Jag är precis som Masses nyfiken på prestandan i spirorör vs. helt släta plaströr. Axminster säljer ju klara plaströr för inte helt blodiga summor. Likväl blir nog spirorör lite billigare.
 
Både plast och spiro finns på www.ventilationsbutiken.se till ugefär samma pris. Spiro finns lite billigare på www.soliduct.com Vad gäller motståndet så är spiro nästan helt släta på insidan. Det borde inte vara någon större skillnad i luftmotstånd. Det lär gå lite snabbare att montera plaströren. Jag vet inte om det har någon betydelse, men plåt brinner inte.
 
mattiasp skrev:
Jag vet inte om det har någon betydelse, men plåt brinner inte.
Nej, men plåt leder ström vilket är en fördel om man vill undvika allt för stora statiska uppladdningar. Har du ett plastsystem lär du behöva jorda det ordentligt för att inte damm och skit ska fastna inuti och utanpå rören, samt att du inte ska få dig en ordentlig kyss ibland.
 
En annan detalj: hur mycket försämras flödet i praktiken av 90-gradersböjar. Klarar man sig med att använda "stora" 90-gradersböjar till spirorören eller är det bättre med två 45:surprised:r?
 
Ventilationsrören i plast är antistatiska och godkända för ventilationstillämpningar. Två 45:surprised:r eller tre 30-gradersböjar är bättre än en 90-graders. Dessutom finns det speciella 90-graders med större böjningsradie än standard.
Edit: ja, det var ju dessa du menade..
 
När jag skrev om plaströren så hade jag någon inre bild av Axminsters genomskinliga 100mm plaströr framför mig. De verkar inte vara antistatiska. Att rören för ventilationstillämpningar är det förstår jag ;)

Jag förstår även att två 45 eller tre 30 är bättre än en tvär 90-graders. Dock undrar jag HUR stor skillnad det gör. Kan man exempelvis se det som att man kan tappar lika mycket sug i en tvär 90-graders som i tre stycken 90-graders gjorda med 30-gradersböjar?
 
Tack för länkarna Mattias... Skrev till soliduct för att höra om dom tar hem Y rör mot förfrågan.
 
phl skrev:
När jag skrev om plaströren så hade jag någon inre bild av Axminsters genomskinliga 100mm plaströr framför mig. De verkar inte vara antistatiska. Att rören för ventilationstillämpningar är det förstår jag ;)

Jag förstår även att två 45 eller tre 30 är bättre än en tvär 90-graders. Dock undrar jag HUR stor skillnad det gör. Kan man exempelvis se det som att man kan tappar lika mycket sug i en tvär 90-graders som i tre stycken 90-graders gjorda med 30-gradersböjar?
Hur boken Woodshop Dust Control kan man läsa att vid en diameter på 5 tum så motsvarar en 90 9 fot rakt rör och en 45:a är 4,5 fot. Det skulle ge att det inte är någon skillnad?? Googlade lite och hittade denna tabell som verkar vara samma som i boken. Det är kanske inte tappat sug som är problemet utan mer tappad av hastighet på spånet när det slår i väggen vid en 90 gradare.

Ser nu att dom verkar räkna på 90 gradare med stor radie, 1,5xradien, och det är lika bra som 2x45. Det förklarar tbellvärdena. Jag hittar inget om hur dålig en vanlig 90 gradare är.
 
Redigerat:
Klyddigt det där. Jag måste själv ha minst två tämligen tvära 90-gradersböjar för att få till monteringen av min spånsug. Är boken bra gwyrlim?
 
2 st 45 med en bit rakt rör i mellan skall det vara.

Har ni inte läst vad jag sagt tidigare ni skall inte använda er av 100 mm rör.

För övrigt så funkar mark avloppsrör det har det minsta motståndet av alla tänkbara rör även längdsvetsade i plåt har störe motstånd
.
Spiro rör har jag själv använt med tillhörande böjar jag hadde klippt av alla böjarnas förminskningar där packningen sitter så att den innre diametern skulle påverkas så lite som möjligt och att det skulle bli så slät som möjligt.

Bytte till åss egna längdsvettsade rör med böjar som har 3*diametern och det vart markant skilnad.

http://www.cincinnatifan.com/catalogs/EngData-203-internet.pdf

På sid 9 ser man skillnad på böjar

Mvh Pär H
 
Redigerat:
När du skriver avloppsrör, syftar du då på 110-rör? Då motsäger du dig själv kring 125mm rör. Jag har funderat på att investera i spiro 125mm rör men åker på en dröse 90-gradersböjar hur jag än gör.
 
Håller ni inte på med suboptimering nu? Bygg med spiro, och funkar inte spånuppsamligen får man kolla att det ser rätt ut vid uppsamligsstället, och fungerar det ändå inte får man montera en kraftigare fläkt. Detta pillrande med flining av skarvar påminner om de där som skall klämma ut några extra hästar ur en gammal SAAB genom att polera insugskanaler och byta till kamkedja i titan osv.
 
mattiasp skrev:
Detta pillrande med flining av skarvar påminner om de där som skall klämma ut några extra hästar ur en gammal SAAB genom att polera insugskanaler och byta till kamkedja i titan osv.
Och vad är inte underbart med detta? ;)
 
Daniel_N skrev:
Och vad är inte underbart med detta? ;)
Touché!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.