SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du har uppenbarligen inte full koll. Det heter faktiskt energiåtervinning numera!
Bäst jag trycker dit en smiley också, så du inte tycker jag är otrevlig :p.
Haha, det stämmer! Men jag gillar inte det begreppet, ingen "vanlig människa" förstår vad det innebär. Dessutom är det mer för mig ett begrepp hur man behandlar avfallet än vad det består av.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Sa jag att jorden kommer gå under?
Kanske inte du men det börjar väl bli ett alltmer allmänt accepterat axiom. Definitionen av "gå under" och tidshorisonten skiljer möjligen en del mellan olika bedömare. Majsburken i detta fall har dock sannolikt försumbar inverkan på något.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Då har du alltså tur. Man kan också blunda och låtsas att det inte finns några köer.
Hum, undrar om jag skrev ngt om köer

P pmd skrev:
Jag betalar redan för att få slänga skräp på tippen. Det är delvis vad grundavgiften i sophämtningstaxan påstås gå till.
Jag kanske var otydlig eller så läste du lite för snabbt. Du får läsa om mitt förra svar och vad jag svarade på. Förstår inte vad din kommentar syftar till annars

P
Av ditt svar och det du svarade på tycks det finnas ÅVC:er där man måste betala för att få komma in och slänga skräp. Mitt påpekande handlade om att det inte fungerar så på den ÅVC där jag brukar slänga skräp. ÅVC:n finansieras med hjälp av sophämtningsabonnemangsavgifterna.

K kortis skrev:
Hum, undrar om jag skrev ngt om köer
Du skrev att statistiken är opålitlig/missvisande när jag hänvisade till vårdköer och du påstår att det finns lågt prioriterade fall (ont i tummen) som du tydligen inte tycker skall räknas i vårdkön. Att svara så är att skriva om vårdköerna.

D Dr Jumping Jack skrev:
Du skrev att statistiken är opålitlig/missvisande när jag hänvisade till vårdköer och du påstår att det finns lågt prioriterade fall (ont i tummen) som du tydligen inte tycker skall räknas i vårdkön. Att svara så är att skriva om vårdköerna.
Hum, kör hårt

Har man man börjat med vårdköer för sophämtning;)

K kortis skrev:
Svenska statens ekonomi har väl aldrig varit så bra som nu och har de senaste åren skötts exemplariskt det är väl alla ekonomer överens om
Det var det här inlägget som behövde bemötas. Därav vårdköer, men du har rätt, hör inte hemma här.

P Pippi Viktualia skrev:
Sen hur "alla jag någonsin träffat" sköter sina sopor har jag faktiskt inte frågat det kanske du gör står i kön på ica och förhör folk (?) för du verkar ju ha utlyst dig själv till någon slags sop-polis!
Så kul det är att provocera och så härligt du måste ha det i den rosa drömvärld. Trevligt för dig om du aldrig sett någon som gör fel men du måste ju inte spela dum (eller spelar du inte?)

Påståendet
P Pippi Viktualia skrev:
enklare att åka till återvinningscentralen eller stationen än att gräva nåt stort hål i marken någonstans
är ju så korkat att det faktiskt förtjänar en kommentar.

Nej " de flesta" gör såklart inte så. "De flesta" har sophämtning någonstans vid tomtgränsen och tar billen till ÅVC när något behöver slängas. Men "de flesta" är inte alla. "De flesta" omfattar inte dem som dumpar hela bilinredningar vid förpackningsinlämningen. "De flesta" omfattar inte den som dumpade ett helt kök på infarten till min båtklubb. "De flesta" omfattar inte dem som inte orkar tömma båtmotorn på olja utan dumpar den i sjön.

Lyckligtvis sköter "de flesta" detta utmärkt - bland annat för att man betalar för sin sophämtning och för sin tillgång till ÅVC:n,

Om du aldrig sett något av "det andra" är du antingen blind - eller mycket ung.

• Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Jag kan heller inte förstå vilka som dumpar en soffgrupp, 25 bilnycklar med regnr på knippan, 250 konservburkar, kylskåp, TV och ett bord vid förpackningsåtervinningen. Eller ställer en soffa, TV och TV bord mitt på vår cykelväg till badplatsen. Eller som för ett par år sen. Häller ut ett par 20 litersdunkar med (om jag minns rätt olja) vid kanotklubbens bryggor. Hur liksom snurrar det i huvudet på dessa individer....

"...Hmmmm, jag har 80 liter giftig vätska... vad ska jag göra med den.... JOOOOO jag vet, jag tippar ned det i en badsjö och kastar dunkarna på gräsmattan..." - om man nu vill bli av med avfallet, varför TÖMMA UT dunkarna i vattnet, när man ändå slänger dunkarna där sen (om man inte blev påkommen under akten så att säga).

Det är helt otroligt hur folk kastar skräpet. Jag vet inte om folk vill jälvas, är dumma i huvudet, eller är helt nyanlanda från ett land där detta är normal sophantering.

Helt klart är, för att slippa att folk ska hålla på så här - för bevisligen gör "folk" det, ja, då tycker jag absolut att även "tomma" fastigheter kan tvingas betala sophämtning.

För vad fan kostar det inte att sanera badsjön, låta någon åka ut och hämta skräpet i skogen eller vid förpackningsåtervinningen. Jag tror att en sådan "sanering" lätt kan kosta 10.000 kr, är det avfall tippat i vatten så är det nog inte möjligt att sanera helt och kostar säkert mångdubbelt mer.

Har man kommunalt VA kunde man tänka sig att de som har nära noll i vatten och elförbrukning skulle kunna få en nedsatt avgift pga man faktiskt via det kan visa att ingen vistas i fastigheten. Men... Då skulle JAG som har sophämtning få betala för den administrationen istället, alternativt får de som vill slippa sophämtning stå för utveckling och uppföljning av "inget avgift kontroll systemet", varvid jag skulle tro att den lösningen blir DYRARE än att betala för sophämtningen.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Jag kan heller inte förstå vilka som dumpar en soffgrupp, 25 bilnycklar med regnr på knippan, 250 konservburkar, kylskåp, TV och ett bord vid förpackningsåtervinningen. Eller ställer en soffa, TV och TV bord mitt på vår cykelväg till badplatsen. Eller som för ett par år sen. Häller ut ett par 20 litersdunkar med (om jag minns rätt olja) vid kanotklubbens bryggor. Hur liksom snurrar det i huvudet på dessa individer....
Det är väl inte så svårt att förstå. Personer som av någon anledning inte ingår i majoritetssamhällets vanliga och mycket hårda kontrollsystem. Kriminella, viss typ av psykisk ohälsa, drogmissbruk, ingår i grupp med avvikande normer, ungdomar o s v.

Vad man ska göra åt det är en mycket svårare fråga. Troligen ska man städa så fort som möjligt för lämnar men eländet så börjar man rekrytera fler in i dessa tråkiga grupper. Den där känslan "stackars mig, jag är den enda som sköter mig" är så stark hos vissa att de helt enkelt börjar bete sig illa när offerskapet slår till.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl inte så svårt att förstå. Personer som av någon anledning inte ingår i majoritetssamhällets vanliga och mycket hårda kontrollsystem. Kriminella, viss typ av psykisk ohälsa, drogmissbruk, ingår i grupp med avvikande normer, ungdomar o s v.
Fast det jag har svårt att förstå är att man tex häller ut vätskan i naturen, då förvärrar man ju skadan så oerhört.

Men, det kanske är folk som lärt sig att det är så man gör (i den kultur man kommer från) eller är psykiskt störda.

Att komma ihåg; Min pappa har berättat att när han var liten så rodde de ut i sjön på landet och slängde ned... Det kan knappast varit ett kylskåp för de var nog för nya för att slängas när han var liten, men nåt motsvarade. Och än idag dumpar och spolar fartyg riktigt elaka saker till havs. Så, att fördöma alla som psykiskt störda eller dumma i huvudet funkar inte. Men man måste ha ett rätt rejält filter för att missat att man inte gör så i Sverige 2021.

Men, jag slås varje gång jag är där avfall slängs hur korkade folk är...

Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Fast det jag har svårt att förstå är att man tex häller ut vätskan i naturen, då förvärrar man ju skadan så oerhört.

Men, det kanske är folk som lärt sig att det är så man gör (i den kultur man kommer från) eller är psykiskt störda.

Att komma ihåg; Min pappa har berättat att när han var liten så rodde de ut i sjön på landet och slängde ned... Det kan knappast varit ett kylskåp för de var nog för nya för att slängas när han var liten, men nåt motsvarade. Och än idag dumpar och spolar fartyg riktigt elaka saker till havs. Så, att fördöma alla som psykiskt störda eller dumma i huvudet funkar inte. Men man måste ha ett rätt rejält filter för att missat att man inte gör så i Sverige 2021.

Men, jag slås varje gång jag är där avfall slängs hur korkade folk är...
Det är med största sannolikhet inte din granne som har orsakat de där sakerna som du först exemplifierade utan en eller flera personer som du aldrig umgås med. Därför har du svårt att förstå deras tänk och normer.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är med största sannolikhet inte din granne som har orsakat de där sakerna som du först exemplifierade utan en eller flera personer som du aldrig umgås med. Därför har du svårt att förstå deras tänk och normer.
Jo, men som sagt, går man bara 50 år tillbaka i tiden så var ju normen att det var OK att sänka sopor i sjön, även bilar och gifttunnor. Här i Sverige. Så det gäller att samhället informerar och underlättar. Har man inte växt upp med de normer vi har nu så kan det nog te sig naturligt som att man bara häver ut skräpet. I vissa länder som ändå är civiliserade skickar man ju bara ut skräpet genom rutan på bilen i diket vid motorvägsavfarten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.