Det finns många som uttalar sig om det här med vad spindlar gillar och inte gillar... Någons besiktningsman hade ju till och med sagt något om att spindlar talade för att det inte fanns nån fukt... Honom/henne hade jag gett sparken...

I källaren till vår sommarstuga, torpargrund, jordgolv och berg... Där är hur fuktigt som helst. Vatten rinner längs berget och på vissa håll genom grunden. Vi har en konstaterad fuktskada (från ett läckage som varit) uppifrån köket, som gör att en syll och en del av trossbotten blivit rötskadade... Kort sagt: källaren är ENORMT fuktig. Och den är smockfull av spindlar och kokonger.

Så, tro mig, den sortens spindel (husspindeln) är INTE en garant för torrt inneklimat. Vad förstå-sig-påare, besiktningsmän och andra än säger.

Rent allmänt blir man väldigt skeptisk när man hör såna "sanningar", både från vanliga människor som tror sig veta, och att yrkesmän ska ha sagt sånt. Tänk vad mycket uppgifter och felaktig "kunskap" som sprids omkring, utan att bli ifrågasatta...
 
Spindlar finns överallt. De är bra djur, äter kvalster och annat skräp som gör oss människor allergiska.
 
Vi hade sjukt mycket gråsuggor i vissa delar i huset när vi flyttade in..
och dom bodde överallt där det var ruttet virke (som var inbyggt bakom nya spånskivor och lister)

Och 1-2 stoora spindlar om dagen dök också upp, ca 5-6cm i diameter inkl benen..

Dessa spindlar har också dykt upp överallt där jag rivt där det varit ruttet virke..
sen om dom bor där pga det ruttna virket eller gråsuggorna vet jag inte.. men dom är definitivt inte rädda för fukten..

/Daniel
 
Här är den senaste killen vi hittade i källaren.
Efter döden inträtt så fick vi stycka kroppen i fyra delar och bära till skogen... (Bara skjoar lite...)
 
  • spider.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wester14
  • Laddar…
Jag satt och åt när jag började läsa den här tråden. Hungern bara försvann. Maken släppte inte ens ned mig under huset innan han hade avlivat odjuren.

När jag var yngre så eldade jag på dem med tändare, sprakar lite. Men det är dumt och tända på huset, bara för att jag är lite äklad av dem.

Det låter som en bra investering med avfuktare, finns andra förslag?

/ Tanja
 
Finns säkert annat att göra

T ex så flög en svärm myggor in i vår källare en gång (när dörren råkat vara öppen under natten...) och jag sprayade med något vanligt insektsgift för att få bort dem. dagen efter upptäckte jag att samtliga spindlar som hade huserat i källaren sedan vi flyttade in i huset, hade flytt till de sälla jaktmarkerna.

Tyvärr kom de tillbaka efter någon månad, men ett halvår senare skaffade vi en luftavfuktare och snart försvann alla. Nu ser man bara någon enstaka spindel om året. Förövrigt mådde även övriga källaren bra av att det kom in en luftavfuktare..
 
När inget annat hjälper så får man väl ta till kemiska bekämpningsmedel då!

Om någon av er planerar en semester i sydostasien så köp hem en burk insektspray därifrån.
Vi hade med en flaska Mothers Trust (bara det namnet säger ju en del...) och det tog livet av allt med fler än fyra ben!
Vi spryade våra skabbiga hotellrum när vi backpackade runt i asien. Rummen verkade tillsynes vara insektsfria men ett kort spray, sedan ut och stängde dörrar och fönster, resulterade att 10 minuter senare låg kackerlackor, spindlar mm fint på golvet på rygg. Jo, det är faktiskt sant, de låg så gott som alltid på rygg!? av någon outgrundlig anledning, mitt på golvet. Kanske innehöll burken något sorts anti-torgskräcksmedel som gjorde att alla insekter sprang fram ur sina gömmor och la sig mitt på golvet på rygg för att dö...? Smidigt iaf, bara att sopa ihop och spola ner i avloppet.

Hur som helst, så följde denna sprayburk med i ryggsäcken hem till sverige. För något år sedan så var en polare på semester i Spanien och fick då därifrån hem vägglöss. Dessa etablerade sig i deras lägenhet så att den knappt blev beboelig. Anticimex var där och sprayade, men lössen kom tillbaka. De ringde anticimex igen, och de kom och sprayade. Efter varje besök (det blev tre besök totalt) så var det Ok några dagar men sedan var det lika mycket vägglöss som förut.
Polaren ringde då mig en dag och undrade om jag hade kvar den där burken med Mothers Trust ...
Jo då! Vi grävde fram våra gamla backpacker kunskaper, sprayade i hans lägenhet, stängde dörrar och fönster, och gick ut någon timme. Alla vägglöss försvann och de kom aldrig tillbaka heller!


PS. Jag har gjort samma inlägg för ca två år sedan i denna tråd om nu någon gammal läsare finns kvar och kommer ihåg det. Men min profil försvann spårlöst när de gjorde om forumet, och alla mina inlägg försvann. Marlene kunde inte återskapa dem...
 
Hmmm.... Vet inte om jag hade velat gå tillbaka in i rummet så snart efter om det var så effektivt. Ni har inte märkt några bieffekter? Som att ni själva börjat lägga er på rygg i mitten av rummen...? ;)
 
Hmmm... varför började jag läsa denna tråd nudå?! :( Jag är en av de där som tjuter högt när jag får syn på en och tar fram hårsprey och div andra starka spraymedel. Har förstört en utelampa genom att spraya lacknafta, hårspray och annat starkt på en feting-spindel som hängde framför den. Lampan RIP men spindeln lever lyckligt vidare.

Skall bygga hus nu och kommer som någon annan i tråden sätta insektsnät på fönster som ev. behöver vara öppna nattetid.....

Gah.
 
Bekanta i USA har skorpioner som gärna hänger i taket över duschen hemma hos dem. De faller gärna ner i håret när man sätter på duschen.

I det perspektivet känns det ganska skönt med trygga svenska källarspindlar.
 
I USA finns en annan trevlig spindel (brown recluse spider) vars bett gör att huden/köttet ruttnar och man får stoora kratrar som ej läker.. :/

Äckliga bilder: brown recluse bite - Google Image Search
 
Jag är inte avundsjuk.... Jag brukar få höra att jag är löjligt rädd för sniglar... Vi ska köpa hus och jag skulle gärna ha en källare. Kanske med kallskafferi, tvätt och lite förvaring. Jag har ångrat mig... det känns helt ok med tvättpelare, Ica-maxi två gånger i veckan och vem behöver en källaren full med hemmagjord sylt när BOB gör så god...

Sitter i reception med fötterna under hakan och "ståpäls" över hela kroppen. Beundrar ert mod, ska klättra till kaffemaskinen nu...
 
¤ akila ¤ skrev:
När vi köpte huset fanns det både levande och lik i källaren, men har faktiskt inte sett en enda sen avfuktaren kom dit. Min andra tanke va annars, Gud förbjude, att dom "går i ide" vinterhalvåret och kommer fram våren. Eller finns spindlar i källaren året om? Det återstår väl att se om 1-2 mån...
Nu är det bekräftat: mitt i sommaren och fortfarande inga spindlar i källaren :) Alltså funkar avfuktaren mot mer än bara fukt :D
 
Har precis fått klart mitt kontor i källaren och försökt sitta och jobba, men koncentration störs av små näpna fötter ideligen.
Källaren är invaderad av minialiens vars stora "avskalningar" ligger lite överallt och det dyker upp fler med bara timmars mellanrum.
Har idag haft ihjäl 3 st sexfotande hamstrar med hjälp av handkraft, tydligen så är det parningssäsong just nu också + att de börjar krypa in när det blir lite kyligare ute.
Nu har jag i alla fall fått nog ! Det får bli en Ripley insatts, dock utan eldkastare (hårspray och tändare) då jag inte tror försäkringen skulle täcka en sån brand. Nä istället får det bli Ardap som är ett medel som skall få dessa små näpna varelser att "försvinna".
http://www.cmtropik.se/Shop/Index.php?ArtId=HAO001
http://www.google.com/search?q=arda...ox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7HPND
Sätter också in en avfuktare och skall latexa alla skrynslen och vrår i källaren.
Så nu skall vi se vad som händer, vänta lite jag tycker jag hör något komma... Aaaaaahhhhhhnoooooooooi....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.