Verkar som värmaren till mitt spa lagt av. Jordfelsbrytaren löser ut, och jag kopplade bort värmaren och testade.
Då löste jordfelsbrytaren inte ut. Så det verkar vara det som är felet.

Kan det ha att göra med att det varit lite dåligt med vatten i spat? Så det blivit luft vid värmaren? Men har ändå haft vatten upp till översta munstyckena.

Men undrar om det är bäst att byta hela värmaren, eller om det räcker att byta bara värmeelementet?
Är väl ganska troligt att det bara är elementet som är kasst.

• Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
Ny här och märkte nu på vintern av en slump att en av jordfelsbrytarna var nere.

Märkte att vattennivån var så pass låg att filtret inte hade vatten som kunde filtreras och funderar på om det har "skadat" något i spa badet eftersom det säkert gått så ett tag.

Fyllde på vatten igår och slog på en av de tre (varför är det tre?) strömbrytarna (se bild).

Efter några timmar var den fortfarande på, igår kväll.

I morse var den frånslagen... 😔

Jag ser att spa badet går i ett "economy mode" och att tempen gick från 9 grader (precis innan jag fyllde på vattnet) till 25,7 grader (just nu).

Jag ska försöka plocka bort filtret och rengöra det eftersom vi inte gjort något underhåll sedan vi flyttade in för ca 6,5 månad sen, dock verkade det sitta fast, själva patronen och försöka skruva försiktigt, utan att få loss det. Är knappt några videos eller instruktioner för vår modell Balboa Vl801d varken i pappersbunten vi fick av förra ägarna eller på nätet så alla tips mottages tacksamt! ♥️

• Bild på en elcentral med fyra jordfelsbrytare, varav en är markerad med röd cirkel. Etikett ovanför säger "Elkopplare för produktionsanläggning".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel på spabad med Balboa-märke visar temperatur och inställningar, omgiven av vatten och snö.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för Balboa spa visar "Economy" läge, omgiven av knappar för olika funktioner, med vatten i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
Det är ingen JFB som löser hos dig utan en säkring. Det innebär att det är ingen litet strömläckage utan antingen en kraftig överlast (+25 A) eller kortslutning. Det kan ev också handla om startström, att den löser precis när någon pump startar. Det är kallt ute nu och då drar allting mer ström.

Det är också en av tre säkringar. Oklart hur badet använder dessa faser. Det kanske du kan lösa ut av dokumentationen. En eller två faser används kanske till värme och den tredje till elektronik och pumpar. Du bör kontrollera hur badet är inkopplat och försöka se vad denna tredje dvärg används till.

Du har en JFB till höger i kapslingen. Men det är oklart ifall den skyddar säkringarna (dvärgarna) till vänster. Det är också något du borde reda ut. Det är enkelt att prova vad JFBn bryter.

Brist på vatten skulle kunna skada värmaren, ifall den går torrt.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Det är också dumt att blanda C16 & B16 karaktäristik på säkringarna.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
L Letherface skrev:
Verkar som värmaren till mitt spa lagt av. Jordfelsbrytaren löser ut, och jag kopplade bort värmaren och testade.

Kan det ha att göra med att det varit lite dåligt med vatten i spat? Så det blivit luft vid värmaren? Men har ändå haft vatten upp till översta munstyckena.

Men undrar om det är bäst att byta hela värmaren, eller om det räcker att byta bara värmeelementet?
Kan tillägga att det var värmaren som var kass i mitt spabad.
Men då var det jfb som löste ut. Inte någon säkring.

• Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ingen JFB som löser hos dig utan en säkring. Det innebär att det är ingen litet strömläckage utan antingen en kraftig överlast (+25 A) eller kortslutning. Det kan ev också handla om startström, att den löser precis när någon pump startar. Det är kallt ute nu och då drar allting mer ström.

Det är också en av tre säkringar. Oklart hur badet använder dessa faser. Det kanske du kan lösa ut av dokumentationen. En eller två faser används kanske till värme och den tredje till elektronik och pumpar. Du bör kontrollera hur badet är inkopplat och försöka se vad denna tredje dvärg används till.

Du har en JFB till höger i kapslingen. Men det är oklart ifall den skyddar säkringarna (dvärgarna) till vänster. Det är också något du borde reda ut. Det är enkelt att prova vad JFBn bryter.

Brist på vatten skulle kunna skada värmaren, ifall den går torrt.
Hej och tack för svar! Jag förstod inte riktigt allt, men såg nu, efter i princip hela dagen har gått (där jag dubbelkollat) att JFBn I mitten löst ut sig (nu på kvällen). Vet dock inte om det är den som löste ut sig eller inte tidigare. Men brukar man ha tre till en jacuzzi/pool?

Ska byta filter för att inte förstöra mer i poolen, så ska slå av strömmen och byta filter. Har hunnit läsa igenom era svar lite noggrannare då, tack för svaret!

• Elcentral med jordfelsbrytare; ett område markerat "Elkopplare för produktionsanläggning" och listade grupper för bubbelpool, utebelysning och garageport.
    Skapa konto
SvensKiwi SvensKiwi skrev:
Hej och tack för svar! Jag förstod inte riktigt allt, men såg nu, efter i princip hela dagen har gått (där jag dubbelkollat) att JFBn I mitten löst ut sig (nu på kvällen). Vet dock inte om det är den som löste ut sig eller inte tidigare. Men brukar man ha tre till en jacuzzi/pool?

Ska byta filter för att inte förstöra mer i poolen, så ska slå av strömmen och byta filter. Har hunnit läsa igenom era svar lite noggrannare då, tack för svaret!
Kan vara 1 2 eller 3 faser ut till ett spa. Det är liksom amerikastuk på spa i sverige. Antingen helt 1 -fas eller 2 faser ut, det sistnämnda är brukligt med en fas till pumpar och kontrollpanel och den sista till värmen. Det brukar bli att första fasen tar elektroniken/pumpar och den andra värmaren. Dom flesta elektriker har bara brun-svart-grå i huvudet, ( fasföljden på färger i Sverige ) och då blir det brun-svart som går till ett spa. Det är nummer 2 som slår ut, så en kanditat är värmaren om det är kopplat så.

J jonaserik skrev:
Kan vara 1 2 eller 3 faser ut till ett spa. Det är liksom amerikastuk på spa i sverige. Antingen helt 1 -fas eller 2 faser ut, det sistnämnda är brukligt med en fas till pumpar och kontrollpanel och den sista till värmen. Det brukar bli att första fasen tar elektroniken/pumpar och den andra värmaren. Dom flesta elektriker har bara brun-svart-grå i huvudet, ( fasföljden på färger i Sverige ) och då blir det brun-svart som går till ett spa. Det är nummer 2 som slår ut, så en kanditat är värmaren om det är kopplat så.
Tack! Jättebra förklarat! 🙏
Det verkar som att den fick upp värmen till 37,5 grader innan jag stängde av för att spola rent patronfiltret under kranen. Men om det skulle vara pumparna, fungerar inte "Jet"- och "Bubble"-funktionen då? Tänkte om jag kunde testa om de fungerar om den slår ifrån igen (vilket den gjort).

Slog på jordfelsbrytaren igen och kör 15-20 minuter med klortabelett nu, så kan återkomma senare om det slagit ut någon jordfelsbrytare eller ej. Tack för att du tog dig tid att svara!

nisse123 nisse123 skrev:
Det är också dumt att blanda C16 & B16 karaktäristik på säkringarna.
Dessvärre förstår jag ingenting av det där 😅
Vi flyttade in för 6,5 månad sedan så är helt oskyldiga till vad C16 + B16 nu kan innebära.
Är det brandfarlig tex?

Tack! Jättebra förklarat! 🙏
Det verkar som att den fick upp värmen till 37,5 grader innan jag stängde av för att spola rent patronfiltret under kranen. Men om det skulle vara pumparna, fungerar inte "Jet"- och "Bubble"-funktionen då? Tänkte om jag kunde testa om de fungerar om den slår ifrån igen (vilket den gjort).

Slog på jordfelsbrytaren igen och kör 15-20 minuter med klortabelett nu, så kan återkomma senare om det slagit ut någon jordfelsbrytare eller ej. Tack för att du tog dig tid att svara!
Sluta prata om jordfelsbrytare, det som löser ut är säkringar.
Jordfelsbrytaren är den stora klumpen näst längst till höger som det står RCD på.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
L Letherface skrev:
Kan tillägga att det var värmaren som var kass i mitt spabad.
Men då var det jfb som löste ut. Inte någon säkring.
Okej! Värmde den inte upp ditt spabad alls då? Slog den ifrån efter 5-10 min?
Vi lyckades iaf få upp badet till 37,5 grader. Så det gick nästan en hel dag (morgon -> eftermiddag) innan 2:an av 3 slog ifrån. Vet sen inte om 2 JFB styr värmen eller ej.

Hur löste du det? Ringde du in någon?

D Dilato skrev:
Sluta prata om jordfelsbrytare, det som löser ut är säkringar.
Jordfelsbrytaren är den stora klumpen näst längst till höger som det står RCD på.
Oj! Ursäkta!
Jag trodde säkringarna är de tre 20 A säkringarna som sitter i proppskåpet?

L Letherface skrev:

Hej du! Löste du det?

Oj! Ursäkta!
Det är dina huvudsäkringar. De som löser ut i din central är automatsäkringar

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Oj! Ursäkta!
Det är också säkringar, men jag misstänker att det du pratar om är huvudsäkringarna som sitter i anslutning till elmätaren.

De som heter C16 och B16 etc i din undercentral som du visat bilder på är automatsäkringar, som man kan återställa utan att behöva byta ut något som du gör med huvudsäkringarna. Men de fyller fortfarande samma funktion.

Jordfelsbrytaren sitter som sagt längre till höger, bredvid brytaren. Jordfelsbrytaren har även en test-knapp på sig som du kan använda för att se att den fungerar. Jordfelsbrytaren har en helt annan funktion än säkringarna och skyddar mot ytterst svaga mängder ström som går "fel väg".

Säkringarna löser ut om det går "för mycket" ström "rätt" väg. exempelvis vid en kortslutning.
C och B avgör lite hur "snabbt" de löser ut. C löser ut långsammare än B, dvs de kräver ett något längre fel innan de bryter strömmen.

Om det är tre faser till samma förbrukare, vilket det *verkar* vara utan att veta mer än du visat här så bör man som regel ha samma typ av säkringar för dem. (Nu kan det finnas någon instruktion på inkoppling av badet som vi in te känner till som gör att det inte gäller i just detta fall)

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.