21 042 läst · 49 svar
21k läst
49 svar
Spabad löser ut jordfelsbrytare
Jepp och som det alltid talas om av de lärda på forumet, DET SKA VARA allpolig brytning ( 3 polig eller 2 polig ) till ett spa. men finns inget tvingande till det. Men inte fel att ha det.Dowser4711 skrev:Det är också säkringar, men jag misstänker att det du pratar om är huvudsäkringarna som sitter i anslutning till elmätaren.
De som heter C16 och B16 etc i din undercentral som du visat bilder på är automatsäkringar, som man kan återställa utan att behöva byta ut något som du gör med huvudsäkringarna. Men de fyller fortfarande samma funktion.
Jordfelsbrytaren sitter som sagt längre till höger, bredvid brytaren. Jordfelsbrytaren har även en test-knapp på sig som du kan använda för att se att den fungerar. Jordfelsbrytaren har en helt annan funktion än säkringarna och skyddar mot ytterst svaga mängder ström som går "fel väg".
Säkringarna löser ut om det går "för mycket" ström "rätt" väg. exempelvis vid en kortslutning.
C och B avgör lite hur "snabbt" de löser ut. C löser ut långsammare än B, dvs de kräver ett något längre fel innan de bryter strömmen.
Om det är tre faser till samma förbrukare, vilket det *verkar* vara utan att veta mer än du visat här så bör man som regel ha samma typ av säkringar för dem. (Nu kan det finnas någon instruktion på inkoppling av badet som vi in te känner till som gör att det inte gäller i just detta fall)
Åh vad bra förklarat! Tack! 👼Dowser4711 skrev:Det är också säkringar, men jag misstänker att det du pratar om är huvudsäkringarna som sitter i anslutning till elmätaren.
De som heter C16 och B16 etc i din undercentral som du visat bilder på är automatsäkringar, som man kan återställa utan att behöva byta ut något som du gör med huvudsäkringarna. Men de fyller fortfarande samma funktion.
Jordfelsbrytaren sitter som sagt längre till höger, bredvid brytaren. Jordfelsbrytaren har även en test-knapp på sig som du kan använda för att se att den fungerar. Jordfelsbrytaren har en helt annan funktion än säkringarna och skyddar mot ytterst svaga mängder ström som går "fel väg".
Säkringarna löser ut om det går "för mycket" ström "rätt" väg. exempelvis vid en kortslutning.
C och B avgör lite hur "snabbt" de löser ut. C löser ut långsammare än B, dvs de kräver ett något längre fel innan de bryter strömmen.
Om det är tre faser till samma förbrukare, vilket det *verkar* vara utan att veta mer än du visat här så bör man som regel ha samma typ av säkringar för dem. (Nu kan det finnas någon instruktion på inkoppling av badet som vi in te känner till som gör att det inte gäller i just detta fall)
Jag vet inte varför de är installerade som de är 😥
Men såg nu att 1:an för bubbelpoolen är en "långsammare" medan resten är snabba "utlösare".
Nyfiken, men hur använder man test-brytaren till höger? Ser nu att det står "push monthly to test". Signalerar den på något sätt med ljud eller ljus om de fungerar som det ska, iom att det inte finns någon panel för att avläsa med felkoder?
Tack för så bra information!
Den löser ut JFB och huset blir svart, så ta med en ficklampa så du ser att trycka upp vippan igen.SvensKiwi skrev:Åh vad bra förklarat! Tack! 👼
Jag vet inte varför de är installerade som de är 😥
Men såg nu att 1:an för bubbelpoolen är en "långsammare" medan resten är snabba "utlösare".
Nyfiken, men hur använder man test-brytaren till höger? Ser nu att det står "push monthly to test". Signalerar den på något sätt med ljud eller ljus om de fungerar som det ska, iom att det inte finns någon panel för att avläsa med felkoder?
Tack för så bra information!
I just det fallet blir det nog bara svart i garaget (lite beroende på vad som *egentligen* döljer sig bakom lucka 4)J jonaserik skrev:
Tänk på test-knappen ungefär som test-knappen på brandvarnaren.
När du trycker på den gör den sitt jobb (piper respektive bryter strömmen) oavsett om det är en "riktig" situation eller ej.
Ja, håller med, om det inte råkar vara något så udda som en enfas 16A uppvärmning, 16A motor och 16A till styrelektroniken. Men det skulle ju ta 7 svåra år att värma upp en sådan historia, så vi kan väl för TS skull hoppas på att det trots allt är 2-fas uppvärmning på den.J jonaserik skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 920 inlägg
Denna beteckning pekar enbart på displayen. Försök hitta en annan beteckning som beskriver badet som helhet. Det ska finnas en märkskylt någonstans som talar om det, och talar om vilken effekt badet har.SvensKiwi skrev:
Om ni nyligen har köpt denna bostad så bör förra ägaren kunna ge svar på hur det har uppfört sig under vintern. Det kan vara fel på badet eller så är det inte avsett för Sverige.
Okej! Så jag ser bara att dessa "nöd"-funktioner fungerar som de ska. Tack igen för så bra förtydligande!Dowser4711 skrev:I just det fallet blir det nog bara svart i garaget (lite beroende på vad som *egentligen* döljer sig bakom lucka 4)
Tänk på test-knappen ungefär som test-knappen på brandvarnaren.
När du trycker på den gör den sitt jobb (piper respektive bryter strömmen) oavsett om det är en "riktig" situation eller ej.
... kanske får ta hit en elektriker som får titta på om den fortsätter lösa ut sig.
Eller.. är det kanske en spabads-tekniker utifall att det visar sig att det är värmen (eller pumparna, om de nu inte fungerar om jag prövar nästa gång).
Förresten! Är det farligt att jag slår på undersäkringen efter att den utlöst? Alltså om det sker t ex. 1-2 gånger varje dag till dess att jag fått bukt med problemet?
Den var nere på 9 grader igår när jag fyllde på vattnet (kanske den låga vattennivån förstörde något i badet, iom att filtret inte "fick" sitt vatten) och var på 35,7 grader idag. Har för mig att jag läst att det är normalt (även förra ägaren sa så).Dowser4711 skrev:
Okej! Jag får kika imorgon! Borde det sitta någonstans runt på själva "karet"? Jag har en instruktion (men det står ingen modellbeteckning överhuvudtaget 🤷♂️Bo.Siltberg skrev:Denna beteckning pekar enbart på displayen. Försök hitta en annan beteckning som beskriver badet som helhet. Det ska finnas en märkskylt någonstans som talar om det, och talar om vilken effekt badet har.
Om ni nyligen har köpt denna bostad så bör förra ägaren kunna ge svar på hur det har uppfört sig under vintern. Det kan vara fel på badet eller så är det inte avsett för Sverige.
Tack för tipset!
De har haft badet i minst 4-5 vintrar så det borde vara avsett för Sverige. Köpt på Trademax.se i Sverige.
Och troligtvis amerikanskt stuk 1 fas. Det går att koppla om dom till 2 fas på elektronikkortet i boxen, patronen är för 230 V 1 - fas, har inte sett någon 400 V patron. losaar du på locket på boxen, så sitter patron säkert nertill med en skylt på. samt att det går att se hur många grova tampar som är inkopplade på plinten. Tex brun och svart blå gulgrön = 2 fasigt kopplat.SvensKiwi skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 093 inlägg
Ja, man ska inte göra så. Om en säkring löser så är något fel, och det måste man felsöka och åtgärda.SvensKiwi skrev:
Men om det är direkt farligt eller inte är omöjligt att säga såhär på distans. Det är antagligen inte direkt farligt för liv och hälsa, men det är en stor brasklapp på den bedömningen. (Det kan också vara direkt livsfarligt även om sannolikheten för det å andra sidan inte är jättestor...)
Och viktigt här är också "varje dag till dess jag fått bukt med problemet". Hur många dagar är det? Vi som är visa av erfarenheten vet att det kan bli många dagar, och det är inte bra.
Om inte annat så går säkringen sönder och behöver bytas (av elektriker om man skall vara laglig).
Så din fråga är lite av "hur långt är ett snöre"-typen. Innan man vet varför säkringen löser ut när den inte gjorde det förut så går det inte att säga med någon säkerhet.
Ja, det beror ju på orsaken.
Är det en kortslutning som håller på och skapar ett eskalerande problem är det ju *dumt* att återställa den regelbundet.
Är det motor-starten som skulle behöva en C16 istället för B16 för att vara pålitlig är det ju en helt annan sak. Men det är helt omöjligt att svara på baserat på den information som finns här.
Är det en kortslutning som håller på och skapar ett eskalerande problem är det ju *dumt* att återställa den regelbundet.
Är det motor-starten som skulle behöva en C16 istället för B16 för att vara pålitlig är det ju en helt annan sak. Men det är helt omöjligt att svara på baserat på den information som finns här.
Med tanke på att den har fungerat bra tidigare så är problemet nog inte hur trög säkringen ärDowser4711 skrev: