D Dilato skrev:
Du mÄste tÀnka pÄ att vi icke-elektriker vanligtvis anvÀnder universalinstrument som kostar en tiondel av din Fluke spÀnningstestare.

GenomsnittsanvĂ€ndaren har ingen aning om det jag visade ovan, och tydligen inte du heller 😉 eftersom ditt dagliga anvĂ€ndande av ditt instrument har gjort att du glömt av hur andra instrument fungerar.đŸ€“
Haha ja det Ă€r inte mitt i-landsproblem😅
LÀste nu i efterhand att TS fick O.L nÀr han mÀtte mellan N och jord sÄ uppenbarligen saknas N

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har sett mÄnga Àldre hus som behöver fÄ detta framdraget, har man tur sÄ gÄr det relativt smidigt att dra genom befintliga plaströr.

Uppdatering. Skruvade ner uttaget och blev glatt överraskad att det satt en kabel i nollan.
Nedre höger

Eluttag med kablar, en blÄ kabel hÀnger löst bakom dosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev sedan snabbt besviken och tycker att elektrikern spelat mig ett spratt :) den blÄ kabeln satt bara lite snyggt i luften bakom dosan.

Bild pÄ en vÀggdosa med lösa kablar, dÀr en blÄ kabel hÀnger fritt utan att vara ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir till att ringa elektriker och se om det gÄr att dra fram nytt eller, som nÄgon tipsade i trÄden, göra om en av faserna till nolla i skÄpet och koppla spisen som 400 volt 2~

Tackar för allt engagemang och input pÄ vÀgen

• Ledsen
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Det var det jÀ**igaste jag sett.

"jajamensan, sitter nolla ansluten, bara att jacka in spisen" POFF 😠

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S Synekdoke skrev:
Uppdatering. Skruvade ner uttaget och blev glatt överraskad att det satt en kabel i nollan.
Nedre höger

[bild]

Blev sedan snabbt besviken och tycker att elektrikern spelat mig ett spratt :) den blÄ kabeln satt bara lite snyggt i luften bakom dosan.

[bild]

Blir till att ringa elektriker och se om det gÄr att dra fram nytt eller, som nÄgon tipsade i trÄden, göra om en av faserna till nolla i skÄpet och koppla spisen som 400 volt 2~

Tackar för allt engagemang och input pÄ vÀgen
Dom uttagen kommer alltid med fem anslutningskablar kopplade. Det var en udda dosa som sitter i vÀggen.

D Dilato skrev:
Det var det jÀ**igaste jag sett.

"jajamensan, sitter nolla ansluten, bara att jacka in spisen" POFF 😠
DÄ har man lÀrt sig till nÀsta gÄng att man alltid mÀter.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S Synekdoke skrev:
Jag har funderat över en sÄdan inkoppling ocksÄ en gÄng. Jag tror att uttaget levereras med kabelstumpar monterade pÄ stiften. Det stora felet som jag ser det Àr inte att det sitter en blÄ stump pÄ nollstiftet. Det stora felet Àr att nollan inte Àr ansluten. Jag antar att det blir sÄ nÀr nÄgon sÀtter ett perilexuttag över en dosa dÀr spisen tidigare var fast ansluten.

I andra Ànden av vÀrlden skulle det behövas ett Perilex med 3 faser och jord utan nolla, med en styrklack dÀr nollstiftet sitter för att undvika förvÀxlingar.
Jag har letat efter nÄgot liknande men det jag hittat Àr CEE utan nolla, men de Àr extremt ovanliga i Sverige vad jag förstÄtt, och blir lite för klumpiga för att fÄ plats bakom spisen.

Redigerat:
Fotografen Fotografen skrev:
I andra Ànden av vÀrlden skulle det behövas ett Perilex med 3 faser och jord utan nolla, med en styrklack dÀr nollstiftet sitter för att undvika förvÀxlingar.
Jag har letat efter nÄgot liknande men det jag hittat Àr CEE utan nolla, men de Àr extremt ovanliga i Sverige vad jag förstÄtt, och blir lite för klumpiga för att fÄ plats bakom spisen.
Det Àr vÀl ett övergÄende problem i och med att mÀngden spisar med 400V elementspÀnning minskar stadigt. Drar man fram för ett nytt spisuttag finns ju ingen orsak att inte dra fram nolla. Vill man ha möjligheten att sjÀlv kunna byta till valfri spis krÀvs nolla. Och dÄ kvarstÄr situationen att man vill sÀtta dit ett uttag dÀr spisen med 400 V elementspÀnning tidigare var fast ansluten. Visst skulle ett sÄdant uttag anvÀndas om det fanns. Men skulle behovet motivera att ta fram ett nytt uttag? Jag tycker inte det.

SÄ Àr det nog.

Spis pĂ„ plats. En trevlig elektriker drog fram ny matning pĂ„ 35 minuter med lite hjĂ€lp frĂ„n mig men skulle sĂ€ga att diskmedlet hjĂ€lpte honom mer. 👍

• Wow
J-banan
  • Laddar…
AnvÀnde elektrikern diskmedel istÀllet för riktigt glidmedel?

S Synekdoke skrev:
Spis pĂ„ plats. En trevlig elektriker drog fram ny matning pĂ„ 35 minuter med lite hjĂ€lp frĂ„n mig men skulle sĂ€ga att diskmedlet hjĂ€lpte honom mer. 👍
Vilken korkad elektriker, dÄ det finns bra och billigt glidmedel. En sak kan du vara rÀtt sÀker pÄ att nu behöver du aldrig fundera pÄ att byta dom ledningarna nÄgon mer gÄng, för det gÄr inte.

• Gilla
  • Ledsen
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.