Då är ytterligare en sten söndervärmd.
Ett borrhål + värme = 6 st bitar.
Stenspräckning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tommy Grankäll
  • Laddar…
Jaha, det här var ju mycket intressant. Men, berget jag ska spräcka är ganska flackt, och även om det är stora stenar som spräckts så är det berg jag ska spräcka, och lite längre, kanske 4-5 meter långt. Vad tror ni, skulle det kunna funka med en sådan här metod? Bifogar en bild, det är den vänstra orangea markeringen där berget behöver sänkas ca 50cm.
 
  • 20120603_212028_th1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KungAnka skrev:
Att det står Hilti på den betyder att den håller länge, är ergonomisk att jobba med och kan inbringa massa pengar på Tradera, inte att den kan borra stora hål. Slagkraften, anges Joule, och antalet slag per minut är avgörande. Julas 1500 wattare slår med 4 Joule, en Hilti TE6 bara med 2, trots att en begagnad TE6 kostar 3ggr så mycket som Julas gör ny.
AHA, det förklarar ett och annat. Jag köpte en 1500wattare på jula för ett par år sedan, tyckte den funkade helt ok för ett stort engångsjobb jag hade. Tipsade min svåger som köpte en likadan när han skulle spräcka bort en sten i stugan. Då kom en av hans polare dragandes med en hilti för att visa var skåpet skulle stå. Hiltin tog ganska precis dubbla tiden på sig jämfört med julas meec+. Jag sa att den där hiltin är utsliten, men så kanske inte var fallet då... :eek:
 
Hur djupa hål ska man göra? Jag ska anlägga gräsmatta och hittade en sten på 0,5x1m kanske 0,5m djup precis under marknivån. Har redan haft grävare här som planat av och vill inte köra hit en igen.
 
Niteowl skrev:
Hur djupa hål ska man göra? Jag ska anlägga gräsmatta och hittade en sten på 0,5x1m kanske 0,5m djup precis under marknivån. Har redan haft grävare här som planat av och vill inte köra hit en igen.
Det beror lite på.
Den stenen tar enkelt bort med vanliga spräckkilar, finns att hyra/köpa på cramo t.ex., eller på nätet.
Borra med vanlig borrhammare och 20 mm borr och kör med 20mm spräckkilar, du borrar några cm djupare än den längden på kilen. Jag använt sådana kilar en del och det funkar finfint, och går snabbt.

Kör du med snigamit är det bästa att borra till 80% av stenens tjocklek (har jag läst).
Jag har precis idag borrat åtmistone 50 hål för detta, 32mm dia och 400-800mm djupt. Har inte laddat med snigamit än, kommer i em.

Mvh Thomas
 
Jula rear sin 1500 watt borrhammare just nu. 449:- för grundkit, 99:- för extra borrar.
 
Vad är den största borren för sten som går att köpa till den för vettiga pengar? Behöver 25-30mm för att borra i sten med, ska bara ha en 10 hål så det behöver inte va nån värsting.
 
Investera i en värmestav, se mina inlägg om detta.
Du behöver bara borra diameter 16mm borrlängd 375-400mm, det är billiga SDS borrar på Jula eller Biltema c:a 100 kr/st.
Värmestaven (dia 14mm) har jag kortat ner från 600mm till den nya staven som är 375mm lång, det fungerar alldeles utmärkt.
Jag har också en Meec-hammarborr från Jula, snabbt att borra 16mm hål.
Däremot ett skitjobb att borra dia 24mm (vilket jag gjorde förut), än värre om man skall borra större hål än det.
 
  • Gilla
Tommy Grankäll
  • Laddar…
ullberg
Ufons skrev:
Investera i en värmestav, se mina inlägg om detta.
Du behöver bara borra diameter 16mm borrlängd 375-400mm, det är billiga SDS borrar på Jula eller Biltema c:a 100 kr/st.
Värmestaven (dia 14mm) har jag kortat ner från 600mm till den nya staven som är 375mm lång, det fungerar alldeles utmärkt.
Jag har också en Meec-hammarborr från Jula, snabbt att borra 16mm hål.
Däremot ett skitjobb att borra dia 24mm (vilket jag gjorde förut), än värre om man skall borra större hål än det.
Är det 375 staven som EVT tillverkar numer, eller är ditt byte ett hemmahack? om det funkar bra även med den längden låter det toppen, för över 400mm borrar är klart svårare att få tag i till vettiga pengar. Tror det är dags för mig att ringa och beställa en sån där stav.

/U
 
  • Gilla
Tommy Grankäll
  • Laddar…
Här kommer en filmsnutt på en sten som jag värmt i 35min med värmestaven, sprickor visar sig i stenen åt flera håll.
Bara att slå ner en spetsig huggmejsel i hålet, och så har man stenen i ett flertal bitar.
Film: Stenspräckning

Värmestaven är totalt överlägsen alla andra metoder en hemmaspräckare kan använda,
snigamit, spräckkilar, krutanordningar m.m (dessa metoder kräver i regel grövre borrhål, jobbigt)
Helt odramatiskt och riskfritt spräcker man ner stenar, dessutom med enkla/billiga borrningar med dia 16mm borr.
Jag har spräckt sönder stenar som varit från 1,5x1,5x1,5m, och i alla storlekar neråt.
Enkelt, billigt, riskfritt.
Värmestaven verkar hålla hur länge som helst.
Vill någon skaffa en värmestav, kolla på tidigare inlägg där finns min leverantör av staven.
Om ni köper en värmestav, kontakta mig för info på användningen.
Mail: stenstav@tewar.se
Det finns en risk för överhettning av värmestaven, detta om man borrar igenom en sten så att staven går ner i marken en bit.
Den del som då är i marken går upp i för hög temperatur då marken isolerar.
Det blir ingen kylning av staven om den är i marken.
Jag har förstört en stav på detta vis, men gör man rätt håller den otroligt länge.
Jag har värmt flera hundratals med timmar med min stav.
( I fria luften eller i stenen får staven tillräcklig kylning för att hålla)
Mail för info: stenstav@tewar.se
Film: [video]www.tewar.se/stenstav/sten.mp4[/video]

Film: Stenspräckning
 
  • Gilla
Härryda2015 och 4 till
  • Laddar…
Jag överhettade min stav så att den pajade, dessutom har jag värmt med 600mm staven i 375-400 mm borrhål.
(Hade borrat sönder mina längre borrar)
Detta fungerade också bra, vilket gjorde att jag pratade med Värmeteknik här i Gävle och lät dem göra en 400mm stav åt mig.
600mm staven är på 1600w, 400mm staven på 1200w.
Det räcker med en stav på 400mm (fria längden nedanför kopplingsdosan c:a 375mm)
Då stämmer det perfekt med de billiga SDS-borrarna som just brukar vara 375-400mm.
 
Hmm, om man tar en speed-heater och ställer på stenen en timme eller två, spricker den då också, eller måste man borra hål? Jag menar, folk som grillar på berg borrar ju inga hål, men bergen lär spricka.
 
V
Ja det där med värmestaven var intressant! Effekt på staven? Hur gjorde du när du använde halogenrören?
 
V
Här kommer bilder på när jag sprängde med snigamit, funkade bra men lite dyrt och omständigt!
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340609244.836584.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1340609293.510020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1340609364.656217.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu hållit på med en riktigt stor sten som till större delen är under jord, från början borrade jag helt fel vilket resulterade i att stenen bara sprack men inte gick att kila isär. Nu har jag borrat mer på kanterna och då släpper stora stycken, då stenen säkert är på 4 kubik kommer det att krävas en del borrhål men jag tycker att värmestaven gör sitt jobb.

Ska bli roligt att testa den på stenar som ligger helt ovan jord :)
 
  • Gilla
Tommy Grankäll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.