N
Det är faktiskt ganska lätt att slå på spritputs, bara att slå på med nalleslev. Dock är det lättare om man köper färdig spritputs från weber a 5 eller 8 mm, än att blanda själv med grus. Handslog ca 100 m2 i december.
Och har handslagit massor av villor tidigare, dock blir det mer ovanligt nu för tiden.
Va över 10 år sen jag sprita en hel villa.

Redigerat:
  • Gilla
Nomimon och 1 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Det är faktiskt ganska lätt att slå på spritputs, bara att slå på med nalleslev. Dock är det lättare om man köper färdig spritputs från weber a 5 eller 8 mm, än att blanda själv med grus. Handslog ca 100 m2 i december.
Och har handslagit massor av villor tidigare, dock blir det mer ovanligt nu för tiden.
Va över 10 år sen jag sprita en hel villa.
Du tillhör en utdöende kader av "konstnärer". Absolut att det GÅR att handslå spritputs, men det kräver ett tränat handlag - jag har försökt och det är skitsvårt att få det jämnt - ett handlag som få murare tydligen kan idag?

N
Varje murare bör kunna (men håller med om att det sitter i handleden) det, men vet inte hur det ser ut idag då det nästan inte ändvänds längre. Det ska inte vara helt jämnt, prova på en eternit skiva innan.

N neo11 skrev:
Varje murare bör kunna (men håller med om att det sitter i handleden) det, men vet inte hur det ser ut idag då det nästan inte ändvänds längre. Det ska inte vara helt jämnt, prova på en eternit skiva innan.
Ja de kan man kankse tycka, men jag har aldrig handslagit en fasad på mina 20 år som murare, då all stänk körs i princip maskinellt, däremot lagning å mindre skulle jag med säga att alla murare kan.

N
A adde86 skrev:
Ja de kan man kankse tycka, men jag har aldrig handslagit en fasad på mina 20 år som murare, då all stänk körs i princip maskinellt, däremot lagning å mindre skulle jag med säga att alla murare kan.
Ja, men jag pratar om spritputs. Självklart måste man ha tryckluft för stänkputs, så det går ju inte köra för hand. Men har handslagit några villor nyputs för 25 år sen.
Men dom sista 20 åren har det blivit p 50 på nyputs.

N neo11 skrev:
Ja, men jag pratar om spritputs. Självklart måste man ha tryckluft för stänkputs, så det går ju inte köra för hand.
Klart du kan spruta både sprit å stänk, å du kan handslå båda med ju

N
A adde86 skrev:
Klart du kan spruta både sprit å stänk, å du kan handslå båda med ju
Hur i helvete handslår du stänkputs? Omöjligt, du får sluta röka på.

N neo11 skrev:
Hur i helvete handslår du stänkputs? Omöjligt
De är ju samma som sprit men mindre stenar

N
Du har ju tydligen aldrig använt stänkputs, annars skulle du aldrig skriva något så korkat.

N neo11 skrev:
Du har ju tydligen aldrig använt stänkputs, annars skulle du aldrig skriva något så korkat.
Hur tro du man gjorde görr i tiden

N
Tryckluft har funnits länge.

Varför skulle man inte kunna handslå ädelputs menar du,

N
Jag har aldrig sagt att man inte kan handslå ädelputs. Jag vet att stänkputs är en ädelputs, precis som rivputs är.
Och rivputs kan handslås, även kallad terrasit
Men jag har sagt/säger att man inte kan handslå stänkputs, det måste sprutas på med tryckluft, är ju 0-2 mm. Med J.O.A spruta, p20 eller cura 100 etc.
Och man får inte få en blöting när man grängar, då blir det fel struktur och fel kulör.
Hur tror du det blir om man handslår? Allt är blött då.

N neo11 skrev:
Jag har aldrig sagt att man inte kan handslå ädelputs. Jag vet att stänkputs är en ädelputs, precis som rivputs är.
Men jag har sagt/säger att man inte kan handslå stänkputs, det måste sprutas på med tryckluft, är ju 0-2 mm. Med J.O.A spruta, p20 eller cura 100 etc.
Och man får inte få en blöting när man grängar, då blir det fel struktur och fel kulör.
Men de är ju klart som fan man kan handslå stänk, handslagen stänkputs måste du ju sett.
N neo11 skrev:
Klart du kan handslå stänkputs,
N neo11 skrev:
Men för fan du vet väl hur handslagen stänkputs ser ut.
N neo11 skrev:
A adde86 skrev:
A adde86 skrev:

N
Nej, ett sådant misslyckande har jag aldrig sett under mina år i branschen. Inte i Stockholm.
Gissar att du jobbar på landet =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.