Att riva av allt och börja om är väldigt mycket jobb och ofta onödigt.

Det enklaste och minsta du kommer undan med för att få ett få till ett funktionsdugligt är masonit.
Gör så här:
Riv av den gamla läkten sopa av taket och slå ner spik son sticker upp.
Lägg oljehärdad masonit över hela taket överlappa skarvarna inte kant i kant.
Sen ny strö och bärläkt båda två vilket du inte har idag, strö läkt ska ligga på takstolarna och sen troligen en mellan varje takstol.

• Gilla
opw och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar johan.

Hur fäster man masoniten i spånet?
Kanske fäster man masoniten med ströläkten, och skruvar ända ner i plankorna under spånet.

Duger 22x70 som strö+bärläkt? Jag har massvis med sådant över..

Det blir ju även en hel del riktning av taket om man gör på detta sätt gissar ja, går det bra att gå på
Masoniten eller blir den hal? Taket är så pass flackt att man precis kan gå på plåten idag om man är lite morsk..

Det är timmerkåk så typ inga takstolar... Jag lägger då ströläkten cc600 eftersom..

Som jag förstått det så tål masoniten regn, så det för inget om taket ligger öppet några veckor?

Spika eller skruva den där det behövs sen kommer läkten som du fäster i plankorna så håller den ner masoniten.
plankorna funkar lite berett till bärläkt men har du det kör på det då.
Är den blöt är den hal men anors är det inga problem att gå på masonit.
Masoniten klarar ganska mycket regn och sen har du ju spån kvar under så det brukar klara sej bra men blir det riktigt sky fall kan det ju klart komma in.

Plankorna funkar lite berettt till bärläkt...
Förstod inte den meningen...

Skulle det bli bättre om man tog bort spånet, och la masoniten på den grova bärläkten på timmertakstolarna?
Den enda fördelen är väl att det blir ett lite jämnare underlag jämfört med ovanpå takspånet?

Har troligen fått lite hjälp kring nästa helg... Han trodde nästan vi skulle lägga råspont+papp+läkt för att få det bra... Men det blit ett jäkla jobb.. Han är typ snickarlärling. Men jag litar mer på någon som jobbat med tak i måmga år som jag tror du har johan...

Skulle stått: 22x70 plankorna funkar lite berett till bärläkt men har du det kör på det då. men kör du med 22x70 om du har det.
Blir ju som sagt jämnare och du kan ju inspektera bärläkten på timmertakstolarna men är extremt mycket jobb att riva spån vilket inte är nödvändigt.
Jag tycker ju själv att råspont+papp+läkt är bäst men lägger du på masonit och gör det rätt sätt så kommer det hålla du ska ju ha plåt ovanpå sen ju vilket är tätt. Du sparar ju mycket pengar på att köra masonit istället för råspont+papp sen är ju det ett riktigt sätt läggs ju masonit på gammal spån på kyrkor tak ibland.

Återigen tack för svar..

Jag har egentligen 22x150, rätt mycket... Och har klyft ner det till 22x50 och 22x70

Skrev du rätt?
Som bärläkt borde väl 70 vara en bra bredd?
Är det inte som ströläkt den är för bred?

Som ströläkt borde nästan 50mm räcka, alltså 22x50?

Det är lite blandad tjocklek.. 20-21-22 mm, men det har väl ingen betydelse skulle jag tro...

En till fråga då...
Vid takfoten är typ allt spån borta ca 10-20 cm, bara takfotsbrädorna kvar som är målad på undersidan och synliga nerifrån (heter de takfotsbrädor)
Då reglar jag upp här först, och sedan masoniten på?

Eller hur brukar lösningen vid takfoten bli??

• Gilla
Hakansol
  • Laddar…
Oftast är all läkt 25x50 mm men annat funkar men läger men någon typ av tegel/betong så ska bärläkt inte va bredare än 50 mm nu ska du ha trp då spelar det mindre roll.

Takfoten ska vara öppen så att vatten kan rinna ut viket inte är gjort idag därför det är så dåligt längst ner.
Jag hade gjort som på bilden fast med masonit och en fotplåt ner i hängrännan också.

cimg0716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Har pratat med lite folk på byn, de verkar instämma med att lägga masonit under, men lite oense om spånet ska bort eller inte.. Det får troligen ligga kvar.

Ströläkt klyver jag till av 20-22mm tjockt vitke jag har hemma, 50mm bredd borde bli bra.

Bärläkt köper jag 32x70 som jag fått bra pris på av en gubbe i grannbyn.

Jag ser ingen fotbräda på bilden, eller vindskiva eller vad det kallas, den man skruvar rännkrokarna i om man har den typen (vilket jag har.

Måste det kunna rinna ut kondens på masoniten så stoppar ju fotbrädan detta? :/
Jag fattar inte konstruktionen riktigt...

Suveränt!
Tror jag har koll på det mesta nu...

Lite dimensionering av läkt samt vilken skruv/spik man ska köra med kvar stt fundera på:)

Masoniten behöver du bara fästa lätt iom att du kommer dra fast den med ströläkten. Så gjorde jag iaf och det verkar funka. Finns specialclips var det någon som sa men det använde inte jag. 3" till ströläkt och 4" till bärläkt funkar fint.

Spikade ni med 3" genom ströläkt, spån och ner i underlaget?

Spånet bygger väl minst 2-3cm så det känns lite vekt?

Redigerat:
Hade inte så tjockt med spån. :) Men visst, det kanske var 4" hela vägen.

Johan, tror du 20x50 räcker som ströläkt? Eller blir den för klen och man får gå upp till 25x50 (25x48 på byggmax)

Redigerat:
25x50 är ju bättre och det de ska va men 20x50 funkar ju.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.