elmont skrev:
Att tro att man behöver ventilera mindre i stenhus är att stoppa huvudet i sanden. Jag är helt övertygad om att alla proffs som sysslar med ventilation har en mycket bättre "förståelse" än någon självutnämnd "expert".
Jag är själv förvånad över att skillnaden är så stor.
"Experterna" på ventilation har faktiskt själva noll koll på att stenhus uppför sig helt annorlunda än moderna trähus med diffusionsplastpåse vad gäller inomhusklimat.
Vi mäter fukthalten kontinuerligt, så det är inte bara tyckande utan ett faktum att forcerad ventilation inte behövs i sovrummen i de olika betonghus vi byggt.

ion skrev:
En sån måste jag köpa. (y) Blir lite jobbigt att sitta uppe varenda natt och hålla koll på den bara, men man måste väl bjuda till och visa lite intresse. :|
Vi gamla gruvarbetare använder kanariefåglar i stället.

När fågeln dör pga dålig luft slutar den sjunga. Då vaknar man :)

• Gilla
Patrick E och 2 till
  • Laddar…
Att mäta co2,är ett sätt för att ha koll på hur ventilationsutbytet fungerar men co2 i sig själv kan mångdubblas innan det är nån risk att få syrebrist. Men för att återgå till frågan om airmove så skulle friskluften i sovrummet fortsätta att bytas även om övrig ventilation skulle vara avstängd och för de som vill fortsätta att mäta co2 får vänta många dygn innan 450 ppm visat sig.Mao tills hela husets luftvolym inandats och skapat utslaget. Ingen risk för syrebrist utan fukt ,lukt o emissioner är orsaken till alla rekommendationer. Äldre trähus har en fuktbuffrande egenskap där stommen kan behålla en högre luftfuktighet under en tid för att sedan avge fukt vid ett senare tillfälle då inomhusluften är torrare. Ett perfekt scenario som byggbranschen ödelade redan på 60-talet då man började använda plastfilm bakom väggbeklädnaden i rummen för att hindra fukt att vandra in i mineralullsisoleringen . Detta gjorde såklart fuktbuffring omöjlig och många konstiga o idiotiska varianter på ventilationslösningar ,som dessutom inte fungerade, dök upp. Ventilationslösningen i tex en hälsingegård från 1700-talet har självklart ett annorlunda mot ett -80 -tals 1½ plans hus.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
I
KnockOnWood skrev:
Vi gamla gruvarbetare använder kanariefåglar i stället.

När fågeln dör pga dålig luft slutar den sjunga. Då vaknar man :)
Tror det blir tvärt om. Jag somnar inte förrän pippin slutat sjunga. Och då får man hoppas att den dog av ålder.:D

Bygger i betong, tror du att stenhus är nått udda byggmaterial ? Dom flesta bostäder är väl byggda i sten så "experterna har nog större erfarenhet av stenhus än trähus.
Även jag har under många år bott i stenhus och inte var komforten högre där än i mitt nuvarande boende. Möjligtvis lite svalare inne på sommaren med den då per automatik lite högre luftfuktigheten inomhus.

Jag har iallafall bestämt mig för att inte köpa airmove utan köpa en 140mm chassi fläkt + lufttunnel och galler. Det bör landa på runt 5-700kr och det är jag villig att riskera :)

Sweet zahlmann?

Har kikat på noctuas fläktar faktiskt. Undrar bara om jag kan hitta en flexitunnel och galler så jag kan få ihop det på ett bra sätt. Och så det läskigaste, att borra igenom golvet till nedervåningen utan att träff på nån balk eller el :)

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Lite off topic, men det är intressant det där med CO2 och O2, koldioxid och syrgas.

Vi tror väl oftast att det är syrgashalten som får oss att vädra, andas osv, men det är faktiskt CO2-halten.
Och den känner kroppen/hjärnan av automatiskt, och säger till oss att andas.

Till exempel dör folk i oljetankar, tankbåtar och andra slutna utrymmen med låg syrgashalt, men utan hög koldioxidhalt.
De känner helt enkelt inte bristen på syre i luften.

Och en annan liten detalj i sammanhanget.
Vi fick lära oss som barn/ungdomar att inte hyperventilera lungorna när vi skulle dyka djupt eller simma under vatten.
Det leder till att blodets innehåll av CO2 ventileras ut, så vi inte märker i tid när vi behöver andas för att få in nytt O2 i lungorna och blodet. Är bara CO2-nivån under ett alarmerande värde, så känner vi inte av syrebristen, men kan få hjärnskador ändå.

Min slutsats: Ventilera (y)

Odjuret skrev:
Otroliga besparingar du gör.... 80kr per år... Har du räknat med att din pryl som styr drar energi? Så du måste räkna bort det från din extrema besparing!
Jag har inte sagt att det finns några stora pengar på att spara genom avstängning av fläktsystemet, det var mest ett konstaterande.
Jag stänger mest av anl. för att det gamla systemet har en bullrig konstruktion med fläktmotorer monterade i överskåp i kök.

Router/Tellstick/Raspberry etc,har en förbrukning på ca 15 W, 131 kWh/år.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Känns som en onödigt dyr och framför allt bullrig fläkt om du frågar mig 3000-4000kr för en fläkt med ett galler o kanal genom golvet . 44dB vid 110m3/h låter som ett kylskåp ungefär . Iof en enkel lösning men då ett lägre flöde än max flöde ( går från 60-110mm3/h ) inte torde märkas på inne temp så är det nog max som gäller och helst ett högre flöde om man ska ha i ett hus . Det borde vara bättre med en större dator fläkt eller en trumfläkt från en Luftvärmepump de ger ett rejält flöde även på hyfsat lågt dB på en Panasonic he9 tex så ger den 690m3/h vid 27dB . Då måste man fixa ett smalt o långt hål i golvet o taket men det stör nog betydligt mindre än ett stort runt hål i golvet . Framförallt så kommer man upp i rätt luftflöde som inte bara är kosmetika utan fyller en funktion . Så mitt tips är att köpa eller få en skrotad luftvärmepump och ta fläkten från den och en elektiker kan fixa så att du har styrningen från fjärrkontrollen kvar av fläkthastigheten med fjärrkontrollen som medföljer alla luftvärmepumpar . Montera detta i golvet på övervåningen och leta fram lämpliga galler på nätet torde gå på 1-2000kr eller mindre och du har en anläggning som slår airmove med hästlängder och kan spara lite på uppvärmningen

Skärmbild av jämförelsetabell för driftläge, luftflöde och ljudnivå för värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
luftflöde/dB airmowe

Jämförelsetabell för luftvärmepumpar från LG, Panasonic och Mitsubishi med specifikationer såsom COP och ljudnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftflöde Luftvärmepump LG , Panasonic, Mitsubishi Obs det är m3/min så alla flöden måste tas gånger 60 för att få m3/h

Airmowe känns lite som en Luftsolfångare kul om man kan bygga o fixa själv men ska man köpa en färdig produkt så är det 10år innan man kan räkna hem en besparing och då finns det betydligt bättre altenativ :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.