38 776 läst · 39 svar
39k läst
39 svar
Spara spåntak som undertak??
Funderar mer å mer på att riva bort spånet... På rekommendationer av folk i branchen.. Några timmars jobb men blir troligen enklare å regla upp nytt..
Men så hamnar ju fotbrädan rätt lågt om den ska sitta under masoniten?:/ fattar inte riktigt hur det ska gå till...
Men så hamnar ju fotbrädan rätt lågt om den ska sitta under masoniten?:/ fattar inte riktigt hur det ska gå till...
Har köpt masoniten redan... Och duken är rätt känslog för spikskallar och sådant som kan skada den.. På mins nybyggen har jag använt duk, senast idag på hundkojan
Idag börjar vi riva, jag har bestämt mig för att spånet ska bort för att få ett jämnare/stabilare underlag.
Har dock ingen barkspade, nån som har tips på bra verktyg att ta bort spånet med?
Har dock ingen barkspade, nån som har tips på bra verktyg att ta bort spånet med?
Spånet borta och masoniten på..
1,5 dagars lugnt jobb på 2 pers, vi använde koben att ta bort spånet med...
1,5 dagars lugnt jobb på 2 pers, vi använde koben att ta bort spånet med...
Hur gick det med takbytet? Står i typ samma sits själv, har en kåk byggd på senare 1800-tal som tidigare ägare bytt taket på ena sidan men inte andra, varvid den obytta delen av taket stått orört med flera hål i sig några år nu.. På den sidan han bytt så har dom slitit bort hela gamla spåntaket och lagt råspont, papp och läkt samt betongtegel, ser bra ut fortfarande på den sidan så funderar på att göra lika på andra sidan som är helkass (dock har takstolarna klarat sig bra)! Hur tog ni ner gamla taket? I sektioner eller allt på en gång? Uppifrån eller inifrån? Nerifrån och upp? Ser ut som tidigare ägare här har bytt i sektioner, dvs tagit bort spånet mellan två "takstolar" och sedan lagt råspont där och sedan fortsatt så tills hela sidan vart klar, bara en teori då alla skarvar på råsponten är just på takstolen, annars hade väll det varit skarvar lite var stans mellan takstolarna då det är byggt med spontad råspont Vet fasiken inte om man vågar gå på vårat tak utifrån så funderar på att skaffa ett gäng slit kedjor till motorsågen och såga inifrån mellan "takstolarna" och knuffa ut sektionerna, hur löste ni det?
Sidan som inte är bytt, är nog en tre fyra sånna här hål :/
Sidan som är bytt:
Sidan som inte är bytt, är nog en tre fyra sånna här hål :/
Sidan som är bytt:
8 plåtar kvar, 44 lagda..
jag hade tätare mellan plankorna under spånet från 0-5cm mellanrum ungefär.
rev spånet uppifrån å ner.. så det "kasade" ovanpå spånet jussom..
gissar att vi plockade ca 15000 spikar med kofot så det var lite jobb...
jag är bara amatör, men skulle gjort som de gjort på andra sidan, dvs råspont å papp. men kanske hela ytan samtidigt om d går...
jag hade tätare mellan plankorna under spånet från 0-5cm mellanrum ungefär.
rev spånet uppifrån å ner.. så det "kasade" ovanpå spånet jussom..
gissar att vi plockade ca 15000 spikar med kofot så det var lite jobb...
jag är bara amatör, men skulle gjort som de gjort på andra sidan, dvs råspont å papp. men kanske hela ytan samtidigt om d går...
är takstolarna raka? annars blir det nog svårt att lägga råspont gissar jag.
och hur långt avstånd har du mellan takstolarna?
och hur långt avstånd har du mellan takstolarna?
Vet inte exakt hur långt det är emellan "takstolarna, har tyvärr inte hunnit mätt, men det funkade att sätta råspont på andra sidan taket som förra ägaren bytte Och det har bevisligen hålt i över 10 år i vilket fall. Det är ett sadeltak av den här typen:
Satt helt spikrak är dom nog inte antar jag
Bilderna jag bifogade tidigare är samma tak bara olika sidor av sadeltaket.
Satt helt spikrak är dom nog inte antar jag
Bilderna jag bifogade tidigare är samma tak bara olika sidor av sadeltaket.