GoC GoC skrev:
Undrar om Tretex över huvud taget är lönt att spackla.
Limmad pappremsa över skarven är ju originalutförande när dom monterades en gång i tiden, så troligen det bästa även nu.
Annars är får du sätta upp en cowerup tapet på väggarna först innan du tapetserar.
Hittade denna tråd då jag har ett liknande problem. Vi hade tänkt måla över tapeter men de visar sig sitta löst och under verkar det vara tretex. Vad är det för slags pappersremsa man klistrar dit? :giggle:
 
Vanlig skarvremsa för gipsskivor, men jag hade aldrig lagt ner det jobbet på att försöka fixa till Tretex utan hade satt gips direkt.
 
P Petronille skrev:
Hittade denna tråd då jag har ett liknande problem. Vi hade tänkt måla över tapeter men de visar sig sitta löst och under verkar det vara tretex. Vad är det för slags pappersremsa man klistrar dit? :giggle:
Vanlig skarvremsa, funkade så där för oss. Vi valde tillslut att ta en plastfog, det är inte heller speciellt snyggt men det blir i alla fall inte några sprickor. Vi har låtit det vara så så länge eftersom det är en gammal sommarstuga men nästa gång vi gör om tror jag att vi kör renoverings gips :)
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vanlig skarvremsa för gipsskivor, men jag hade aldrig lagt ner det jobbet på att försöka fixa till Tretex utan hade satt gips direkt.
Är lite för lat för att åka och skaffa gips och allt möjligt. Hade hoppats kunna måla direkt på. Det är ju en massa spikhuvuden också, så jag inser att det inte är superenkelt...
 
Du kan ju tapetsera med glasfibet typ mikrolit/målarfilt och måla sen om du inte orkar med att gipsa
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du kan ju tapetsera med glasfibet typ mikrolit/målarfilt och måla sen om du inte orkar med att gipsa
Jo det så klart, men vet inte om jag gillar strukturen. Jag ser nu när vi drar tapeterna att det har suttit bruna remsor över skarvar och spikhuvuden.
 
Med mkrolit blir det en slät yta precis som en spacklad vägg. Det finns ju den rutiga gamla glasfiberväven från alla skolor men den är väl inte lika vanlig idag
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Med mkrolit blir det en slät yta precis som en spacklad vägg. Det finns ju den rutiga gamla glasfiberväven från alla skolor men den är väl inte lika vanlig idag
Aha, jag tänkte på en sån där ful rutig som finns i badrum på institutioner typ. Frågan är om det går att måla med äggoljetempera på...:thinking:
 
Är det lönt att lägga så mycket pyssel på treetex? Jag rev bort och satte 13 mm gips. Blev väldigt fint.
13 mm gips är billigare än renoveringsgips.

Protte
 
P Petronille skrev:
Är lite för lat för att åka och skaffa gips och allt möjligt. Hade hoppats kunna måla direkt på. Det är ju en massa spikhuvuden också, så jag inser att det inte är superenkelt...
Det kommer vara mer jobb att gå tillväga som du planerat än att riva och gipsa.
 
C C.Lundin skrev:
Det kommer vara mer jobb att gå tillväga som du planerat än att riva och gipsa.
Jo jag förstår poängen, men jag är bra på att måla och sånt men att sätta upp gipsplattor är en helt ny grej som jag aldrig gjort. Är det inte enklare med renoveringstapet eller liknande?
 
Ett annat problem är att det vi något tillfälle skurits i tretexen har vi upptäckt, in på bara betongen. Så frågan är hur man får det snyggt. Den andra frågan är varför det skurits, ser att det gjorts i sovrummet på andra sidan, och nere på undervåningen. Det verkar vara i anslutning till murstocken/skorstenen... Skadad vägg med flagnande tretex-paneler som avslöjar underliggande betong och skurna områden nära skorstenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GoC GoC skrev:
Som tidigare nämnts.
Minst jobb är att tapetsera med en renoveringstapet [länk]
Och sedan måla direkt på den.
Då slipper du allt underarbete som ändå inte blir bra på tretex. Men du behåller tretexens isolerande förmåga både värme och ljuddämpning.
Jo vi börjar luta åt det. Men det finns ett par problem som jag glömt nämna. Det ena är att elen är uråldrig och behöver göras om, men vi har inte tagit itu med det än (pengar osv.). Och nu finns en massa utanpåliggande ledningar och annat. Dessutom finns ett stort element som man skulle behöva skruva bort om man ska sätta upp renoveringstapet eller liknande. Vår förhoppning var att vi skulle kunna måla över tapeterna, för att snabbt fräscha upp sonens rum som i nuläget är lite mörkt. Men så dök det ena problemet upp efter det andra. Det är ju enklare att skarva lite när man bara målar än med renoveringstapeter och allt.
 
Har tretex i sommarstugan. I ett rum har jag gipsat och tapetserat. Blev perfekt. Kräver dock lite arbete. Listerna skall bort runt golv och tak, ev får man köpa nya. Fogar skall spacklas och slipas, osv. Kostar både tid och pengar. I ett annat rum har jag tapetserat med renoveringstapet och därefter med tapet. Mycket lättare och billigare. Blev lika snyggt förutom att väggarna rört sig lite och lite skrynkel har uppstått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.