N neo11 skrev:
Nej, ett sådant misslyckande har jag aldrig sett under mina år i branschen. Inte i Stockholm.
Gissar att du jobbar på landet =)
Du få väl googla då, kan inte hjälpa dig mer
 
N
Vill inte verka otrevlig, men hur korkad kan man vara? Jag behöver ingen hjälp, snarare du.
Visa bevis för handslagen stänkputs så kan vi prata, tills dess , ja jag vet inte.
Tror du trollar, ingen murare.
 
N neo11 skrev:
Vill inte verka otrevlig, men hur korkad kan man vara? Jag behöver ingen hjälp, snarare du.
Visa bevis för handslagen stänkputs så kan vi prata, tills dess , ja jag vet inte.
Tror du trollar, ingen murare.
Ha ha , herregud
 
N neo11 skrev:
Vill inte verka otrevlig, men hur korkad kan man vara? Jag behöver ingen hjälp, snarare du.
Visa bevis för handslagen stänkputs så kan vi prata, tills dess , ja jag vet inte.
Tror du trollar, ingen murare.
Närbild på en stänkputsad fasadyta med synlig kornig struktur och små ojämnheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A adde86 skrev:
[bild]
Nöjd?
 
N
Har förmågan att brusa upp lite ibland, och ber om ursäkt för det.
Dock är vi fortfarande av olika åsikter, men så är det.
 
  • Gilla
JensZ
  • Laddar…
Låter bra de, japp vi lämnar detta så
 
É
N Nisken skrev:
Grundningsbruk A
.
.
.
Fick torka i minst 3 timmar max 6 timmar. Härdar den för länge binder nästa lager bruk sämre mot grundbruket, för kort och det är risk att putsgrunden ramlar av. Om ytan vitnade, dimmade jag på vatten med en blomspruta. Jag använde en säck putsgrund och gjorde sedan något annat i nån timme, därefter satte jag upp nätarmeringen.
Måste man verkligen utföra putsning inom 6h efter grundning? Är det meningen att man ska grunda en vägg i taget?
Jag förstår inte riktigt hur detta går till i praktiken. Enligt instruktion ska man ta på grundningsbruk så fort väggen är uppmurad. När detta är gjort ska jag montera isodränskivor på det som är under mark. Ska allt detta inklusive putsning göras inom 6h?

Vad händer om man putsar flera dagar senare? Är det mer teorier att det inte fäster eller är det ett verkligt problem? Min plan var att grunda allt själv så fort jag är klar. Sen i lugn och ro montera isodrän samt kolla om någon murare har tid putsa för en vettig peng. Och i värsta fall görs det efter vintern även om det inte är planen.
 
É ÉlPon skrev:
Måste man verkligen utföra putsning inom 6h efter grundning? Är det meningen att man ska grunda en vägg i taget?
Jag förstår inte riktigt hur detta går till i praktiken. Enligt instruktion ska man ta på grundningsbruk så fort väggen är uppmurad. När detta är gjort ska jag montera isodränskivor på det som är under mark. Ska allt detta inklusive putsning göras inom 6h?

Vad händer om man putsar flera dagar senare? Är det mer teorier att det inte fäster eller är det ett verkligt problem? Min plan var att grunda allt själv så fort jag är klar. Sen i lugn och ro montera isodrän samt kolla om någon murare har tid putsa för en vettig peng. Och i värsta fall görs det efter vintern även om det inte är planen.
Vad man behöver förstå är att bruk "brinner" och låter man det brinna för länge, fäster nästa lager sämre kemiskt mot det under. Följ anvisningarna är mitt råd.

Däremot behöver du nog inte grunda direkt efter murningen. Det finns ju andra sätt att ordna med väderskydd för väggen om du vill vänta med att färdigställa grundning/putsning.
 
É
N Nisken skrev:
Vad man behöver förstå är att bruk "brinner" och låter man det brinna för länge, fäster nästa lager sämre kemiskt mot det under. Följ anvisningarna är mitt råd.

Däremot behöver du nog inte grunda direkt efter murningen. Det finns ju andra sätt att ordna med väderskydd för väggen om du vill vänta med att färdigställa grundning/putsning.
Angående att följa anvisningarna så står det inget i dessa. Men jag har mailat Finjas support, men om/vad för svar jag får vet jag inte än. Det står bara att man ska låta grundningsbruket "vittorka" före det egentliga putspåslaget. Sen om det är underförstått att man gör dessa moment samma dag vet jag inte.

https://www.finja.se/storage/ma/3e1...57F0EB45F1CD834E/Hjälp vid putsning_AA_sv.pdf

En annan anledning att göra det direkt är för att jag kände att grundningsbruk är något jag kan klara av själv utan att betala någon annan för det. Plus att det inte verkar finnas så mycket murare att få tag på hur som helst.
 
É ÉlPon skrev:
Angående att följa anvisningarna så står det inget i dessa. Men jag har mailat Finjas support, men om/vad för svar jag får vet jag inte än. Det står bara att man ska låta grundningsbruket "vittorka" före det egentliga putspåslaget. Sen om det är underförstått att man gör dessa moment samma dag vet jag inte.

[länk] vid putsning_AA_sv.pdf

En annan anledning att göra det direkt är för att jag kände att grundningsbruk är något jag kan klara av själv utan att betala någon annan för det. Plus att det inte verkar finnas så mycket murare att få tag på hur som helst.
Om du bestämmer dig för att göra grundningen själv och ta in hjälp för de följande skikten, kan du ju alltid avpassa ankomsten av din murare så att det funkar.

Dessutom funkar det säkert ändå om än med något sämre vidhäftning till nästa skikt om grundningsbruket är genombrunnet, det viktiga då är nog att vattna grundningsbruket ordentligt innan nästa skikt. Den vanligaste orsaken till dålig vidhäftning är ju att de undre skiktet är helt torrt och suger i sig en del av det vattnet som finns i nästa skikts bruk och då inte brinner bra i gränsskiktet.
När man lägger nytt skikt betong på ett gammalt brunnet, använder man ju en "plastfärg/dispersion" på den brunna ytan. för att hindra den brunna ytan att sno vattnet från det nya skiktet.
 
É
Jag fick svar från Finja nu. Lite luddigt svar kan jag tycka. Men verkar egentligen ok kring härdning/torkning och att det mest är att det riskerar bli smuts.

”Finns ingen egentlig tidsgräns, man brukar vilja ha på ett färdigt skikt så man inte får sämre vidhäftning pga av smuts och annan påväxt.”
 
N
Jag måste nog vara lite korkad då jag inte förstår frågeställningen ni har ovan.
Vad ska ni putsa på?
Så kan jag ge svaret på hur ni grundar, jobbar som murare.
 
Redigerat:
É
Jag antar du menar min fråga eftersom det andra är gammalt. Jag ska putsa på Finjas isolerblock exakt (leca/lättklinker). Utsida vägg under mark innan isodränskivor sätts upp ska bara grundas, och ovanför mark grundning + nån enkel puts. Och insida ska också grundas + putsas och nätas så att väggen blir tillräckligt stark, enligt anvisningarna.

Finja har anvisningar om hur man grundar; grundingsbruk A eller överblivet murbruk exakt. Men fråga gällde hur viktigt det var med tiden.
 
N
Ok har inte lusläst, dock kan man alltid/oftast köra dagen efter.
Men utveckla gärna då jag inte lusläst allt.
Herregud vilken lång tråd, men TS imponerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.