32 443 läst · 71 svar
32k läst
71 svar
Ställa soffa nära grannens hus som insynsskydd för att dj-vlas?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 437 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 437 inlägg
Fast det kräver marklov att höja marken på detta sätt med en jordkulle inom detaljplanerat område. En jordkällare faller istället under PBLs definition på byggnad så där krävs bygglov.A Antikvarien skrev:Det här påminner mig om en läkare jag hade som granne en bit bort för många år sedan, som ville bygga en jordkällare på sin tomt i ett vanligt villaområde. Han ville placera den i bortre hörnet av tomten och sökte och fick bygglov.
Men grannarna överklagade eftersom de ansåg att jordkällaren skulle hamna alltför nära deras tomter, och de fick bygglovet upphävt. Då tog läkaren helt sonika och lade upp en stor jordhög på den plats i hörnet av tomten där den färdiga jordkällarens kulle skulle ha stuckit upp någon decimeter mindre över marken.
Så svaret på frågan är ja.
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 437 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 437 inlägg
Nej, egentligen inte.Alfredo skrev:
PBL och PBF ger ett generellt förbud mot att uppföra byggnader och vissa övriga anläggningar som listas i PBF (Plank/mur är det det man mest diskuterar här). D v s man måste ha bygglov för dem eller nyttja undantagsreglerna (friggebod, attefall, bygglovsbefriad komplementbyggnad utanför detaljplanerat område, skyddat uteplats inom 3,6 m från en- eller tvåbostadshuset o s v) för att lyfta det generella förbudet att uppföra dessa.
Men annars finns bara begränsningar för åtgärder som ger betydande olägenhet. Och kravet för att en olägenhet ska just betydande är rätt högt ställda.
Och sen finns ju miljöbalkens tillsyn också om det t ex rör sig om ljud, ljus, lukt, vatten o s v.
Och brottsbalken som ju mer handlar om folks agerande. Naken i trädgården och allt vad det kan vara.
Nej, det tycker jag inte.Alfredo skrev:Så om jag har en granne som jag vet hatar gula bilar. Är det då rimligt att jag inte får köpa en gul bil om enda anledningen till att jag gör det är för att djävlas med grannen? Vilket lagrum menar du här skulle kunna användas för att förbjuda mig att skaffa en gul bil?
Jag hävdar tvärtom att jag har full rätt att skaffa en gul bil även om enda anledningen till att jag gör det är att jag vet att grannen kommer att hata det.
Och jag har inget lagrum att hänvisa till, det finns sannolikt inte.
Jag tror också att du har full rätt till det.
Jag har inte något svar på hur det skulle göras, hur man skulle avgöra vad som faller under konceptet "bara störande för grannen" eller ens att är det ett förslag att det ska införas. Jag säger bara att jag kan se någon rimlighet i att man faktiskt inte skulle tillåtas göra saker som är enbart för att förstöra/störa för sina grannar.
Det tror jag kanske att du håller med om, men att det skulle finns mycket svåra gränsdragningar i hur man passar in saker där.
Alldeles säkert!Dowser4711 skrev:
Livet skulle vara så mycket skönare om man tilläts ha en riktigt mur eller plank runt sitt hus. Jag har ett hus i ett annat land med cirka 2.5 meter mur runt hela, supernajs, du stör ingen, ingen stör dig. Men av någon anledning är detta otänkbart i Sverige.
Ja, jag har inte försökt likställa dessa heller.A Adam F skrev:
Kvinnan dömdes för ofredande, men jag har inte läst mer om det än artikeln. Det var ett svar till Alfredo som ville ha källa på att saker som är menade att skapa obehag hos någon kan vara otillåtna.
Exakt vad TS vill uppnå/förmedla/väcka för reaktion med sin soffa vet jag inte.
Låt oss vara överens om att inte vara överens. Personligen skulle jag inte på något vis finna att livet blev bättre om det byggdes 2-3 meter höga murar runt var och varannan fastighet/tomt/hus, faktiskt precis tvärt om.A Adam F skrev:
Renoveringsnovis
· Nacka
· 97 inlägg
Snälla, berätta mer ... är det verkligen en dam och vad har hon gjort för att förtjäna detta?S Stefan Ern skrev:
Håller helt med. Det hade ju varit som att man gick mitt i storstan fast än att man var i ett mysigt villakvarter.tveksamt skrev:
Tacka ett jag oxelhäck och all annan sorts häck också för den delen. Inte tuja dock. För mycket murkänsla 😅
Att medvetet skapa obehag hos andra räknas som ofredande. Till det räknas såklart inte att välja en ful soffa eller annat som en normal människa får tåla det ärninte bara "offrets" upplevelse som räknas, men att sätta upp skyltar, dockor osv som är direkt avsett att väcka obehag mot grannen är ofredande.Alfredo skrev:
Sen finns ju reglerna med att inte skapa betydande oangelägenhet för sina grannar, så även om ex en soffa inte är bygglovspliktigt så kan den falla inom det om den är 4m hög och skuggar en uteplats.
Vi har en relativt flexibel bedömning som tillåter tolkning, tack och lov. Det gör att helt vanligt sunt förnuft, är en del av juridiska bedömningar även om det kommer benämnas med jurisiska termer.
Amerikans lagstiftning är mer bokstavlig, så många antar detsamma om svensk pga tv/film.
I fallet med skyltarna kan man läsa en mer upplåst artikel här
https://www.lexnova.se/nyheter/maste-ta-bort-fuck-you-skyltar-riktade-mot-grannen
Där hänvisas till: "Enligt allmänna grannelagsrättsliga principer, som kommer till uttryck i 3 kap. 1 § jordabalken, måste emellertid den som brukar en fastighet ta skälig hänsyn till sin granne."
https://www.lexnova.se/nyheter/maste-ta-bort-fuck-you-skyltar-riktade-mot-grannen
Där hänvisas till: "Enligt allmänna grannelagsrättsliga principer, som kommer till uttryck i 3 kap. 1 § jordabalken, måste emellertid den som brukar en fastighet ta skälig hänsyn till sin granne."
Jag har världens bästa grannar så att mura in sig är inte aktuellt, men har ändå reflekterat över att murar skulle kunna bidra positivt till trädgården. Der blir ett väldigt yteffektivt sätt att kontrollerna siktlinjer och rumslighet, samt skapa mikroklimat. En mur är potentiellt vackrare än grannens fasad. Det används ju ganska mycket i brittiska och kontinentala trädgårdar som kan vara mycket fina.M MatsBengtsson89 skrev:
Men det krävs ju att man vågar plantera tätt och göra en ganska sluten trädgårdsarkitektur, kan inte tänka mig något deppigare än en öppen gräsmatta med tillhörande trädäck och utekök, inneslutet i ett högt plank...
Nu har du ju inte utvecklat det här särskilt mycket så vi har inte en aning om vad som hänt.
Men du kan inte testa med lite vänlighet. Bjud in till en förutsättningslös kaffe. Eller te eller varför inte en vinfika?
Goda grannar är ta mig fan det bästa man kan ha!
Men du kan inte testa med lite vänlighet. Bjud in till en förutsättningslös kaffe. Eller te eller varför inte en vinfika?
Goda grannar är ta mig fan det bästa man kan ha!
Det är väl inte otänkbart: Du kan ansöka om bygglov för det.A Adam F skrev:
Hur vanligt det är att det godkänns eller nekas vet jag iofs inte, men rimligen är det troligareatt det godkänns i tex stadsmiljö.