3 175 läst · 43 svar
3k läst
43 svar
Specifikationer kontaktor?
Inget ovanligt med varmgång i en kontaktor, som varit med ett tag. Det är brända kontaktbleck i den, som gör att det blir dålig kontakt och värmen går till anslutningen för ledaren, med resultat att det bränner ledaren, eller blecken brinner nästan av. En styrning som drar den är inte felet, antingen drar den eller inte.H hempularen skrev:Jag funderar också lite på det. Kan pressningen ha misslyckats, så att felet ligger inne i hylsan snarare än i kontaktorn?
Men å andra sidan ser det inte ut som hylsan har varit varm.
Den där "smart home" pucken som styr, skulle det kunna vara så att den inte riktigt klarar att styra kontaktorn, så att den inte drar ordentligt. Det skulle nog kunna få kontakterna att brännas, eller om den får "spel" så den slår av och på ideligen.
Det går att se om en kontaktor är på väg att ge sig, det blir då lite svart ( sot ) vid hålen för skruvarna, på uppsidan, Blöter man ett finger lite och drar det på beröringsskyddet upptill så blir fingret svart. Dags att byta då.
Aktuell kontaktor har bara varit i drift i ett år. Att den lämnar in efter så kort tid, vad det nu beror på, är på tok för kort tid. Kontaktorn ska stå pall i minst 10 år imho.J jonaserik skrev:Inget ovanligt med varmgång i en kontaktor, som varit med ett tag. Det är brända kontaktbleck i den, som gör att det blir dålig kontakt och värmen går till anslutningen för ledaren, med resultat att det bränner ledaren, eller blecken brinner nästan av. En styrning som drar den är inte felet, antingen drar den eller inte.
Det går att se om en kontaktor är på väg att ge sig, det blir då lite svart ( sot ) vid hålen för skruvarna, på uppsidan, Blöter man ett finger lite och drar det på beröringsskyddet upptill så blir fingret svart. Dags att byta då.
Sedan vet vi inte hur många till- och frånslag det görs per dag. Kan vara en faktor.
Har under årens lopp använt dessa C1 XX och det har varit Telemecaniques märke och fabrtkat på dom. Sen som mycket annat numera, så kommer mycket från Asien och vad en stämpel på en produkt säger, vet vi inget om.K Keld skrev:Ser ut som Telemecanique, ja, men är helt klart kinesprodukt. Ser man en lapp med "QC PASS" så är det första varningstecknet. Och när tillverkaren är Heschen, som är ett kinesiskt bolag, så är saken klar. Kina!
Ta isär kontaktorn och kolla var det har gått varmt, är det i anslutningen går det kanske att fixa. Är det kontaktblecken som har brunnit, då får du räkna kontaktorn som skrot.
EDIT Inget är starkare än sin svagaste länk, gäller allt vad produkter är.
Hade den bara haft en bråkdel av den robusthet den gamla Telemecanique den efterliknar hade skulle det inte vara några som helst problem att manövrera frekvent med den resistiva lasten och låga strömmen. Varningsklockorna kanske ska ringa lite extra när det är såna gamla kopior med kinaflagg.E etompau skrev:
Vore som sagt intressant om TS kollade lite var det felade vid kontakten.
Är det någon större skillnad på Hager och Schneider? Har en Hager 15A kontaktor (https://hager.com/se/katalog/produkt/esc425s-brumfri-kontaktor-4no-25a-230vac) och en Schneider 40A kontaktor (https://www.se.com/se/sv/product/A9...ver-240-v-ac-märkspänning-400-v-ac-3-moduler/) att välja mellan. Kostar samma. Fortfarande en 9000 W elpatron som ska styras.
Någon konstruktionsskillnad lär det säkert finnas då det är rätt stor skillnad i kapacitet.
Exakt vad som skiljer vet nog bara tillverkarna.
Materialval, storlek på kontaktytor etc är sannolikt något som skiljer mellan en 15 och 40 A kontaktor.
Exakt vad som skiljer vet nog bara tillverkarna.
Materialval, storlek på kontaktytor etc är sannolikt något som skiljer mellan en 15 och 40 A kontaktor.
Ett allmänt inlägg för er som kopplar in kontaktor.
Försök att alltid använda alla ingångar.
Dvs har ni en trefas kontaktor men bara ska manövrera en enfas last så är det toppen att låta både nollan och fasen bryta men även att låta fasen brytas 2 gånger.
Varför gör man då detta? Jo för att få ännu snabbare brytning och minimera risken för framtida haveri.
Jo större last man vill styra ju mer skillnad gör detta.
Är 3fas kontaktorn på 7kw och enfas lasten på 3kw så kan man tro att det är lugnt. Men 7kw ska delas på 3= 2,3kw per anslutning.
Delar man istället en enfas på 3 så får varje anslutning istället "närmare" 1kw att bryta.
Försök att alltid använda alla ingångar.
Dvs har ni en trefas kontaktor men bara ska manövrera en enfas last så är det toppen att låta både nollan och fasen bryta men även att låta fasen brytas 2 gånger.
Varför gör man då detta? Jo för att få ännu snabbare brytning och minimera risken för framtida haveri.
Jo större last man vill styra ju mer skillnad gör detta.
Är 3fas kontaktorn på 7kw och enfas lasten på 3kw så kan man tro att det är lugnt. Men 7kw ska delas på 3= 2,3kw per anslutning.
Delar man istället en enfas på 3 så får varje anslutning istället "närmare" 1kw att bryta.
Så om man bortser ifrån pris så är Schneidern "bättre" eftersom den är specad högre?E etompau skrev:
Hager kontaktor i länken är 25A inte 15A, det finns också Schneider 25A kontaktor samt Hager 40A kontaktor. Det beror på hur stor ström du ska manövrera. Att ha för stor spelar ingen roll, annan sak om du har för liten.n0ir skrev:
Det är betydligt gynnsammare att i så fall lägga kontakterna parallellt. Om man kopplar DC och induktiv last bättre att följa ditt exempel.A Alexn72 skrev:Ett allmänt inlägg för er som kopplar in kontaktor.
Försök att alltid använda alla ingångar.
Dvs har ni en trefas kontaktor men bara ska manövrera en enfas last så är det toppen att låta både nollan och fasen bryta men även att låta fasen brytas 2 gånger.
Varför gör man då detta? Jo för att få ännu snabbare brytning och minimera risken för framtida haveri.
Jo större last man vill styra ju mer skillnad gör detta.
Är 3fas kontaktorn på 7kw och enfas lasten på 3kw så kan man tro att det är lugnt. Men 7kw ska delas på 3= 2,3kw per anslutning.
Delar man istället en enfas på 3 så får varje anslutning istället "närmare" 1kw att bryta.
Produkter som diskuteras i tråden