24 402 läst · 110 svar
24k läst
110 svar
Spånsug till liten snickarbod, igen
Masses det blir alltid bättre ju mindre slang man använder sig av även om man använder sig av väldigt korta böjar.
Om man behöver 5 m slang så skulle man kunna dela upp den istället med en massa raka bitar rör och bara lite slang som gånjärn här och där. så bli det bara1m
slang och 4m rör oj vad bätre det blev teoretiskt. Men väldigt jobbigt att flytta omkring
Masses det blir bättre om du sätter tätlisterna på tvären. På mina åss spjäl så har den tätlister på båda sidor om lucken. Men det är ett gjutet skal med en plåt lucka och det är svårt att få tätt men den läcker mer än mina hembyggda.
Mvh Pär H
Om man behöver 5 m slang så skulle man kunna dela upp den istället med en massa raka bitar rör och bara lite slang som gånjärn här och där. så bli det bara1m
slang och 4m rör oj vad bätre det blev teoretiskt. Men väldigt jobbigt att flytta omkring
Masses det blir bättre om du sätter tätlisterna på tvären. På mina åss spjäl så har den tätlister på båda sidor om lucken. Men det är ett gjutet skal med en plåt lucka och det är svårt att få tätt men den läcker mer än mina hembyggda.
Mvh Pär H
Sorry....här kommer det:http://images.google.com/imgres?img...&sa=N&start=42&um=1&ei=sWcQS93vGsnz-Qav4p32DgMasses skrev:
Nej den verkar inte vilja länka till spjäll men det ligger ibland kategorierna till vänster på sajten under spjäll och kostar 159kr
Jag gör så här istället..
IKEAhantverkaren: aha du menar dom :-D Har inte sett dom i verkliga livet men dom uppfyller kanske alla krav?! Dom var billiga iallafall...
Pär: Tack för infon. Det var väl i stort sett så jag tänkt mig oxå. Fast rör så mkt det går och avsluta med "litta" slang.
Du menar att man ska sätta tätlisterna vid öppningarna istället på fram och baksida?
Pär: Tack för infon. Det var väl i stort sett så jag tänkt mig oxå. Fast rör så mkt det går och avsluta med "litta" slang.
Du menar att man ska sätta tätlisterna vid öppningarna istället på fram och baksida?
Felders spånsugar kanske är trevliga men ack så dyra. Se verktygsboden.se, där har jag köpt min spånsug (3000 m3/h med dubbla säckar) i den maskinen är det ett väldigt drag och jag har ett 100 mm system som går till en justersåg, bandsåg, hyvel 410 mm, kantslip samt vertikalfräs. Jag har portar vid varje maskin men måste ha två öppna samtidigt annars drar slangarna ihop sig av vakuumet(!)
Jag kör med spiro-rör i själva "systemet" och till varje maskin "grenar" jag av med vanlig ventilationsslang som är billigare och flexiblare än spånsugslang.
Spjäll rekommenderar jag starkt DUAB-husets, (duahuset.se) art nr 100478 (100 mm), det finns sämre varianter som det tyvärr fastnar spån i hörnen och som gör att porten till slut inte går att stänga. Pris 95:- billigare i den kvalitén går inte att hitta.
Systemets diameter är mindre viktigt. Slangens veckning har större inverkan på flödet OCH otäta portar. Se till att porten blir helt tät vid stängning. Tätningslist i en fabrikstillverkad port är helt onödig, den självtätar nämligen när sugen slås på.
5 mm springa i en dåligt stängd port stjäl väldigt med luft.
Jag kör med spiro-rör i själva "systemet" och till varje maskin "grenar" jag av med vanlig ventilationsslang som är billigare och flexiblare än spånsugslang.
Spjäll rekommenderar jag starkt DUAB-husets, (duahuset.se) art nr 100478 (100 mm), det finns sämre varianter som det tyvärr fastnar spån i hörnen och som gör att porten till slut inte går att stänga. Pris 95:- billigare i den kvalitén går inte att hitta.
Systemets diameter är mindre viktigt. Slangens veckning har större inverkan på flödet OCH otäta portar. Se till att porten blir helt tät vid stängning. Tätningslist i en fabrikstillverkad port är helt onödig, den självtätar nämligen när sugen slås på.
5 mm springa i en dåligt stängd port stjäl väldigt med luft.
Produkter som diskuteras: "Tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Lyfter tråden lite...
Om man nu vill ha som killen i denna tråd har ( http://www.byggahus.se/forum/verkty...88-en-snickeri-droem.html?highlight=sp%E5nsug ) , dvs mikroswitch i spjället så att spånsugen startar när man öppnar, hur och vad ska man tänka på då?
Om man nu vill ha som killen i denna tråd har ( http://www.byggahus.se/forum/verkty...88-en-snickeri-droem.html?highlight=sp%E5nsug ) , dvs mikroswitch i spjället så att spånsugen startar när man öppnar, hur och vad ska man tänka på då?
Det är inte så svårt
Du måste konvertera start och stop från 220v till 12v elfa har säkert något?
Där efter så drar du en slinga längs med dina rör med tex ekua (gamal hedlig tele ledning).
Montera microbrytare på varje spjäl. Att föredra microbrytare med hjul
Mvh Pär H
Du måste konvertera start och stop från 220v till 12v elfa har säkert något?
Där efter så drar du en slinga längs med dina rör med tex ekua (gamal hedlig tele ledning).
Montera microbrytare på varje spjäl. Att föredra microbrytare med hjul
Mvh Pär H
Jag har gjort en variant av det pär h beskriver. Har monterat en 3-fas kontaktor i en apparatlåda vid uttaget till spånsugen. Manöverspänningen till kontaktorn tas från en slaktad Nexa-brytare vilket gör att man kan fjärrstyra spånsugen trådlöst.
Den stora fördelen med detta arrangemang är för mig att spånsugen är fast monterad utomhus och med endast ett uttag inomhus. En lång slang flyttas sedan mellan de olika maskinerna. När jag har bestämt mig var allting ska stå kanske det hela görs om dock.
Den stora fördelen med detta arrangemang är för mig att spånsugen är fast monterad utomhus och med endast ett uttag inomhus. En lång slang flyttas sedan mellan de olika maskinerna. När jag har bestämt mig var allting ska stå kanske det hela görs om dock.
Har löst det med 3-fas kontaktor + en nexa LCMR-1000 och en fjärr för nyckelring. När alla spjäl är monterade funderar ja på att montera nexas magnetkontakter på dom.
Har hitta spånsugen körandes när jag kommit tillbaka till garaget. I värsta fall hade den gått i 12 timmar. Vet inte om jag kommit åt fjärren eller om någon granne lyckas ha en fjärr som startat den. Nu är det kraft av som gäller när jag lämnar garaget.
Har hitta spånsugen körandes när jag kommit tillbaka till garaget. I värsta fall hade den gått i 12 timmar. Vet inte om jag kommit åt fjärren eller om någon granne lyckas ha en fjärr som startat den. Nu är det kraft av som gäller när jag lämnar garaget.
Om jag minns rätt köpte jag kontaktorn på Jula men nu hittar jag den inte där. På den jag har står OMRON J7KN-14-01 så jag gissar att den är denna. Kontaktor
Fjärrströmbrytare Nexa LCMR-1000
Nexa Fjärrkontroll nyckelring
Allt monterat i en sån här låda. Kopplingslåda
Fjärrströmbrytare Nexa LCMR-1000
Nexa Fjärrkontroll nyckelring
Allt monterat i en sån här låda. Kopplingslåda
Skulle dessa vara ett kontaktor alternativ? Priset är ju mer rätt än hos Elfa (548kr +moms) :
3205851 Kontaktor Iskra 5,5kW, 12A, 400V I lager 148,00/st
3205852 Kontaktor Iskra 7,5kW, 16A, 400V I lager 187,00/st
Hittade dom här: http://www.expressel.se/group.htm?category_id=5851
3205851 Kontaktor Iskra 5,5kW, 12A, 400V I lager 148,00/st
3205852 Kontaktor Iskra 7,5kW, 16A, 400V I lager 187,00/st
Hittade dom här: http://www.expressel.se/group.htm?category_id=5851