Det ligger utanför mina elkunskaper från grundskolans fysiklektioner :) jag kör med vanlig multimeter men säkert samma effekt.

E elmont skrev:
Eftersom man redan en gång har dragit i spisledningen torde det inte vara nått stort problem.
Man knyter i dom g:a ledningarna och drar in nya med dom befintliga trådarna. Då gärna med en "medhjälpare" som matar in dom nya ledningarna.
Det går fortare att dra om alla trådar än att försöka dra in en till, så det brukar bli betydligt billigare att byta allt.
Ja. Lika bra att ersätta de 60 år gamla ledningar också tänker jag.

Att ledningarna är 60 år är i sig inga problem, dom har troligen inte ens nått halva sin livslängd.

E elmont skrev:
Att ledningarna är 60 år är i sig inga problem, dom har troligen inte ens nått halva sin livslängd.
Nej, det har du rätt i.

S Synekdoke skrev:
Ja. Jag misstänker det. Ska kika på uttaget men det lutar åt att ta hit en elektriker som får fixa med detta. Tycker det är konstigt att jag får 22 volt dock, om nollan saknas så borde jag väl inte få någon volt alls?
Tror det är väldigt dålig kontakt nånstans

J J-banan skrev:
Vi får se om det är en tråd framdragen. Ska säkra ur uttaget imorgon och skruva ner det och kika. Återkommer om det blir jag eller elektrikern som löser detta.

Magnus E K
Skulle det inte gå att få i en nolledare (funkade ej hos mig, 5x 2,5 kvadratmillimeter blev för mycket för det krökta röret) finns ju även tredje kopplingsalternativet efter att en av de tre fasledarna gjorts om till nolla (kräver omkoppling i centralen och tydlig märkning).

• Gilla
Synekdoke
  • Laddar…
J J-banan skrev:
En prob ansluten på bara fas, andra proben i luften, 23 v Ac
Kapacitiv koppling.
Multimeter med ansluten prob visar 23,6V AC; proben är placerad i ett grenuttag, medan den andra är i luften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En prob i fas, den andra i skyddsjord ( men dosan sitter i ett ojordat uttag )!
88 volt
Multimeter mäter spänning på grendosa; en prob ansluten i fas och den andra i skyddsjord. Display visar 87,6 volt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
S Synekdoke skrev:
Vi får se om det är en tråd framdragen. Ska säkra ur uttaget imorgon och skruva ner det och kika. Återkommer om det blir jag eller elektrikern som löser detta.
Borde vara det annars skulle det inte visa någon spänning

• Haha
Demmpa
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En prob ansluten på bara fas, andra proben i luften, 23 v Ac
Kapacitiv koppling.
Ja iof beror väl på vad man använder för instrumentet, om jag skulle mäta med min fluke skulle bara visa röd lampa ac och tjuta om det inte var en krets

Redigerat:
Det här illustrerar tydligt nackdelen med universalinstrument, man måste ha koll på vad man mäter och vilka felkällor som finns.

En spänningsprovare hade inte visat någon spänning.

Spännande😉 nog visar min mätare i LoZ läge ändå en bit över 4 volt AC i exakt samma konfiguration som i bilden ovan..🤔
Inte bra.
Edit
LoZ resistansen i mitt instrument verkar vara 180 kohm, lite för hög tycker jag.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Ja iof beror väl på vad man använder för instrumentet, om jag skulle mäta med min fluke skulle bara visa röd lampa ac och tjuta om det inte var en krets
Vilken Fluke?

D Dilato skrev:
Det här illustrerar tydligt nackdelen med universalinstrument, man måste ha koll på vad man mäter och vilka felkällor som finns.

En spänningsprovare hade inte visat någon spänning.

Spännande😉 nog visar min mätare i LoZ läge ändå en bit över 4 volt AC i exakt samma konfiguration som i bilden ovan..🤔
Inte bra.
Ja det tänkte jag inte på, jag använder alltid spänningsprovare😆

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vilken Fluke?
T150

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Ja det tänkte jag inte på, jag använder alltid spänningsprovare😆
Du måste tänka på att vi icke-elektriker vanligtvis använder universalinstrument som kostar en tiondel av din Fluke spänningstestare, andelen Svensson som äger en spänningstestare är låg.

Genomsnittsanvändaren har ingen aning om det jag visade ovan, och tydligen inte du heller 😉 eftersom ditt dagliga användande av ditt instrument har gjort att du glömt av hur andra instrument fungerar.🤓

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.