H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 824 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 824 inlägg
Uttryckte mig oklart ser jag nu. Då får man lägga en slät golvskiva först över reglarna för att ta få stabilitet om man inte kan lägga de spårade skivor tvärtemot reglarna.U Utsliten och utdömd skrev:Fast jag och LK’s instruktioner håller inte med din punkt 3. Skivorna måste ligga så spåren ligger tvärs reglarna, de har ingen bärighet längs med spåren då det bara är några futtiga mm kvar i djupen på spåren.
2an är väll fel att säga ”måste” då det inte är definitivt. Vår leverantör av parkett sa att det inte spelade någon roll. Men det finns säkert leverantörer som inte tillåter det. LK’s instruktioner säger att de borde liga längs med slangen, annars krävs det en skiva emellan eller cc400.
[bild]
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 824 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 824 inlägg
Förra inlägget var otydligt.R Rena skrev:Golvet måste läggas i riktning enligt röd markering. Annars kommer det se konstigt ut.
Lägger man det som på bilden så ligger det längs med golvvärmen.
Tänker man efter så borde det vara enklast att först lägga vanligt golvspån och sedan vända riktning med spårade skivorna. Det man då även vinner på det är att man kan fräsa matningar och sånt utan att tänka på bärigheten i skivorna. Tänker jag fel?
Går reglarna och motsatta håll som parketten? Enligt din parkettriktning, rödmarkeringen.
Då lägger du de spårade skivorna och andra hållet och sen parketten enligt din rödmarkering.
Går reglarna år samma håll som den rödmarkerade parkettriktningen då måste du lägga en skiva först i botten som stadgar upp golvet.
Ni måste först få golvet i våg, som jag skrev tidigare, 1 mm kan göra mycket mellanskillnad mellan 2 reglar, det är viktigt att vara noggrann för att parketten ska bli bra.
Redigerat: