4 161 läst · 53 svar
4k läst
53 svar
Spiralkutter, eller övning?
Ok, nu är det dax. Efter att ha hyvlat en del björk till kökssnickeri börjar jag tröttna på att spackla igen urslag. Det är hög tid att slipa stålen i min gamla rph330. Då jag i övrigt är nöjd med maskinen, och ändå behöver plocka isär för att slipa, funderar jag på att uppgradera till en spiralkutter. En sådan är inte gratis (<13 kkr) men det är ändå billigare än att sälja gamlingen och köpa en Hammer A3-31. Ett alt. är att behålla som dedikerad rikthyvel och skaffa en Metabo dh330 planhyvel uppgraderad med spiralkutter, totalt blir det samma pris. En fördel med två maskiner är att slippa omställningen men nackdel att det tar mer plats i min källarverkstad varav det senare nog väger över. Tror jag.
Hur hade ni gjort och varför? 😅
Bygg en "flip-top-ställning" till dem så får du plats med två maskiner på samma yta som en.nanowire skrev:
Ett alt. är att behålla som dedikerad rikthyvel och skaffa en Metabo dh330 planhyvel uppgraderad med spiralkutter, totalt blir det samma pris. En fördel med två maskiner är att slippa omställningen men nackdel att det tar mer plats i min källarverkstad varav det senare nog väger över. Tror jag.
Jag har min metabo dh330 och min metabo bas261 på en hemmabyggd flip top. 🙂🙃
Jag har varit i exakt samma situation. Mina problem med RPH var inte bara kuttern, utan att den inte höll inställningarna och att riktanhållet är kass. Min RPH var pimpad med steglös matningshastighet och elektronisk höjdavläsning av industrityp, inte Wixey. Valet var ändå lätt och rätt. Sälj RPH och köp en A3-31 med helixkutter och tillvalet mätklocka för veven. Du kommer inte att ångra dig. Det blir dyrare, men bättre. Du kommer inte att sakna de extra pengarna när du är över på andra sidan.nanowire skrev:
Ok, nu är det dax. Efter att ha hyvlat en del björk till kökssnickeri börjar jag tröttna på att spackla igen urslag. Det är hög tid att slipa stålen i min gamla rph330. Då jag i övrigt är nöjd med maskinen, och ändå behöver plocka isär för att slipa, funderar jag på att uppgradera till en spiralkutter. En sådan är inte gratis (<13 kkr) men det är ändå billigare än att sälja gamlingen och köpa en Hammer A3-31. Ett alt. är att behålla som dedikerad rikthyvel och skaffa en Metabo dh330 planhyvel uppgraderad med spiralkutter, totalt blir det samma pris. En fördel med två maskiner är att slippa omställningen men nackdel att det tar mer plats i min källarverkstad varav det senare nog väger över. Tror jag.
Hej @nanowire!
Intressant att följa dina tankar om förändring.
För drygt ett år sedan fick jag möjlighet att jämföra min Metabo 330 med en helt ny spiralkuttermonterad.
Här är länken till testen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-145
För att spara plats i en alltid för liten verkstad har jag alltid haft haft planhyveln monterad högt ovanför någon annan maskin.
Faktiskt väldigt praktiskt att ha maskinen i huvudhöjd.
Lycka till med ditt beslut!
Dag
”Vad var det vi sa
Vad var det vi sa
Det kommer bli bra, det kommer bli bra
Det kommer bli bra”
För drygt ett år sedan fick jag möjlighet att jämföra min Metabo 330 med en helt ny spiralkuttermonterad.
https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-145
För att spara plats i en alltid för liten verkstad har jag alltid haft haft planhyveln monterad högt ovanför någon annan maskin.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dag
”Vad var det vi sa
Vad var det vi sa
Det kommer bli bra”
Fan jag hann inte rösta innan omröstningen stängde🙁
Jag går kanske mot strömmen här men är du nöjd med din hyvel så hade jag nog övervägt att köpa spiralkutter till den. Hammern kostar väl 50k nuförtiden och jag tillhör den lilla exklusiva skaran som inte är jätteimponerad över den. Den hyveln jag haft med minst strul o som bäst höll inställningarna var min gamla Inca. Har rattat betydligt mer på dom två Hammer jag haft, speciellt den senaste.

Jag går kanske mot strömmen här men är du nöjd med din hyvel så hade jag nog övervägt att köpa spiralkutter till den. Hammern kostar väl 50k nuförtiden och jag tillhör den lilla exklusiva skaran som inte är jätteimponerad över den. Den hyveln jag haft med minst strul o som bäst höll inställningarna var min gamla Inca. Har rattat betydligt mer på dom två Hammer jag haft, speciellt den senaste.
App, app, app, jag är ju yngre än dig så inte säkert resonemanget är tillämpligt på mig? Kan nog ändå tänka mig annat roligare för mellanskillnaden på typ 30k.mattiasp skrev:
Jag har varit i exakt samma situation. Mina problem med RPH var inte bara kuttern, utan att den inte höll inställningarna och att riktanhållet är kass. Min RPH var pimpad med steglös matningshastighet och elektronisk höjdavläsning av industrityp, inte Wixey. Valet var ändå lätt och rätt. Sälj RPH och köp en A3-31 med helixkutter och tillvalet mätklocka för veven. Du kommer inte att ångra dig. Det blir dyrare, men bättre. Du kommer inte att sakna de extra pengarna när du är över på andra sidan.
(Btw har jag en digital liggandes men aldrig brytt mig om att montera den då jag inte saknat det speciellt mycket.)
Tack, läste bland annat din jämförelse innan jag skrev vilket gjorde mig ännu säkrare på att jag vill ha spiralkutter 😊stigen skrev:
Hej @nanowire!
[länk]
[bild]
Dag
”Vad var det vi sa
Vad var det vi sa
Det kommer bli bra”
Har en möjlighet är det säker bra med högmontage längs vägg men så ser det tyvärr inte ut i min källare. Här behöver jag ha hyvel stående mellan två dörröppningar för att kuna hyvla längre ämnen.
Jag var nog yngre än vad du är nu, när jag fattade rätt beslut. Det fanns en A3-31 på blocket, i stort sett oanvänd, för 33 k alldeles nyligen. Om du får 10 för din RPH och är beredd att lägga 13 på en ny kutter så är det 10 extra. Men du gör ju som du vill. Jag vet ju att du kan räkna, så om du räknar fel medvetet för att komma till det beslut du redan har bestämt dig för, så finns det väl ingen anledning att fråga om råd?nanowire skrev:
Jag hade en inca som jag bytte ut för en hammer med spiral kutter och klocka. Jag är extremt nöjd med bytet. Haft noll problem med hammern. Jag tycker spiralen har mindre utslag och låter mindre. Men att uppgradera en gammal maskin med spiral skulle jag inte göra.
Det har du en poäng i, minst tio år tror jag 😊mattiasp skrev:
Jag var nog yngre än vad du är nu, när jag fattade rätt beslut. Det fanns en A3-31 på blocket, i stort sett oanvänd, för 33 k alldeles nyligen. Om du får 10 för din RPH och är beredd att lägga 13 på en ny kutter så är det 10 extra. Men du gör ju som du vill. Jag vet ju att du kan räkna, så om du räknar fel medvetet för att komma till det beslut du redan har bestämt dig för, så finns det väl ingen anledning att fråga om råd?
Begagnat går bort av tidsbrist tyvärr, när rätt hyvel dyker måste jag nog redan ha hyvlat klart björk för denna gång.
Sedan är det nog någon skillnad på spiralkutter till Metabon och Moreten, den senare är dubbelt så dyr och har fler skär. Fler skär, betyder det större diameter och bättre hyvlingskvalitet?
Jag gillar gamla maskiner, att förlänga livet på en bra ser jag som en bonus i sig 😊A axel_n skrev: