Vi har ju sedan vi flyttade in slaktat alla spindlar som kommit i vår väg. Jag har ju inte fått chansen att låta någon undkomma heller för den delen eftersom sambon ser dem genom väggar och känner på sig att det finns någon inomhus, och då börjar jakten.
Men det roliga är att det har avtagit markant sedan förra hösten, nu är det på sin höjd en rackare i veckan, emot 3-5 st om dagen förr.
Vad tror ni kan ha hänt, har vi fått kål på hela familjen eller har de lärt sig vårt beteende och lärt sig leva efter det (gömda)?
 
En gång i tiden gick jag på gymnasiet. En sån där stor gymnasieskola med ca 2 500 elever. I den skolan bodde av någon anledning en fågelspindel (stor och hårig best) inlåst i en glasburk som i sin tur stod inlåst i ett stort glasskåp i en av de centralt placerade korridorerna. Man passerade alltså den lymmeln ett antal gånger per dag.

Så en dag (kväll) lyckades några elever dyrka upp låset, lägga beslag på spindeln och låsa igen efter sig så nästa dag när skolan började fyllas med folk var spindeln BORTA! Det som sedan hände är en intressant betraktelse över ryktesspridningens otroliga kraft. Inom en halvtimme visste samtliga 2 500 personer att spindeln var borta. Enligt vissa hade den rymt, krupit in i ventilationen och satt nu och lurpassade på ett lämpligt byte (företrädesvis en blond, späd flicka). Andra visste att den redan attackerat ett antal personer och att åtminstone en av dem dött av dess bett. (Flest röster hamnade på Vaktmästaren). Ytterligare några rapporterade att odjuret setts i en helt annan del av stan och att ett dagis var utrymt etc etc. Det var med andra ord ingen hejd på ryktena.

Hursomhelst uppdagades vilka som gjort vad. Spindeln återlämnades men fick aldrig mer tillbaka sitt hem utan adopterades av en lokal djuraffär och försvann därmed från skolan för alltid.--------- Men det ryktas att den la en säck full med ägg medan den var bortrövad......
 
Haha, så går det som en hörsägen i din bygd. Kul story.
Själv metade jag & en god vän upp några ödlor ur en göl som vi tog hem och förvarade i GB-glassbyttor. De försvann också och vi brydde oss inte om att leta efter dem. De hittades tio år senare när mina föräldrar skulle tapetsera om. De hade värmt sig bakom ett element tills liemannen kom och tog dem. Men det pratar ingen om...
 
Jag vill bara meddela att efter två års avlivning av dessa i källaren så har de försvunnit. Har förvisso också installerat en avfuktare i källaren som kanske skrämt bort dem?
Nån som har en teori om vilket?
En gammal hörsägen är ju att det är bra med spindlar för då har man ingen fukt, men detta talar ju emot det...
 
Yack, vilken läskig tråd! Men då vet jag iaf att vi inte är ensamma om att ha monsterspindlar i källaren!
Tur att jag har gett sambon en terapitimme mot spindelfobi i 40-årspresent :) men den har inte ägt rum ännu... Hittills har han varit fobikern, men med dessa odjur är jag villig att hålla med om att de förmodligen skulle kunna äta upp åtminstone ett knattefotbollslag...

/Elin
 
*BLUÄÄÄÄÄÄ*

Jag håller bokstavligen på att kräkas av äckel när jag tänker på bilderna - som jag lyckats scrolla förbi genom att läsa denna "spindeltråd" i ett 3x3 cm stort fönster...

Jag fick av någon anledning panisk spindelfobi någon gång i tidiga tonår trots att jag innan dess hade kunnat plocka ut dem ur huset med händerna. Nu kan jag inte se en spindel på bild ens. Ser jag en liten rackare på minst fem meters avstånd och utomhus så klarar jag det men inte mer. Hade vi haft många och stora spindlar så hade vi varit tvugna att flytta, förutsatt att anticimex inte kunnat få bukt med dem. Jag hade inte kunnat leva i ett "spindelhus" hur patetiskt det än är men fobier är ju inte logiska.

Vi har tack och lov inga stora spindlar inomhus och kattan tycker fortfarande att de är festliga att äta. Fast hon får *inte* komma och gosa precis efter...

Att inspektera krypgrunden blir det inte tal om kan jag lova - det kommer hyras in proffs till detta till sommaren. Jag skulle nog riskera att dö av hjärtslag om jag krupit ner där och märker att de sitter några as i taket och morrar.

Så tyvärr ska *alla* spindlar bort från där jag är. Det spelar ingen roll om de så äter mögel och skiter pengar. Jag klarar inte av tanken på dem ens. Tyvärr så inleds oftast artiklar om hur man dämpar sina fobier med just en enorm spindelbild så dem kan jag inte läsa.

/Ola
 
Jag kan inte heller påstå att jag är speciellt förtjust i de små kräken. Vi har också en del spindlar, även om de för det mesta håller sig utanför huset.

Annat var det precis efter att vi köpt huset. I sutterängvåningen hade vi fukt, vilket vi var medvetna om så efter några månader började jag med att riva ut väggarna inklusive träreglarna som stod direkt på betongplattan. Kan meddela att då var det aktivitet i huset, vi har tack och lov aldrig efter det haft så många spindlar som vi hade då.

Kommer speciellt ihåg en episod när jag var i tvättstugan, som ligger bredvid förrådet där jag hade rivit ut väggarna. När jag kom in såg jag en stor rackare, kanske 4-5 cm tvärs över benen som satt i papperskorgen. Den satt ganska högt upp och liksom 'vaktade' papperskorgen mot inkräktare, och lite längre ner såg jag ytterligare en. Jag å min sida kände ju att det var dem som var inkräktare, och tog därför en kvast och mölade ner i papperskorgen och körde upp och ner några gånger. Jag blev extra glad att jag tagit en kvast med långt skaft när jag tittade ner och såg att förutom de två som jag sett, fanns det ytterligare två som hade gömt sig under skräpet tidigare. Juck!!

Men det häftigaste hittills (och då har ändå min fru framfört flera balettstycken för mig då hon överraskats av spindlar, hon klarar det ganska bra om hon får förbereda sig men just den oväntade konfrontationen brukar leda till både baletthopp och operaskrik :) ) var nog ändå under tiden vi gjorde om vår entre.

Eftersom vi inte kunde använda den när de lade klinkerplattorna så gick vi in och ut genom altandörren. Där hade vi dessutom våra skor, på utsidan eftersom det var mitt i sommaren och varmt och skönt (ni börjar ana nu va?).

En morgon, när det hade varit lite disigt och kyligt som det kan vara en sommarmorgon skulle min fru iväg och gick därför ut på altanen och hämtade sina skor. På väg genom huset för att ta sig ut genom entren, som nu var klar, tyckte hon att barnen hade stoppat en stor sten i hennes ena sko. Små rackare, tänkte hon... :p

ändå tills stenen rörde på sig! :eek: Jag kan lova att jag, som var redan nere, kom upp snabbt igen (skulle tro att det var PB för trappan hittills) och när jag kommer upp hittar jag frun hyperventilerandes och viftandes med armarna så där hysteriskt som man kan göra.

Fler spindlar var min tanke men det var lite för mycket för väsen för det, och när jag frågade pekade hon på köksgolvet. Där, i ensam majestät och ganska stilla, satt en PADDA!! Den måste ha krupit in i skon under natten, och när den blev för sjösjuk pga luftfärden bestämde väl den sig för att det fick vara nog och hoppade ur. Snacka om överraskning...

Paddan förpassades, medelst hink och styvt papper, av mig ut i trädgården igen där den levde tills den kröp under en sten som min fru vid ett senare tillfälle skulle lyfta på. Då blev det transport till skogen, men det är en annan historia. :)
 
galento
Tur inte det finns såna här i huset iallafall !!!!
 
  • spindlar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
jarlh skrev:
När jag sommarjobbade för ett antal år sedan packade vi upp ett antal lådor med elektronik som kom från Taiwan. Ur en av lådorna kom en stor grön spindel uppkrypande. Jag ville instinktivt slå ihjäl den (mha tillhygge), men min chef förvisade i stället spindeln till det fria, dvs gräsmattan på gården bakom huset.

Jag räknade helt klart med att någon dag senare se något i tidningen i stil med "Avled efter bett av giftspindel". Lyckligtvis såg jag aldrig något sådant. Antagligen överlevde den tropiska spindeln inte den svenska junikylan.
Du kan vara lugn, den är död nu! Den gjorde misstaget att sätta sig på mitt valvfoder för några år sedan där jag kunde slå ihjäl den med ett välriktat slag med en hoprullad tidning. ........om det nu inte var en ättling till den ni släppte ut.
 
Min mamma påstår att våra tujor utanför huset drar till sig spindlar. Jag har ingen aning om det är sant eller inte, men..kanske det finns växter som är mer spindelattraktiva än andra. Kanske ngt för trädgårdsforumet?

Själv är jag mest irriterad på alla spindelnät som vävs i tid och otid. Jag är ingen städfantast men nu måste jag jaga nät varje vecka:(
 
haddirajan skrev:
Har förvisso också installerat en avfuktare i källaren som kanske skrämt bort dem?
Nån som har en teori om vilket?
En gammal hörsägen är ju att det är bra med spindlar för då har man ingen fukt, men detta talar ju emot det...
Kan man inte radera sina egna inlägg längre som blir fel?!
 
haddirajan skrev:
Har förvisso också installerat en avfuktare i källaren som kanske skrämt bort dem?
Nån som har en teori om vilket?
En gammal hörsägen är ju att det är bra med spindlar för då har man ingen fukt, men detta talar ju emot det...
Jag hoppas innerligt att du har rätt om avfuktaren!! När vi köpte huset fanns det både levande och lik i källaren, men har faktiskt inte sett en enda sen avfuktaren kom dit. Min andra tanke va annars, Gud förbjude, att dom "går i ide" vinterhalvåret och kommer fram våren. Eller finns spindlar i källaren året om? Det återstår väl att se om 1-2 mån...
 
Usch å fy! vill inte ha spindlar... hos oss stämmer teorin om att de inte gillar fukt, för vi har fuktig källare och inga spindlar... får hoppas dom inte upptäcker vår fräscha källare efter vi dränerat om i vår.
 
S
Spindlar trivs i lite fuktiga, mörka utrymmen men det kanske skiljer från art till art och årstid till årstid.

Jag var i USA och gjorde ett jobb på ett nybygge. Såg inte en enda spindel på mycket lång tid, inte ens ett spindelnät. Helt plötsligt så fanns dom bara där i dunklet.....en massa svarta änkor!
 
S
¤ akila ¤ skrev:
Kan man inte radera sina egna inlägg längre som blir fel?!
Jo, klicka på "ändra" först, sedan finns där en knapp "radera".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.