39 057 läst · 199 svar
39k läst
199 svar
Spräcka berg med snigeldynamit
Jag tror att berget vi ser på bild är svårt att mejsla bort. Så har det i alla fall varit för mig när jag haft sådant där berg.
Jag skulle rekommendera borrning. Börja uppe och jobba nedåt, annars rinner borrkaxet från de övre hålen ner i de nedanför.
Jag skulle rekommendera borrning. Börja uppe och jobba nedåt, annars rinner borrkaxet från de övre hålen ner i de nedanför.
Jag svarade i https://www.byggahus.se/forum/threads/spraecka-berg-med-snigeldynamit.428747/page-11#post-4744477É ÉlPon skrev:
Men ja. Det ska du. Det är dessutom viktigt att planera håltagningen så att den samverkar. Försök inte med bara några få hål.
Är detta lika viktigt med Darda? Är ju inte så att man måste vänta 1-2 dagar för komplettering. Spricker det ändå inte bara mellan 2 hål?EddieHansson skrev:
Jag har läst man brukar säga 10 ggr håldiametern i hålavstånd. Kör jag på 45 mm hål blir det hela 45 cm mellan hålen
Redigerat:
Spricker det inte är det bara borra fler hål. Spänningen från de existerande hålen ligger kvar om du inte tar bort snigeldynamiten.É ÉlPon skrev:
Ok ja här blir det ju ingen spänning i flera hål samtidigt med darda. Därav kanske inte många hål behövs samtidigt. Det med 10x diametern kanske inte funkar då heller. Men det märker jag väl, samt kan fråga uthyraren. De mesta tipsen gäller ju annars snigeldynamit, som även denna tråden…
Ja detta är en snigel tråd!É ÉlPon skrev:
Darda säger du. Menar du hydraulisk stenspräckning? Då spelar det inte så stor roll att förborra massa hål. Jag trodde först att det var ett märke av snigeldynamit... Sorry.É ÉlPon skrev:
Har inte någon egen erfarenhet av det tyvärr.
Det är viktigt i en aspeketen att du måste tänka hur du vill trycket ska verka. Men det gäller det hål du har dardan i. Jag hade borrat 1 hål, darda, borra nytt hål, darda. Risken är att du annars borrar massa hål där du sedan inte vill ha dom.É ÉlPon skrev:
Ni som tagit bort lite större mängd berg, har det varit fritt fram lämna dessa någonstans för er? En sprängare i samma område som mig sa att nya regler gör att man är tvungen ta bergprov innan man kan lämna berget någonstans.
Han var tvungen göra samma sak så det är väl så, men undrar om nån här har erfarenhet av det.
Han var tvungen göra samma sak så det är väl så, men undrar om nån här har erfarenhet av det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lämnar med släp gratis på återvinningen...É ÉlPon skrev:Ni som tagit bort lite större mängd berg, har det varit fritt fram lämna dessa någonstans för er? En sprängare i samma område som mig sa att nya regler gör att man är tvungen ta bergprov innan man kan lämna berget någonstans.
[bild]