49 462 läst · 349 svar
49k läst
349 svar
Spottar i tak, en modefluga?
spikplanka skrev:
Jag tror inte det blir så.Alfredo skrev:Att även andra system har brister är ett dåligt argument för att acceptera brister man kan undvika.
Jag tror de flesta har större förståelse för att det blir konsekvenser om Apple packar ihop och man nyttjar deras prylar än vad de har förståelse för att en dimmertillverkares frånfälle kan påverka möjligheterna att nyttja en dimmer fullt ut.
Jag hade kunnat sälja en vriddimmer för nästan samma pris. Beroende på vilken typ jag installerat kan den inte heller konfigureras om. Därmemot följer det med ett smart system med Plejd på köpet. Skulle det haverera så går det att dimra ändå.
Skulle man byta lampa och Plejd har lagt ner kan man byta pucken precis som man hade kunnat göra med en vanlig Vadsbo/eltako eller vriddimmer.
Det känns som ni överanalyserar det hela
Spottar används (enligt mig) för att belysa vissa speciella saker/ställen.. inte som allmän belysning. De ger ett bra ljus allmänt alltså.. inge fel så.. men det är ingen mysfaktor - bara ljusfaktor.
Många har fått för sig att sätta dem i fönster t ex och det ger ett bra ljus som i många fall går att justera i styrka osv (vilket har sina fördelar).. men det blir ganska "stelt".. ljuskällan i sig syns ju inte / visar ingen personlighet (man står ju inte o tittar upp i en spot...) MEN å andra sidan har man plats med jättemycket grejer i fönstret för det är ingen lampa som "står o tar plats från blommor o saker" hehe.
Kan också finnas poänger att ha dem i vissa utrymmen.. som i badrummet (vi har några där, vi använder dem när vi städar. som elektrikern sa de är skitbra då.. man ser allt smuts och det gör man!).. klädkammaren är också bra.. (skåp/garderober osv).. också om man har väldigt lågt till tak!
Jag själv kommer att ploppa dit några i källartakets "lilla korridor".. då det räcker med att slå huvudet (för andra / jag är kort i rocken hehe) i rören som är där.. (lägre takhöjd).. i själva rummet i sig sen.. blir det andra lampor.. både i tak o fönster (har redan satt en 4 spottar som bänkbelysning).
Det är en hårfin avvägning av stelhet.. mysighet.. estetik.. bekvämlighet.. och tycke!
Men plus i kanten för att de ger många möjligheter..
Många har fått för sig att sätta dem i fönster t ex och det ger ett bra ljus som i många fall går att justera i styrka osv (vilket har sina fördelar).. men det blir ganska "stelt".. ljuskällan i sig syns ju inte / visar ingen personlighet (man står ju inte o tittar upp i en spot...) MEN å andra sidan har man plats med jättemycket grejer i fönstret för det är ingen lampa som "står o tar plats från blommor o saker" hehe.
Kan också finnas poänger att ha dem i vissa utrymmen.. som i badrummet (vi har några där, vi använder dem när vi städar. som elektrikern sa de är skitbra då.. man ser allt smuts och det gör man!).. klädkammaren är också bra.. (skåp/garderober osv).. också om man har väldigt lågt till tak!
Jag själv kommer att ploppa dit några i källartakets "lilla korridor".. då det räcker med att slå huvudet (för andra / jag är kort i rocken hehe) i rören som är där.. (lägre takhöjd).. i själva rummet i sig sen.. blir det andra lampor.. både i tak o fönster (har redan satt en 4 spottar som bänkbelysning).
Det är en hårfin avvägning av stelhet.. mysighet.. estetik.. bekvämlighet.. och tycke!
Men plus i kanten för att de ger många möjligheter..
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 826 inlägg
Man ska aldrig diskutera smak ... För egen del väljer jag det 9 gånger av 10 hellre än synliga taklampor som ofta är i vägen. Har spottar i alla rum där det går. Men måste såklart ha dimmer.K Kvast-Hilda skrev:Hej!
Håller på att bygga nytt hus och det är dags att bestämma angående elen. En grej jag klurar på är ifall jag ska sätta spottar i taket eller inte. Personligen tycker inte det är så värst snyggt med spottar men det kanske ger mervärde som jag inte tänkt på? Sen kanske det höjer värdet på huset den dagen jag vill sälja?
Någon som vill ge mig råd?
Vi har endast spottar i badrum och i en öppning in till vardagsrummet. Tycker det räcker så. Mycket roligare och personligare med fina lampor.K Kvast-Hilda skrev:Hej!
Håller på att bygga nytt hus och det är dags att bestämma angående elen. En grej jag klurar på är ifall jag ska sätta spottar i taket eller inte. Personligen tycker inte det är så värst snyggt med spottar men det kanske ger mervärde som jag inte tänkt på? Sen kanske det höjer värdet på huset den dagen jag vill sälja?
Satsa på det du tycker om, det är ju du/ni som ska bo där, den dag du ska sälja huset så kanske ändå köparen river ned taket.K Kvast-Hilda skrev:Hej!
Jag har själv spottar men inte smackat hela taket utan mer längs utvalda väggar där jag kan belysa vägg eller tavla.
Anlita någon duktig elektriker som kan belysning och be om en ljusberäkning i 3D det fixar de snabbt så du får en känsla hur det kommer se ut.