Kaj54 Kaj54 skrev:
Jag flyttade till stugan för ca 6 år sen. Förra året blev jag påtvingad sophämtning, efter att ha haft en diskussion att slippa för att jag inte har några sopor. Jag har egen kompost å eldar upp papper mm. Resten går till återvinningen. Jag lämnade in 5 A4, som jag fått från Gästrike återvinnare, med frågor om vad jag gör med mina olika sopor. Efter mail och samtal om att slippa sophämtning, där tjejen i kommunen säjer att det kommer att kosta 600.- i timmen att förbereda ärendet och det skulle ta ca 4 timmar. Till en kostnad av ca 2500.-. Så backade jag ur. Jag sa att jag är fattigpensionär med 8500.- efter skatt. Jag hade även mailkonversation med hennes boss. Där jag skrev att jag backar ur, för jag har inte råd att bestrida ärendet. Ok... Efter några månader, så får jag en faktura på 2400.-. Då blev jag grinig å skickade tillbaka fakturan efter att ha skrivit Bestrides rakt över. Då får jag tillbaks den med orden att det inte hjälper att skriva bestrides. Så jag pratade med kommunjuristen å han sa - du får väl överklaga då... Så den 1:a Feb ställde dom ut den största tunnan till mej(som inte har sopor).. För att jävlas?? Nu är det den 19:e oktober å dom har aldrig varit här å tömt tunnorna??? Trots att jag ringt flera ggr?? Är det nån ide att skriva bestrides på fakturorna? Gäller inte det tricket, när dom uppenbarligen gör precis som dom vill, eller inte vill????????
Hej!
Jag köpte en varmkompost och begärde att de skulle tömma soptunnan så sällan som går, vilket visade sig vara 1 gång per månad. Jag får fakturan o betalar den och jag har aldrig dragit fram sopkärlet någon gång sedan dess och det har nu gått 15 år sedan jag gjorde det här. Så 15 år utan tömning men betalar grundavgiften som vanligt. Sopsorterar allt och komposterar resten. Vi fick papper om att det kostar 2,50 kr per kilo och moms tillkommer. Tänker att det blir dyrt för de som har bebisar och har blöjor etc. Lycka till!

C
M Maledictus skrev:
Så får man absolut göra och så gör nog alla kommuner i Sverige.
Nej, det är ganska vanligt att man har ett billigare fritidshusalternativ med tömning enbart på sommarhalvåret. Men det är inte alla kommuner som erbjuder det.

C cpalm skrev:
Nej, det är ganska vanligt att man har ett billigare fritidshusalternativ med tömning enbart på sommarhalvåret. Men det är inte alla kommuner som erbjuder det.
Ja absolut, det jag syftade till var att man inte bara hade hämtning under de två månaderna som man befann sig i stugan och producerade avfall.

Men du har helt rätt, det finns ofta ett fritidsabonnemang som innebär att man har säsongsbegränsad hämtning.

På min gata i Gislaveds kommun bor flera pensionärer som inte genererar mycket sopor. Dom delar sopkärl med sina grannar, vet dock inte hur dom fått det godkänt. Men du kanske inte har någon granne du kan dela med?

K kentaur81 skrev:
På min gata i Gislaveds kommun bor flera pensionärer som inte genererar mycket sopor. Dom delar sopkärl med sina grannar, vet dock inte hur dom fått det godkänt. Men du kanske inte har någon granne du kan dela med?
Alla kommuner (eller andra huvudmän för hushållsavfall, t ex kommunalförbund eller kommunala bolag) har sina egna upplägg med sopsortering, tunnor och tömningar. Det är inte alla som erbjuder gemensamma tunnor mellan grannar. Att SÅM (kommunalförbundet som Gislaved ingår i) erbjuder det betyder inte att TS' huvudman gör det.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Kaj54 Kaj54 skrev:
Jag flyttade till stugan för ca 6 år sen. Förra året blev jag påtvingad sophämtning, efter att ha haft en diskussion att slippa för att jag inte har några sopor. Jag har egen kompost å eldar upp papper mm. Resten går till återvinningen. Jag lämnade in 5 A4, som jag fått från Gästrike återvinnare, med frågor om vad jag gör med mina olika sopor. Efter mail och samtal om att slippa sophämtning, där tjejen i kommunen säjer att det kommer att kosta 600.- i timmen att förbereda ärendet och det skulle ta ca 4 timmar. Till en kostnad av ca 2500.-. Så backade jag ur. Jag sa att jag är fattigpensionär med 8500.- efter skatt. Jag hade även mailkonversation med hennes boss. Där jag skrev att jag backar ur, för jag har inte råd att bestrida ärendet. Ok... Efter några månader, så får jag en faktura på 2400.-. Då blev jag grinig å skickade tillbaka fakturan efter att ha skrivit Bestrides rakt över. Då får jag tillbaks den med orden att det inte hjälper att skriva bestrides. Så jag pratade med kommunjuristen å han sa - du får väl överklaga då... Så den 1:a Feb ställde dom ut den största tunnan till mej(som inte har sopor).. För att jävlas?? Nu är det den 19:e oktober å dom har aldrig varit här å tömt tunnorna??? Trots att jag ringt flera ggr?? Är det nån ide att skriva bestrides på fakturorna? Gäller inte det tricket, när dom uppenbarligen gör precis som dom vill, eller inte vill????????
Det här stämmer precis med min gamla käpphäst Kommunernas Janusansikte.

Nästan alla kommuner blöder av utflyttning. Alla kommunledningar drömmer om att bli större, att fler invånare ska välja just deras kommun att bosätta sig i. Men när väl någon vill bosätta sig i kommunen är deras enda strävan att göra det så dyrt och krångligt som det bara är möjligt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-resonerar-kommunerna.193630/

• Gilla
Fartland
  • Laddar…
G gussina skrev:
att man måste betala sophämtning på en fastighet som inte har nåt hus eller boende är helt galet..
Det måste man inte. Jag har flera fastigheter jag inte betalar för...

T
Kaj54 Kaj54 skrev:
Har du en certifierad anläggning att bränna sopor?

Lägg ner och bete dig som en vanlig och vettig människa.

• Gilla
reez
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Har du en certifierad anläggning att bränna sopor?
Lägg ner och bete dig som en vanlig och vettig människa.
Vi vet inte vad TS eldar. Det kanske bara är ett reklamblad och en cornflakespaket lagom att tända i spisen med.
Och oavsett vilket så har vi ett avfallshanteringssystem som behöver behovsanpassas bättre.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
De ska inte behöva titta överhuvudtaget. De som slänger batterier och dylikt giftigt i typ brännbart måste ju ha tappat det helt.
Glad att vi har fyrfack, glad att hela sverige är på g med det också så folk kan slänga rätt.

Hittar de däremot något och härleder det till fuskaren så blir det ju inte billigt.

Hur skall de kunna härleda det till "fuskaren"?
Har ni låsta kärl på bevakat område???
Alltså vem som helst skulle kunna slänga sitt avfall i min tunna, deras uppgift i det fallet blir att bevisa att det var just JAG som gjorde det.
Så länge kärlen skall stå lätt till för tömning utan lås så kommer de inte vinna ett endaste fall om de skulle driva det vidare!

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Icke att glömma skittunnan som en av stugägarna uti bögda där vi har fritidshuset ställer ut tillsammans med de övriga kärlen.:cool:

S Seaknight skrev:
Så länge kärlen skall stå lätt till för tömning utan lås så kommer de inte vinna ett endaste fall om de skulle driva det vidare!
Är inte så säker på det. Om de exempelvis hittar adresserade brev i samma igenknutna påse som "ofoget" tror jag de har en skaplig chans.

Skärmdump av en artikel om sopsortering med text och en bild på en kvinna, Johanna Schreiber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kom just på ett nytt sätt att djävlas med sina grannar. Vem blir först med en livetråd? :cool:

A AndersS skrev:
Icke att glömma skittunnan som en av stugägarna uti bögda där vi har fritidshuset ställer ut tillsammans med de övriga kärlen.:cool:
Innehållet i den måste väl räknas som matavfall. :crysmile::poop:

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
S Seaknight skrev:
Hur skall de kunna härleda det till "fuskaren"?
Har ni låsta kärl på bevakat område???
Alltså vem som helst skulle kunna slänga sitt avfall i min tunna, deras uppgift i det fallet blir att bevisa att det var just JAG som gjorde det.
Vi är väl ändå för tusan vuxna.
Du har ansvar över din tunna. Jo sopgubben kan skita totalt i din tunna om den inte är sorterad och skall göra det.
Du lär inte vinna om du överklagar varför sopgubben vägrar tömma din tunna. Och sorterar du den sen och ber om en hämtning kan de debitera dig en extra gång och har rätt till det. (kollade vår och en del andra kommuner)
Mina står 1.5 meter från tomtgräns så jag slipper dra fram de vid tömning.

A AndersS skrev:
Den stugägaren kanske har latrin-hämtningsavtal, då funkar det precis så i vissa kommuner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.