U
R Rena skrev:
Golvet måste läggas i riktning enligt röd markering. Annars kommer det se konstigt ut.
Lägger man det som på bilden så ligger det längs med golvvärmen.
Tänker man efter så borde det vara enklast att först lägga vanligt golvspån och sedan vända riktning med spårade skivorna. Det man då även vinner på det är att man kan fräsa matningar och sånt utan att tänka på bärigheten i skivorna. Tänker jag fel?
Kolla med leverantören av golvet. Vi kollade upp det och vår leverantör sa att parkettgolvet skulle ligga tvärs mot golvreglarna oavsett hur slangen låg.
Detta gör att de ligger längs med varandra här hos oss.
 
  • Gilla
Rena
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Kolla med leverantören av golvet. Vi kollade upp det och vår leverantör sa att parkettgolvet skulle ligga tvärs mot golvreglarna oavsett hur slangen låg.
Detta gör att de ligger längs med varandra här hos oss.
Inte valt golv ännu, så vill vara så flexibel som möjligt
 
H
R Rena skrev:
Golvet måste läggas i riktning enligt röd markering. Annars kommer det se konstigt ut.
Lägger man det som på bilden så ligger det längs med golvvärmen.
Tänker man efter så borde det vara enklast att först lägga vanligt golvspån och sedan vända riktning med spårade skivorna. Det man då även vinner på det är att man kan fräsa matningar och sånt utan att tänka på bärigheten i skivorna. Tänker jag fel?
De spårade skivorna bär. Men tänk så här.
1. Riktning på parketten som det rödmarkerade du har gjort, dvs. samma riktning som ljusinsläppet.

2. Slingorna måste gå åt motsatt håll. De språkade skivorna läggs så att de slingorna går att motsatt håll.

3. Oavsett vilket håll reglarna går så får du fäste att skruva och limma fast de spårade skivorna.

4. Skulle reglarna inte ha cc60 så får ni lägga någon skiva i botten mot reglarna först.
Ni måste vara noga med att reglarna är i våg annars blir parketten inte bra. Vi reglade om genom att sala på en en ny regel mot den gamla.

Är golvet riktigt snett och vint åt alla håll får ni först lägga en skiva, prima och sen flytspackla tills golvet är i våg, det kanske inte behövs göras på hela golvet.
 
U
H HEM2121 skrev:
De spårade skivorna bär. Men tänk så här.
1. Riktning på parketten som det rödmarkerade du har gjort, dvs. samma riktning som ljusinsläppet.

2. Slingorna måste gå åt motsatt håll. De språkade skivorna läggs så att de slingorna går att motsatt håll.

3. Oavsett vilket håll reglarna går så får du fäste att skruva och limma fast de spårade skivorna.

4. Skulle reglarna inte ha cc60 så får ni lägga någon skiva i botten mot reglarna först.
Ni måste vara noga med att reglarna är i våg annars blir parketten inte bra. Vi reglade om genom att sala på en en ny regel mot den gamla.

Är golvet riktigt snett och vint åt alla håll får ni först lägga en skiva, prima och sen flytspackla tills golvet är i våg, det kanske inte behövs göras på hela golvet.
Fast jag och LK’s instruktioner håller inte med din punkt 3. Skivorna måste ligga så spåren ligger tvärs reglarna, de har ingen bärighet längs med spåren då det bara är några futtiga mm kvar i djupen på spåren.

2an är väll fel att säga ”måste” då det inte är definitivt. Vår leverantör av parkett sa att det inte spelade någon roll. Men det finns säkert leverantörer som inte tillåter det. LK’s instruktioner säger att de borde liga längs med slangen, annars krävs det en skiva emellan eller cc400.
Skärmdump av instruktioner för golvvärmeinstallation med diagram och text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
R
U Utsliten och utdömd skrev:
Kolla med leverantören av golvet. Vi kollade upp det och vår leverantör sa att parkettgolvet skulle ligga tvärs mot golvreglarna oavsett hur slangen låg.
Detta gör att de ligger längs med varandra här hos oss.
Har du något dokument som styrker detta? har aldrig hört eller sett ett krav om att parketten måste ligga tvärs bjälkarna om man har 22mm golvspån och parkettgolvet är ca 14mm och tjockare som de flesta perkettgolv är…
 
U
R Rejäl skrev:
Har du något dokument som styrker detta? har aldrig hört eller sett ett krav om att parketten måste ligga tvärs bjälkarna om man har 22mm golvspån och parkettgolvet är ca 14mm och tjockare som de flesta perkettgolv är…
Jag hade fel, kollade gamla mailkonversationen och de skrev att det inte spelade roll om de låg längs med eller tvärs slangen. Reglarna nämndes inte.

Måste blandat ihop det med LKs instruktion som säger de ska ligga på tvären om man har >cc400
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag håller på och lägger spårade skivor med golvvärme och sedan parkett på det. Rekommendationen från LK som levererar skivorna är att övergolvet måste ligga i samma riktning som spåren i skivorna. Rekomendatione från golvtillverkaren är att golvet måste ligga tvärs spåren. Nu har jag lagt stora delar av mitt golv. Nu när jag läser instrukrionerna för de spårade skivorna så ser jag att de skriver att övergolvet kan ligga tvärs spåren om regelavståndet ej överskrider 400mm. I mitt fall har jag lagt reglarna på 500mm. Och övergolvet kommer ligga i samma rikning som spåren. Det får väl bära eller brista i ordets rätt bemärklelse.

Det här med ångspärr och foam. Är det någon som har specifika produkter att rekommendera. Lägger man ångspärren under foamen? Eller tvärt om? Vilken foam är bra och lättanvänd och lagom tjock? En lite tjockare foam hjälper väl till att svälja en del ojämnheter. Plåtkanter och allt vad det kan vara. Men en tjockare foam verkar ju ibland leda till lite väl svampig känsla i golvet och glipor under socklar när man möblerar osv.

Kort sagt. Vilken foam är "lagom"? Eller är det lumppapp man ska använda?
 
R
Ångspärr direkt på golvvärmen och sedan foamen eller lumpappen..
Jag upplever att det blir väl mycket svikt med foam på golvvärmeplåtar så vi kör med lumpapp iställlet..
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Om ångspärren ligger direkt mot golvvärmeplåtar mm. Är det då inte stor risk att den blir skadad/punkterad?

Behövs verkligen ångspärr i ett mellanbjälklag? Jag förstår att tempcyklingar från golvvärmen kan frigöra fukt osv från konstruktionen under. Men även utan golvvärme så uppstår ju temperaturskillnader om tex solen lyser in. Jag har rum i huset där det snabbt blir över 30 grader varmt om solen ligger på.

Är ångspärren ett måste? Eller är det tillverkarna som utfärdar en generell rekommendation för att slippa garantifrågor om det händelsevis råkar finnas fukt i konstruktionen?
 
R
jag skulle säga att slitaget över tid blir större om du har plasten direkt under parketten då parketten är flytande och rör sig..
Sedan är det tillverkarens krav om plast och det kan bli dyrt att inte lägga den kostar inte många kronor per kvadratmeter i sammanhanget..
 
U
O Olf Oggler skrev:
Om ångspärren ligger direkt mot golvvärmeplåtar mm. Är det då inte stor risk att den blir skadad/punkterad?

Behövs verkligen ångspärr i ett mellanbjälklag? Jag förstår att tempcyklingar från golvvärmen kan frigöra fukt osv från konstruktionen under. Men även utan golvvärme så uppstår ju temperaturskillnader om tex solen lyser in. Jag har rum i huset där det snabbt blir över 30 grader varmt om solen ligger på.

Är ångspärren ett måste? Eller är det tillverkarna som utfärdar en generell rekommendation för att slippa garantifrågor om det händelsevis råkar finnas fukt i konstruktionen?
Plasten är för att hålla så lika fuktighet som det går mellan undersida och ovansida av parketten för att minimera risken för kupning.
Utan den kan parketten suga fukt från underliggande konstruktion när golvvärmen inte är igång och den skulle torka ut för fort när golvvärmen är igång.
Varför vill du ta bort den?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag ser väl ingen egentlig anledning till att inte lägga ångspärr. Men det är ju onekligen ett moment till. Jag har faktiskt aldrig gjort det tidigare. Är det inte trassligt att lägga. Först plast och sedan foam eller lumppapp. Är det inte risk att man får veck på plasten osv?
 
R
O Olf Oggler skrev:
Jag ser väl ingen egentlig anledning till att inte lägga ångspärr. Men det är ju onekligen ett moment till. Jag har faktiskt aldrig gjort det tidigare. Är det inte trassligt att lägga. Först plast och sedan foam eller lumppapp. Är det inte risk att man får veck på plasten osv?
Enkelt att lägga ut ett veck på en 0.2 mm plast kommer inte att märkas om du skulle få det..
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
O Olf Oggler skrev:
Jag ser väl ingen egentlig anledning till att inte lägga ångspärr. Men det är ju onekligen ett moment till. Jag har faktiskt aldrig gjort det tidigare. Är det inte trassligt att lägga. Först plast och sedan foam eller lumppapp. Är det inte risk att man får veck på plasten osv?
Nej det bara sätta några tejpningar i hörnen så du kan sträcka den om du arbetar ensam.
Finns ju kombi-variant också, typ kährs tuplex som är foam med ångbroms.
 
BirgitS
O Olf Oggler skrev:
Jag ser väl ingen egentlig anledning till att inte lägga ångspärr. Men det är ju onekligen ett moment till. Jag har faktiskt aldrig gjort det tidigare. Är det inte trassligt att lägga. Först plast och sedan foam eller lumppapp. Är det inte risk att man får veck på plasten osv?
Det finns ju foam med plastskikt under som de stora golvtillverkarna har, Tuplex heter en sort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.