft chans att slippa men det finns mkt annat i livet som också kostar pengar (försäkringar mm) för att slippa oro och stök.

Referenser är livsviktigt så det är en bra poäng att förmedla. Ta alltid minst 3-4 referenser och nöj er inte att ringa, åk och titta plus prata med dessa över en fika så man får en helhetsbild
 
O
Trevligt att få höra hur det slutade även om det kanske inte slutade så lyckligt. Tror åxå att det är ett korrekt beslut att inte fortsätta!
 
LIte synd att den inte blir bättre länkad till Trivselhus, det är väl deras skumma försäljningsmetoder som ligger i botten på den här historien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.