Hej
Det hamnar i alla fall inte rakt nedanför i entré- eller källarplan.
Svänger det av någonstans längs vägen?
Förstår att ni inte kan svara utifrån denna specifika byggnad. Föreställer mig dock att det är uppbyggt på likartat sätt oavsett byggnad.
HSB- och flerbostadshus. Tre trappuppgångar i samma byggnad.
Förstår om det anses vara en märklig frågeställning, men är vetgirig av mig.
Det hamnar i alla fall inte rakt nedanför i entré- eller källarplan.
Svänger det av någonstans längs vägen?
Förstår att ni inte kan svara utifrån denna specifika byggnad. Föreställer mig dock att det är uppbyggt på likartat sätt oavsett byggnad.
HSB- och flerbostadshus. Tre trappuppgångar i samma byggnad.
Förstår om det anses vara en märklig frågeställning, men är vetgirig av mig.
I dotters 30tals HSBlägenhet fanns dessa praktiska sopnedkast som stängdes i början av 2000-talet. Varför? Folk trattade ner allt möjligt vilket orsakade kostbara stopp för bostadsrättsföreningen.
Egendomligt nog hade dessa sopnedkast fungerat i över 50 år - man kan bara inte sluta förvånas över vettigheten hos unga moderna människor.
Tidigare var husen sk "barnrikehus" där mindre bemedlade familjer fick lämna bostäder med dass på gården för standardhöjda bekvämligheter. De kom till moderna lägenheter med badkar och sopnedkast och vårdade dessa.
Dotters lägenhet var fortfarande ytterst välskött om än med låg rostfri diskbänk. Medelålders man besökte lägenheten och berättade att han vuxit upp här med 3 syskom (2rummare). Lycklig barndom!
Egendomligt nog hade dessa sopnedkast fungerat i över 50 år - man kan bara inte sluta förvånas över vettigheten hos unga moderna människor.
Tidigare var husen sk "barnrikehus" där mindre bemedlade familjer fick lämna bostäder med dass på gården för standardhöjda bekvämligheter. De kom till moderna lägenheter med badkar och sopnedkast och vårdade dessa.
Dotters lägenhet var fortfarande ytterst välskött om än med låg rostfri diskbänk. Medelålders man besökte lägenheten och berättade att han vuxit upp här med 3 syskom (2rummare). Lycklig barndom!
Det är väl fortfarande många som inte har hämtning av sorteringssopor i hemmet. Man får ha sopnedkast. Men eftersom de flesta sopor inte får kastas i det minskar nyttan. Då är det många föreningar som väljer att ta bort dem för att minska problemen med stopp och lukt. Jag tror dessutom att många av dem stängts av arbetsmiljöskäl.S sinuslinus skrev:
I den BRF jag flyttade till 2001 hade stängt sopnedkasten innan jag flyttade dit. De gamla soprummen fick i första hand användas som förråd för barnvagnar, rullatorer, cykelvagnar (för barn), om utrymme fanns kvar fick man förvara cyklar där.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 221 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 221 inlägg