Har en spis med perilex 400 volt med vad det verkar 3 L men Ingen N. Vad jag än mäter så är det 400 volt och mellan jord och L kring 240.
Nu ska jag koppla in en ny spis men den kopplingaschema har inget alternativ utan nolla.
Kan jag koppla in den ändå och i sådant fall hur eller behöver jag ta hem en elektriker som drar fram en nolla?
Nu ska jag koppla in en ny spis men den kopplingaschema har inget alternativ utan nolla.
Kan jag koppla in den ändå och i sådant fall hur eller behöver jag ta hem en elektriker som drar fram en nolla?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du öppnat upp och fastställt att N saknasS Synekdoke skrev:Har en spis med perilex 400 volt med vad det verkar 3 L men Ingen N. Vad jag än mäter så är det 400 volt och mellan jord och L kring 240.
[bild][bild]
Jo, den behöver nolla. Hur ser det ut på väggen?
Nej, har inte kollat uttaget ännu. Ska se om det är framdraget. Kabeln till den gamla spisen och perilexkontakten har bara tre stift och jord. Uttaget har 4 stift och jord. Men om det är framdraget nolla får jag kolla.
Lätt att mäta utan attt ens öppna, en prob i nollan och en på någon fas så vet du om du får 230V.S Synekdoke skrev:
Sedan dubbelkollar du genom att mäta mellan nollan och jorden, ~0V och sedan resistansmätning någon ohm max mellan noll och jord.
Sitter N ledare ordentligt åtdragen? Får du 230v mellan faser och jord och 400v mellan faser?S Synekdoke skrev:
Det verkar, sorgligt nog, som att nollan saknas.
Elektriker får titta förbi dig i veckan troligtvis. Kan va lite bråkigt att tråda i en nolla från central utan å backa resten av kablarna men det är det som behövs om du ska koppla in spisen 😊S Synekdoke skrev:
Ja. Jag misstänker det. Ska kika på uttaget men det lutar åt att ta hit en elektriker som får fixa med detta. Tycker det är konstigt att jag får 22 volt dock, om nollan saknas så borde jag väl inte få någon volt alls?
Ja, huset är från slutet av 60-talet och det har hemmafixats hejvilt, nu ligger köket snett ovanför centralen i källaren så det kanske inte är helt omöjligt.RasmusR skrev:
Ett högohmigt mätinstrument ser kapacitivt kopplad spänning så det är inget konstigt, du vet sån där beröringsfri penna som indikerar spänning utan att man rör vid någon ledning.S Synekdoke skrev:
Eftersom man redan en gång har dragit i spisledningen torde det inte vara nått stort problem.
Man knyter i dom g:a ledningarna och drar in nya med dom befintliga trådarna. Då gärna med en "medhjälpare" som matar in dom nya ledningarna.
Det går fortare att dra om alla trådar än att försöka dra in en till, så det brukar bli betydligt billigare att byta allt.
Man knyter i dom g:a ledningarna och drar in nya med dom befintliga trådarna. Då gärna med en "medhjälpare" som matar in dom nya ledningarna.
Det går fortare att dra om alla trådar än att försöka dra in en till, så det brukar bli betydligt billigare att byta allt.