40 072 läst · 86 svar
40k läst
86 svar
Spräckkilarna är mina bästa vänner
Jag hittade denna trevliga tråden och tänkte bidra med lite bilder från dagens äventyr (ett av många spräckäventyr):
Spräckar bara stenar som min 9ton grävmaskin inte orkar med. Kör med en äldre, men större SDSMAX Hitli och 20mm kilar i första hand. Jag har även någre 32mm kilar som jag mest använt i fast berg med en pionjär. Kilar i fast berg är ingen höjdare egentligen, men det beror väl iof lite på vad man vill göra.......
Svårt att uppskatta storlek på "dagens sten", men skulle tro att stenen var runt 4-6 ton från början. Jag fuskade lite då jag bara hade 4 20mm kilar och körde bara på ena sidan. Helllre köra tätare på "en sida" och riskera att sprickan inte går som man vill än att köra för glest mellan kilarna och inte få en spräckning alls!
Det sprack fint!
Nu hade man två delar som fortfarande var svåra att hantera med maskinen, även om det gick att "släpa runt".
Även på de två nya blocken "fuskade" jag och körde bara me 3 kilar:
Det ena sprack fint, men missade lite på det andra och pga "fusket" så sprack bara en liten bit bort. Så det på det blocket blev det fyra nya hål:
...och då sprack det fint:
...och när det rammlade isär så missade det precis min hilti!
....nu gick de fint att lyfta bort, även om jag gissar att de största bitarna nog var närmare 2t fortfrande,
Någon har säkert tänkt på detta tidigare, men jag har inte sett det så jag får passa på att tippsa om en liten modifikation jag gjort som underlättar enormt för mig. Några enkla metalbleck som är lika breda som kilarna, typ 1mm tjocka och så kan man välja att köra med 1-3 på varje sida.
Jag använder inte dessa i början, men så snart sprickan dyker upp så försöker jag "lämna" en kil och slå ner kilarna brevid. Då kan jag plocka upp kilen och sätta dit metalblecken och när jag sedan slår ner den kilen (vilket nu är enkelt då sprickan redan finns) så får jag en mycket större spricka vilket underlättar enormt när man slipper hamna i scenariot med fullt nedslagna kilar och en spricka, men stenen "släpper" ändå inte.
Spräckar bara stenar som min 9ton grävmaskin inte orkar med. Kör med en äldre, men större SDSMAX Hitli och 20mm kilar i första hand. Jag har även någre 32mm kilar som jag mest använt i fast berg med en pionjär. Kilar i fast berg är ingen höjdare egentligen, men det beror väl iof lite på vad man vill göra.......
Svårt att uppskatta storlek på "dagens sten", men skulle tro att stenen var runt 4-6 ton från början. Jag fuskade lite då jag bara hade 4 20mm kilar och körde bara på ena sidan. Helllre köra tätare på "en sida" och riskera att sprickan inte går som man vill än att köra för glest mellan kilarna och inte få en spräckning alls!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sprack fint!
Logga in
Skapa konto
Nu hade man två delar som fortfarande var svåra att hantera med maskinen, även om det gick att "släpa runt".
Logga in
Skapa konto
Även på de två nya blocken "fuskade" jag och körde bara me 3 kilar:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ena sprack fint, men missade lite på det andra och pga "fusket" så sprack bara en liten bit bort. Så det på det blocket blev det fyra nya hål:
Logga in
Skapa konto
...och då sprack det fint:
Logga in
Skapa konto
...och när det rammlade isär så missade det precis min hilti!
Logga in
Skapa konto
....nu gick de fint att lyfta bort, även om jag gissar att de största bitarna nog var närmare 2t fortfrande,
Någon har säkert tänkt på detta tidigare, men jag har inte sett det så jag får passa på att tippsa om en liten modifikation jag gjort som underlättar enormt för mig. Några enkla metalbleck som är lika breda som kilarna, typ 1mm tjocka och så kan man välja att köra med 1-3 på varje sida.
Jag använder inte dessa i början, men så snart sprickan dyker upp så försöker jag "lämna" en kil och slå ner kilarna brevid. Då kan jag plocka upp kilen och sätta dit metalblecken och när jag sedan slår ner den kilen (vilket nu är enkelt då sprickan redan finns) så får jag en mycket större spricka vilket underlättar enormt när man slipper hamna i scenariot med fullt nedslagna kilar och en spricka, men stenen "släpper" ändå inte.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Just det där när stenen inte vill spricka isär, detvhsr jag en annan lösning på. Jag använder järnspettet. Med att väkriktat hugg med detta så faller stenen isär. Det är ju inte mycket som behövs när den väl har spruckit...
Tänkte kapa tråden då det känns passande. Har tänkt försöka mig på att spräcka några stentoppar med spräckkilar som jag haft liggandes bra länge. Har aldrig provat på det förut och några frågor som jag hoppas någon mer erfaren kan svara på.
1) Vilken storlek på borr ska jag använda? Vet inte vilken storlek som kilarna klassas som. När jag mäter kilarna på det bredaste stället är de ca 22mm. På andra hållet är de ca 18 mm. Men jag har inte sett några kliar som är 22 och alla här pratar om 20mm hål/kliar (om det inte är en helt annan dimension som användas). Så frågan är är det 22mm borr jag ska ha eller 20mm. Hur stora är era 20mm kilar?
2) Sen undrar jag lite hur man ska tänka när det gäller placering av kilarna i stenen. Ska man borra uppifrån och dela stenen/toppen på mitten (vågrätt/”skiva” den) eller sätta kilarna på sidorna så att toppen knäcks av med en vågrätt/45 graders ”snitt”? Alltså som att toppa av ett ägg, om det där blev förståeligt?
3) Topparna på stenarna står upp ca 40-50 cm ovanför mark och de är ca 50-70 cm breda/diameter. Måste man gräva bort mark runt omkring dem och frilägga dem mer eller kommer de knäckas ändå? I så fall hur mycket mark ska bort för att det ska bli bra?
1) Vilken storlek på borr ska jag använda? Vet inte vilken storlek som kilarna klassas som. När jag mäter kilarna på det bredaste stället är de ca 22mm. På andra hållet är de ca 18 mm. Men jag har inte sett några kliar som är 22 och alla här pratar om 20mm hål/kliar (om det inte är en helt annan dimension som användas). Så frågan är är det 22mm borr jag ska ha eller 20mm. Hur stora är era 20mm kilar?
2) Sen undrar jag lite hur man ska tänka när det gäller placering av kilarna i stenen. Ska man borra uppifrån och dela stenen/toppen på mitten (vågrätt/”skiva” den) eller sätta kilarna på sidorna så att toppen knäcks av med en vågrätt/45 graders ”snitt”? Alltså som att toppa av ett ägg, om det där blev förståeligt?
3) Topparna på stenarna står upp ca 40-50 cm ovanför mark och de är ca 50-70 cm breda/diameter. Måste man gräva bort mark runt omkring dem och frilägga dem mer eller kommer de knäckas ändå? I så fall hur mycket mark ska bort för att det ska bli bra?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min erfarenhet är inte jättestor men du ska nog ha 20 mm borr då man sätter klämmorna i hålet först med kilen redo. Sen spräcker dom 20 mm hålet med sina 22 mm.K Kehan skrev:Tänkte kapa tråden då det känns passande. Har tänkt försöka mig på att spräcka några stentoppar med spräckkilar som jag haft liggandes bra länge. Har aldrig provat på det förut och några frågor som jag hoppas någon mer erfaren kan svara på.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Ska du kippa av dem får du borra horisontellt så beroende hur mycket du ska ha kvar så får du gräva ut lite för att komma åt.
Satsa på bra borr. Jag har köpt på Swedol med 2 skär, 4 skär finns också. Tänk på att ha flera borr för att inte tappa skärpan när dem blir varma.
Du kommer bli så glad när du hör krackljudet första gången!
Gräv runt stenarna mer så du ser hur de är formade, har du tur finns det nån naturlig svaghet du kan utnyttja.
Ja, jag skulle säga att du ska ner ungefär 15-20 cm under tänkt nivå på marken. Minst. Du behöver borra horisontellt för att ta av toppen på stenen. Om du försöker borra rakt ner kommer det inte att spricka om det inte är en rätt liten sten och då har du kört fast.
Köp inte Julas. Personligen tycker jag att de billiga från Bauhaus är väldigt prisvärda. Har inte testat de på Biltema dock.K Kehan skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 925 inlägg
Testade skillnad i somras nella Biltema 20 mm borr för dryga hundringen kontra en hilti 20 mm värsting för 2000 nånting plus moms å resultatet var att hilti som behöver dammsugare var slut efter ca 25 st 20 cm hål medans biltemas höll ca 30 innan den var kasseringsklar.
Förväntade mig verkligen en större skillnad för den slanten.
Förväntade mig verkligen en större skillnad för den slanten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
J-vla sten! Den var för tung men kilarna gjorde jobbet.
Men nästa sten hade en annan struktur så de sprack tvärs kilarna så det fick bli en extra kil.
Logga in
Skapa konto
Men nästa sten hade en annan struktur så de sprack tvärs kilarna så det fick bli en extra kil.
Logga in
Skapa konto
Jag har spräckt groteskt mycket sten med mina 16mm spräckkilar som jag köpte från wish eller Aliexpress i förra året. Kör med SDS+ borr från Biltema, jag har inte så mycket att jämföra med men tycker att dom fungerar bra. Grovt uppskattat så skulle jag nog säga att en borr håller någonstans mellan 30-40 hål om man tänker på att låta dom svalna mellan varven.
Klart nöjd, numera ser jag inte stenar som ett hinder
Klart nöjd, numera ser jag inte stenar som ett hinder
@TVRS kilar är verkligen underskattat i friliggande sten, kör själv med 20 och 34 mm kilar när ja inte känner för att spränga