40 072 läst · 86 svar
40k läst
86 svar
Spräckkilarna är mina bästa vänner
Jag använder inte varken fett eller olja som smörjning i mina kilar utan en remsa lumppapp. Alltså sån papp som man lägger under tex parkettgolv. Det blir inte ens blanka glidmärken på kilarna. Rekommenderas!
Biltemas 20 mm SDS Max verkar bättre än Julas, samma pris 129.-.
Biltemas 20 mm SDS Max verkar bättre än Julas, samma pris 129.-.
Jag har spräckt riktigt mycket sten i torpargrund, jag körde slut på 3st billiga Jula maskiner och ett tiotal borrar. Svenska 20mm kilar som jag slipade helt släta på glidytorna med 180 papper på stor bandslip, Bosch 400mm långa borrar.
Det jag upplevde var att kilarna skar i varandra ganska fort om man inte gör rent och smörjer igen mellan varje hål om man har fått in borrdamm i fettet.
Däremot tyckte jag att borrarna höll mycket längre med kylning hela tiden, kanske upp till 4-5 gånger längre än utan där jag fick en hel del skär som lossnade efter några hål. Men dom flesta gick sönder när man råkar borra igenom en sten som inte är slät på undersidan.
Jag satte på ett långt rör på borrhammaren och tejpade fast knappen, då kan man stå och dricka öl medans maskinen jobbar Egenvikten på maskinen var ganska lagom tryck nedåt.
Det jag upplevde var att kilarna skar i varandra ganska fort om man inte gör rent och smörjer igen mellan varje hål om man har fått in borrdamm i fettet.
Däremot tyckte jag att borrarna höll mycket längre med kylning hela tiden, kanske upp till 4-5 gånger längre än utan där jag fick en hel del skär som lossnade efter några hål. Men dom flesta gick sönder när man råkar borra igenom en sten som inte är slät på undersidan.
Jag satte på ett långt rör på borrhammaren och tejpade fast knappen, då kan man stå och dricka öl medans maskinen jobbar Egenvikten på maskinen var ganska lagom tryck nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Biltemas sds-max går inte att vässa med en plattfil, sen tappar vissa skäret snabbt pga ojämn kvalitet på lödningen.H hyggabus skrev:
Om du hinner dricka öl medans maskinen borrar då måste du ha jävligt slöa borr...Gimp skrev:Jag har spräckt riktigt mycket sten i torpargrund, jag körde slut på 3st billiga Jula maskiner och ett tiotal borrar. Svenska 20mm kilar som jag slipade helt släta på glidytorna med 180 papper på stor bandslip, Bosch 400mm långa borrar.
[bild]
Och om du har kört sönder tre jula borr maskiner på ett 10 tal borr så måste du ha druckit ett antal öl för mycket.
20mm borr med 5J Jula maskin gick inte fortare i vissa stenar, dom fick man köra ganska många kilar i också, så dom var hårda.
Men ja, det tog lite tid.
Sen körde jag vatten hela tiden som stänkte så man vill inte stå för nära.
Maskinerna slutade slå till slut, jag tror att dom blev så slitna att kammaren inte längre tätade så kolven bara ramlade ner, ibland kunde man få dom att börja slå igen om man tryckte ner i botten och liksom hämtade upp den försiktigt, sen när dom var varma funkade det ett gäng hål till.
Riktig maskin och borr gjord för sten hade ju självklart gått mycket smidigare, men det var ju bara några stenar, sen några till, några till, osv.....
Maskinerna slutade slå till slut, jag tror att dom blev så slitna att kammaren inte längre tätade så kolven bara ramlade ner, ibland kunde man få dom att börja slå igen om man tryckte ner i botten och liksom hämtade upp den försiktigt, sen när dom var varma funkade det ett gäng hål till.
Riktig maskin och borr gjord för sten hade ju självklart gått mycket smidigare, men det var ju bara några stenar, sen några till, några till, osv.....
Att smörja med vatten gör att stenmjölet blir en smet och slöar borret snabbt. Enda vettiga sättet är att ha något som suger bort stenmjölet för borret inte skall bli varmt. Riktiga bergborr kyls genom att luft sprutas genom borret och blåser bort allt stenmjöl.Gimp skrev:20mm borr med 5J Jula maskin gick inte fortare i vissa stenar, dom fick man köra ganska många kilar i också, så dom var hårda.
Precis, riktiga grejer är ju bäst, men med ganska bra flöde på vattnet upplevde jag inte att det blev något problem med att den vart slö speciellt fort. Sen inbillar jag mig att en Hilti 5J är lite skillnad mot Meec 5J.R RapidSledge skrev:
Äntligen klar med stenen som kanske var i största laget. Vädret har ju inte varit på min sida.
Jag grävde ned rätt mycket sten så att jorden som jag grävde upp skulle räcka till ny gräsmatta.
Det blev en del stenar över också.
Sedan skydd för gräset att återhämta sig innan roboten får arbeta på sin nya yta.
Inga nya spräckningsr förrän tidigast om två helger. Det är dock bra träningspass.
Sonen på 13 år var med denna gången, en spräckning orkade han med innan han gick is till datorspelandet igen. Men nu vet han i alla fall hur man gör.
Jag grävde ned rätt mycket sten så att jorden som jag grävde upp skulle räcka till ny gräsmatta.
Logga in
Skapa konto
Det blev en del stenar över också.
Logga in
Skapa konto
Sedan skydd för gräset att återhämta sig innan roboten får arbeta på sin nya yta.
Logga in
Skapa konto
Inga nya spräckningsr förrän tidigast om två helger. Det är dock bra träningspass.
Sonen på 13 år var med denna gången, en spräckning orkade han med innan han gick is till datorspelandet igen. Men nu vet han i alla fall hur man gör.
Tror det kan finnas en viss risk att de gömda stenarna så småningom kryper upp ur marken och börjar jäklas med roboten igen.
https://studentportal.gu.se/digitalAssets/1347/1347845_b142.pdf
https://studentportal.gu.se/digitalAssets/1347/1347845_b142.pdf
Visst är det så. Men jag tar tag i det då. Jag har många stenar som kryper upp ur marken på tomten, men jag fyller löpande på med ny jord.
Särskilt där jag har sork så gräver de runt stenarna och dränerar marken vilket gör att de kryper uppåt rätt snabbt.
Särskilt där jag har sork så gräver de runt stenarna och dränerar marken vilket gör att de kryper uppåt rätt snabbt.
Ni som beställde era spräckkilar från Aliexpress kring den 7 sep, har leveransen kommit fram än? Jag väntar otåligt på mina fortfarande, beställde vid samma tidpunkt.
Variationen beror oftast på hur snabba PostNord är på att hantera de enskilda paketen. Hamnar de långt ner i en hög med paket kan det dröja. Rekordet är att det tog tre veckor från det att paketet var i Sverige till dess jag fick en avisering av PostNord.