Intressant diskussion! För min del som ska göra lite åt gången och dessutom har ”ruttet berg” som spricker väldigt enkelt och i ganska beskedliga fraktioner låter det som att jag kan komma långt med kilar.

Ser att den rekommenderade maskinen går på 10 000kr dock - räcker inte de maskiner i kit som finns på stenspräckning.se?

É ÉlPon skrev:
Jag tänker att borrhålen ska ju ändå göras, så det var tiden ned darda jag tänkte på. Men du kanske pratade borrtid ändå för att man måste göra större hål jämfört med snigel vilket är jobbigare?
20000kr för snigeldynanit jämfört med tre dagars darda. Nackdelen att man kanske inte kan ta allt med darda i ett svep.

Men ska man hyra borr för 15-20000kr och sen snigeldynamit/darda för 20000kr så är man alltså uppe i 40000kr plus förlorad arbetsinkomst då man inte bara hyr en kväll/helg. Kanske inte är värt det mot det dubbla pris att nån annan gör det.
Jag skulle vilja påstå (utan mer en amatörkunskap) att man behöver mindre antak hål för dardan än för snigel. 3 dagar med Darda skulle jag säga att man hinner mycket på.

Glöm inte gräva upp och forsla bort stenen också.

D DerPontus skrev:
Intressant diskussion! För min del som ska göra lite åt gången och dessutom har ”ruttet berg” som spricker väldigt enkelt och i ganska beskedliga fraktioner låter det som att jag kan komma långt med kilar.

Ser att den rekommenderade maskinen går på 10 000kr dock - räcker inte de maskiner i kit som finns på stenspräckning.se?
Är det sprickor i berget och det är ganska enkelt att få lös så är min erfarenhet att en bilmaskin är bättre än borr och kilar. kilar funkar perfekt när det är solid material och du får spänningen från kilarna att spräcka stenen. Är stenen redan försvagad så kommer det bara bli små bitar eller att stenen inte spricker som du tänkt. Jag hyrde en Hilti 1000-AVR maskin och gjorde stor åverkan på ett berg som var "ganska" sprucket. Det finns ju kraftigare maskiner också :)

• Gilla
DerPontus
  • Laddar…
É
Låter ju trevligt om man kunde slippa hålla på med snigel och har man tur är det inte ens dyrare, men är osäker på hyrpris.

ja forsla bort ingick varken vid snigel eller i det dubbla priset där man lejer bort.

É ÉlPon skrev:
Låter ju trevligt om man kunde slippa hålla på med snigel och har man tur är det inte ens dyrare, men är osäker på hyrpris.

ja forsla bort ingick varken vid snigel eller i det dubbla priset där man lejer bort.
Ok, då är det lika i alla alternativen. Darda/Snigel är ett lättare beslut imo, alltså det spelar kanske ingen super stor roll. Men borrandet är det som är jobbigt, det är ett fysiskt helvete med stora grejer :) Det är nog där du ska lägga ner tanke verksamheten - Hur många hål, vilken dimension, knepiga vinklar, handhållen/rigg etc.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D DerPontus skrev:

Jag köpte dera 19j maskin Kina men det finns inget slirskydd på den så är man inte rädd för blåmärken på händer och bena så går det men jobbig att borra med.;)

Ingen hitt när det blir klent resultat med snigedynamit.

• Bild på en bergssprängning med synliga borrade hål och sprängkapslar, begränsat sprängresultat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul minigrävare med märkningen "RHINOCEROS" parkerad framför en vitbeklädd byggnad under renovering.
    Skapa konto
H
Tråkigt när det inte spricker.

här är det 5 dagar emellan.

• Markarbete vid natt med rosa markeringar på grå yta, grävmaskin i bakgrunden och vit skåpbil.
    Skapa konto
  • En hög av stora, oregelbundna stenar på jordig mark vid en byggarbetsplats, bild taget dagtid.
    Skapa konto
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Vad hände ? var det dålig snigel ? eller vad gick fel?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad hände ? var det dålig snigel ? eller vad gick fel?
Misstänker att det var för kallt men vet faktiskt inte.Var bökigt att blanda denna gång för fick blanda väldigt länge för att det skulle flyta men då stelnade det väldigt snabbt så som bäst fylla 2 hål efter det gick det inte hälla något mera.

H
V växelventil skrev:
Misstänker att det var för kallt men vet faktiskt inte.Var bökigt att blanda denna gång för fick blanda väldigt länge för att det skulle flyta men då stelnade det väldigt snabbt så som bäst fylla 2 hål efter det gick det inte hälla något mera.
typ använde du?

H Hallerudsbo skrev:
typ använde du?
Bendoff och fungerade skapligt i fjol.Körde norska begsplit först men fick max 2-3 milimetersprickor. Kan vara mitt berg som är extra hårt men fungerar bra med kilar.

H
Bendoff har jag aldrig fått till.
Det härdar innan man får det ur hinken.

det som har varit bäst för mig är splitstar det har kommit kanon fort.
Borra och tömde i sen stod jag och borra vidare och mellan borr hålen så hörde du hur det knaka i berget där man tömde i tidigare.
12-24 timmar så var det fullt sprucket.

sino crack körde jag sist nu.
Tog lite längre tid men det gick

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Bendoff har jag aldrig fått till.
Det härdar innan man får det ur hinken.

det som har varit bäst för mig är splitstar det har kommit kanon fort.
Borra och tömde i sen stod jag och borra vidare och mellan borr hålen så hörde du hur det knaka i berget där man tömde i tidigare.
12-24 timmar så var det fullt sprucket.

sino crack körde jag sist nu.
Tog lite längre tid men det gick
Låter bra.funderar om jag ska testa HME finska snigedynamit men är inte jättesugen om inte det heller skulle fungera.Tycker det är lite konstigt vilken mängd vatten som ska blandas i.Bendoff 10kg= 2L vatten. Bergsplitt 5kg= 1.5L vatten.Gick hur lätt som helst att blanda bergsplitt men urdålig resultat.

H
V växelventil skrev:
Låter bra.funderar om jag ska testa HME finska snigedynamit men är inte jättesugen om inte det heller skulle fungera.Tycker det är lite konstigt vilken mängd vatten som ska blandas i.Bendoff 10kg= 2L vatten. Bergsplitt 5kg= 1.5L vatten.Gick hur lätt som helst att blanda bergsplitt men urdålig resultat.
crack Max du tänker på?
Den har jag kört.
Fungera den.
Jag har alltid blanda 1,5 liter vatten.
Någon är 1,4 men jag har bara haft en pet flaska som jag fyllt upp och blanda.

bergsplitt har jag dock aldrig testat.

Synd jag inte har något kvar av splitstaren kunde du fått testa den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.