275 läst · 8 svar
275 läst
8 svar
Splitta inkommande fiber brf
Hej!
Vi är en liten förening med 6 lägenheter. Alla har inkommande fiber i vardera lägenhet. Samlingspunkten är i källaren i ett datarack/ patchpanel med 6 utgångar.
Vi behöver dock wifi i källaren då vi behöver lite olika tekniska lösningar som kräver uppkoppling.
Jag undrar hur man går tillväga för att splitta upp tex min fiber så det både finns en router i källaren och såklart uppe hos mig på enklaste möjliga sätt?
Vi vill helst undvika att behöva betala ett till abonnemang och jag kan offra mitt för föreningens skull / mvh Tomas
Vi är en liten förening med 6 lägenheter. Alla har inkommande fiber i vardera lägenhet. Samlingspunkten är i källaren i ett datarack/ patchpanel med 6 utgångar.
Vi behöver dock wifi i källaren då vi behöver lite olika tekniska lösningar som kräver uppkoppling.
Jag undrar hur man går tillväga för att splitta upp tex min fiber så det både finns en router i källaren och såklart uppe hos mig på enklaste möjliga sätt?
Vi vill helst undvika att behöva betala ett till abonnemang och jag kan offra mitt för föreningens skull / mvh Tomas
Är det en switch där som splittrar inkommande fiber till 6 andra som sen går upp till lägenheterna eller är det 6 inkommande fiber också?T TomasSchwarz skrev:
Om det är en fiber in och sen switch, äger/hanterar ni switchen?
Och vad finns i lägenheten?
Medlem
· Västernorrland
· 11 137 inlägg
Det är väl bara prata med leverantören?
Får jag fråga vad det är ni önskar koppla upp mot nätet och vet ni på ett ungefär hur mycket datatrafik ni faktiskt ska förbruka?T TomasSchwarz skrev:Hej!
Det kan finnas ett enklare och smidigare sätt än att du ska dela ditt nät dit vilket inte är troligt med att splitta din fiber.
T.ex. Kan du ladda ett Telenor Kontantkort som då är giltigt i 2 års tid för "Telematik" och ladda med t.ex. 500kr och då enligt nedan kostnader;
• 2,50 SEK per MB
• 0,59 SEK per sms
• 0,79 SEK startavgift röstsamtal
• 2,79 SEK per minut röstsamtal
Eller om det bara är datatrafik ni är ute efter går det att ladda ett kort som är giltigt i 2 år med 150GB för 725kr för dessa 2 år. Det räcker då för bägge sätten ovan att ni köper in en simpel SIM-korts router.
Om din lägenhetsfiber kan användas kan man sätta t.ex. en medieomvandlare i källaren där fiber kommer in och koppla in till patchpanel/ODF där din lägenhetsfiber ansluts, teknisk lösning.
Men som noterats beror det på vem som äger utrustning och vad man får göra. Och i flerfamiljshus bör man undvika "fixarlösningar".
Men som noterats beror det på vem som äger utrustning och vad man får göra. Och i flerfamiljshus bör man undvika "fixarlösningar".
Den enkla lösningen i detta fall låter som ett VLAN som isolerar den gemensamma utrustningen från ditt eget nätverk. Sedan sätter du en dedikerad AP på det Vlanet och ser till att bara exakt de mac-adresser som hör till den gemensamma utrustningen får ansluta till nätet.
Det skulle vara ännu bättre att ha en egen router för detta, men jag gissar att du inte får så många adresser från operatören att det går.
Ett annat alternativ är ju att ha en router som kan routa trafik till två interface och därmed separera detta fysiskt.
Det skulle vara ännu bättre att ha en egen router för detta, men jag gissar att du inte får så många adresser från operatören att det går.
Ett annat alternativ är ju att ha en router som kan routa trafik till två interface och därmed separera detta fysiskt.
Om det finns ett fiber-par (2st singel fibrer) så kan man byta till bidi sfp-moduler och på så sätt få en fiber över man kan mata ner en länk från lägenheten. Eller så drar man helt enkelt en kopparkabel ner till källaren från lägenheten.
Eller så omförhandlar man tjänsten så den inkluderar en fastighetsuppkoppling.
Eller så omförhandlar man tjänsten så den inkluderar en fastighetsuppkoppling.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Inkommande el, fiber och vatten vid pålad platta
Grund & Markarbeten -
Vågar man flytta inkommande fiber själv?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Ska verkligen inkommande fiber se ut så här?
Trasig inkommande fiberkabel!
flytta inkommande fiber
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
Populärt i forumet
-
Ersättning för avgrävd fiber?
Hjälp, förstår inte märkningen
Splitta inkommande fiber brf