Alltså precis vad som helst får du inte göra, det får inte vara avsett att skapa obehag eller medföra en större olägenhet. Så obscena utsmyckningar eller absurda föremål som skuggar grannens tomt kan vara otillåtna. En 4m hög "soffa" flyger nog inte. Men du kan göra relativt mycket

• Gilla
Tsarpeter thegreat och 1 till
  • Laddar…
sysmali
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Solvide och 10 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Du kan ju alltid stressa grannen genom att bygga ett jakttorn med fri utsikt åt grannens hus.

År 2021 verkade detta gälla: "Det finns inga regler i jaktlagstiftningen hur nära en fastighetsgräns man får placera ett jakttorn."

[länk]
Haha det hade varit snyggt. Tyvärr rätt stor skillnad på tomt och fastighetsgräns. Jag tvivlar starkt på att det är ok att sätta upp jakttorn direkt i anslutning till någon hemfridszon om det inte finns väldigt speciella omständigheter.

Dessutom svårt att hävda att det är ett jakttorn om det inte används till jakt.

Redigerat:
G g.kraft skrev:
ATt det inte finns regler

Haha det hade varit snyggt. Tyvärr rätt stor skillnad på tomt och fastighetsgräns. Jag tvivlar starkt på att det är ok att sätta upp jakttorn direkt i anslutning till någon hemfridszon om det inte finns väldigt speciella omständigheter.

Dessutom svårt att hävda att det är ett jakttorn om det inte används till jakt.
Jakt av möss, råttor (och givetvis grannens kattjävel då den går på ens tomt ;) )

M MrDizzy skrev:
Jakt av möss, råttor (och givetvis grannens kattjävel då den går på ens tomt ;) )
Och ryssar i händelse av ofred!

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
S Stefan Ern skrev:
Jag undrar exempelvis om jag skulle kunna ställa en soffa på min tomt nära grannens hus för att jävlas?
Det är väl bara din egna moraliska kompass som begränsar vad du kan göra. Det gäller även om din avsikt är att jävlas.
S Stefan Ern skrev:
Skippa allt med moraliska blaj.
Skippat! Kalibrering av din moraliska kompass lägger jag mig inte i.

P
Herr hatt Herr hatt skrev:
Du kan. I stort sett ställa vad du vill på din tomt om det inte är miljöfararligt eller kräver bygglov.

Sen kan ju kommunen ha synpunkter ändå på att det är ovårdat och be dig städa om någon anmäler men då skall det troligen till mycket mer än en Soffa.
Du kan som privatperson stapla en hög med eternitpannor på den tomt utan att någon kan göra något åt det.

• Haha
  • Wow
Erik JS och 1 till
  • Laddar…
Modern grå tresitsig soffa med höga armstöd och ryggstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara ställa flera i bredd längs tomtgränsen 😀

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
P
S Stefan Ern skrev:
Hej,
Finns det några regler att förhålla sig till insynsskydd? Jag undrar exempelvis om jag skulle kunna ställa en soffa på min tomt nära grannens hus för att jävlas? Denna dam förtjänar det. Skippa allt med moraliska blaj.
4 meter höga tujor blir väl bra...

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Är det bara jag som är nyfiken på vad TS har för soffa i åtanke som skulle vara ful nog för att väcka känslor hos grannen?

Tänker inte uppvigla till sådant men skulle jag vilja jävlas med mina grannar är "ställa en soffa i tomtgräns" knappast först på listan 😋

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Min granne har ställt ett enormt tält för en båt med tillhörande båt i alldeles mot tomtgränsen. Tips!

• Gilla
Percy.P
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
det får inte vara avsett att skapa obehag
Jasså? Har du en källa till det?

• Gilla
Erik JS och 1 till
  • Laddar…
Superkewl Superkewl skrev:
Om tomtgränsen är långt ifrån ditt hus men nära grannens finns det en fantastiskt vacker och snabbväxande japansk växt som heter Parkslide!
Sälg duger bra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.